تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۴۴۲۵۴۹
وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه، ۳۰۰ هزار معلم در کشور کم داریم گفت: هرچه قدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم همانقدر دریافت می کنیم. معلم گران‌قیمت و گرانسنگ، دانش آموز گران‌قیمت و گرانسنگ تربیت می کند.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، حمیدرضا حاجی بابایی در برنامه "به وقت ایران" شبکه آموزش سیما درباره وضعیت بودجه آموزش و پرورش و میزان اثرگذاری آن بر آینده جامعه گفت: آموزش و پرورش بزرگترین، مهمترین و تاثیرگذارترین نهاد اجتماعی است و در سیاست های کلی نظام به آن اشاره شده و مولد سرمایه اجتماعی است. آموزش و پرورش یک امر حاکمیتی است یعنی نظام باید برای آموزش و پرورش خرج کند.
وی افزود: در کشور نهادی مهمتر از نظام تعلیم و تربیت نداریم و میزان قدرت یک کشور به اندازه قدرت آموزش و پرورش آن است. هرکشوری در دنیا رشد کرد از طریق آموزش و پرورش اش رشد کرد. هرچه قدر برای آموزش و پرورش هزینه کنیم همانقدر دریافت می کنیم. معلم گران قیمت و گران سنگ، دانش آموز گران قیمت و گران سنگ تربیت می کند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر بخواهیم به صورت ریشه ای به مقوله بودجه ریزی در آموزش و پرورش بنگریم باید بگوییم که نگاه به آموزش و پرورش در نظر مسئولان متفاوت است و تفکرات گوناگونی وجود دارد گفت: گروهی معتقدند باید آموزش و پرورش را خصوصی کرد و دولت فعلی هم به آن معتقد است. در اصل ۳۰ قانون اساسی به این جمع بندی رسیده ایم که باید از محل منابع عمومی برای مدرسه و امر تربیت خرج کنیم که سیاست نظام است و رهبری نیز همین گونه می اندیشند.
حاجی بابایی افزود: در سال ۹۱ وزیر آموزش و پرورش بودم و بودجه وزارتخانه ۱۵.۱۸ درصد بودجه عملیاتی دولت بود. سال ۱۳۹۷ این رقم به ۱۱.۸۲ درصد رسیده است. همه وزرا از سال ۹۱ به بعد معتقد به واگذاری مدرسه و خصوصی سازی بودند. این نگاه وجود دارد. چند سال قبل در شهر تهران مدرسه ای با ۵۰۰ دانش آموز در ۱۵ شهریور به یک فرد اجاره داده شد و معلمانش را به مدارس دیگر فرستادند. همه نوع معلمی در این مدرسه جمع شدند و این نگاه وجود داشت که بار این مدرسه را از دوش دولت برداشته اند.
وی با اشاره به اینکه واگذاری ۱۰ درصد مدارس به بخش خصوصی در لایحه بودجه سال گذشته آمده بود که در مجلس با آن مخالفت شد اظهار کرد: این تفکر و نگاه درباره مهمترین نهاد اجتماعی وجود دارد.اکنون ۵۰ هزار معلم خرید خدماتی داریم که با حقوق پایین کار می کنند. اسم این کار را خصوصی سازی گذاشتند. همین ها اکنون چندسال است سرکار هستند و مطالبه استخدام دارند و هرروز می آیند جلوی مجلس تجمع می کنند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی افزود: نگاه دیگر که بنده نیز به ان معتقدم این است که باید دانشگاه فرهنگیان با قدرت دانشجو جذب کند و بهترین معدل ها را گزینش و آن را در دوره های تخصصی مانند دوره ابتدایی تربیت کند. معلم نباید سرش را کج کند تا استخدامش کنند. این معلم باید از روز اول استخدام شود. هفت سال درگیر این موضوع بودیم که باید به دانشجو از روز اول حقوق داده شود و استخدامش قطعی باشد.
حاجی بابایی با بیان اینکه میانگین دنیا یک معلم به ازای هر ۱۹ دانش آموز است اظهار کرد: ۳۰۰ هزار کمبود معلم داریم. شورای عالی آموزش و پرورش می گوید ۲۰۰ هزار کمبود داریم. کلا ۶۴۰ هزار معلم داریم که سرکلاس درس می روند. وزیر بعد از بنده اعلام کرد که معلم مازاد داریم؛ این نوع نگاه به معلم ذلت بار است.
وی در واکنش به اظهارات الهیار، معاون وزارت آموزش و پرورش مبنی بر کمبود معلم به علت اجرای نظام شش- سه- سه و رفتن به سمت طرح خرید خدمات آموزشی برای جبران کمبود معلم ایجاد شده گفت: زمانی که وزارت را تحویل دادم آقای فانی اعلام کرد که ۳۵۰ هزار معلم مازاد داریم، چه طور می گویید که برای اجرای نظام شش- سه- سه دچار کمبود معلم شده ایم؟
وزیر اسبق آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در بودجه سال آینده، بودجه ای برای آموزش مجازی و مدرسه تلویزیونی خواهیم داشت اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه آمده است. در زمانی که وزیر آموزش و پرورش بودم ۱۵ درصد مدارس را هوشمند کردیم. هوشمندسازی مدارس از شیوه های مدرنی است که باید در مدارس انجام شود و هم نیاز روز ماست.
حاجی بابایی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات را مکلف کردیم که مدارس همه روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر را به ترتیب هوشمند کنند. اما تلویزیون ما هم در کلان خوب عمل کرده و باید تشکر و قدردانی کرد؛ قبلا سهم آموزش و پرورش از برنامه های صداوسیما، هیچ بود. اینکه برای مدرسه تلویزیونی بودجه ای دیده شود را آموزش و پرورش باید تعریف کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در مجلس معمولا ابتدا لایحه دولت را می بینیم گفت: چند سالی است که دولت دست ما را خوانده است و هیچ سالی نیست که لایحه بیاید و چند هزار میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش افزوده نشود. دولت اخیرا می آید به جای اینکه ۱۰۰ درصد بودجه آموزش و پرورش را ارائه کند، ۸۰ درصد بودجه را در لایحه می آورد و ما هرچه پول میریزیم در آن چاله خالی می ریزیم.
وی افزود: پولی که دولت باید خودش کمک کند را ما اضافه می کنیم. مثلا ۲۰ هزار میلیارد کمبود دارد، بودجه را با ۲۰ هزار میلیارد کسری می آورد، ما ۱۰ هزار میلیارد اضافه می کنیم. امسال طور دیگری عمل می کنیم. بحثم دولت خاصی نیست. دولت ها چون می دانند مجلس به آموزش و پرورش توجه ویژه دارد این رفتار را می کنند.
حاجی بابایی تاکید کرد: اگر اکنون هم کرونا نبود ما کلیات بودجه را رد کرده بودیم. در بودجه ۹۹ ردیف ۲۰۰۰ میلیاردی برای رتبه بندی گذاشتیم که محقق شد. دولت به همه کارمندان ۵۰ درصد فوق العاده شغل اضافه کرد ولی امتیاز معلمان را از این محل رتبه بندی درنظر گرفت و درواقع ۵۰ درصد را اجرا کرد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما