نادران در نامه به روحانی نوشته است که هفت سال نگاه به بیرون فرصت بالندگی را از کشور گرفت؛ آیا امروز کسی در دولت می‌تواند به مردم بگوید که دولت در شش ماه آینده چه خواهد کرد؟ سیاست گمرکی، مالیاتی، پولی، مالی، صنعتی، نفتی، خودرویی و ارزی دولت چه خواهد بود؟.
۰
plusresetminus
نماینده تهران در نامه‌­ای به رئیس‌جمهور: از دشمن توقع همراهی و حل مشکلات داخلی نداشته باشید
به گزارش بلاغ، الیاس نادران نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور درخصوص وضعیت اقتصادی کشور، نوشت: «کشور در شرایطی است که خود شما به «جنگ اقتصادی»  تعبیر کرده‌اید. فراتر از اینکه کشور چقدر هزینه داده است تا شما به این تحلیل رسیده‌اید و چه اندازه آن را باور دارید و چه سیاست‌هایی را در نظر دارید در این کارزار عملیاتی کنید...»

این کارشناس مسایل اقتصادی افزوده: «تصمیماتی که سهامداران حقیقی در بورس را به خاک سیاه نشانده است و در همین شرایط حقوقی‌های دولتی و عمومی غیردولتی چه سودهایی که نبرده‌اند. بازار ارز و طلا، خودرو تا کالاهای اساسی مورد مصرف مردم و رهاشدگی بازارها از واردات تا تولید داخلی عارضه دیگری است. مدیریت بخشی در اجزای دولت و اداره ملوک‌الطوایفی حوزه‌های مختلف اقتصادی حکایت از فقدان سازوکار واحد و سازگار با مدیریت مقتدر اقتصادی در دولت درگیر جنگ اقتصادی است.»

وی با بیان اینکه یک روز صحبت از جنگ اقتصادی و روز دیگر صلح امام حسن(ع) دشمن را جری‌تر نمی‌کند؟، آورده است: «متأسفانه نگاه به بیرون برای حل مسائل داخلی راهبردی بود که هفت سال فرصت از بالندگی اقتصاد و تولید کشور را گرفت. شاید باید به این فکر می‌کردید که اگر ریشه مشکلات خارجی هم باشد راه‌حل داخلی است و به قول خودتان از دشمن در این جنگ اقتصادی توقع همراهی و حل مشکلات داخلی نداشته باشید.»

نادران می‌افزاید: «قصد نقد برجام و تحلیل آورده‌ها و فرصت‌سوزی‌های آن را ندارم اما از یک نکته نمی‌توانم بگذرم و آن اینکه بستن حل ریشه‌ای مشکلات اقتصادی کشور به برجام و معطل کردن کارها و موکول کردن آن به توافق هسته‌ای و بعد از آن وارد شدن کشور به فاز جنگ اقتصادی و باز انتظار کشیدن و دل‌خوش کردن به اینستکس باعث شد نه تنها واحدهای تولیدی صنعتی تولیدی رونق نیابد که بقیه هم که با چنگ و دندان سرپا بودند به لشگر بیکاران ملحق شدند.»

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت شما جسارتاً از دو عارضه مدیریتی و سیاست‌گذاری اقتصادی رنج می‌برد، نوشت: «آیا کسی در دولت می‌تواند به مردم بگوید که دولت در شش ماه آینده چه خواهد کرد؟ از چه صنایع و بازارهایی حمایت خواهد کرد؟ سیاست گمرکی، مالیاتی، پولی، مالی، صنعتی، نفتی، خودرویی و ارزی دولت چه خواهد بود؟»

نادران در بخشی از نامه خود تأکید کرده: «بنده از دولت شما توقع اقدامات بلندمدت، اصلاح ساختار و زیربنایی ندارم ولی انتظار دارم برای خدا با کمک مجلس در این چند ماه باقی‌مانده چند تصمیم اقتصادی گرفته شود و کارگروه مشترکی به این راهکارها فکر کنند و برای برون‌رفت کشور از این وضعیت دست به یک‌سری اقدامات تأثیرگذار کوتاه‌مدت بزنند. این اقدامات لازم است که چند هدف را تأمین کنند: تأمین معیشت مردم که آستانه تحمل آنها و تاب‌آوری اقتصاد در مقابل تحریم‌ها را بالا ببرد. حمایت از تولید داخلی و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و ایجاد امنیت اقتصادی و بسامان کردن بازارها.»

نماینده تهران افزوده: «اکنون مجلس طرحی در دست تصویب دارد که حداقل ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور زیر چتر حمایت مالی دولت قرار گیرند تا از تورم و آثار گرانی‌های کالاهای مصرفی در امان بمانند. این طرح که با مشورت کارشناسان اقتصادی و اجتماعی تنظیم شده است می‌تواند آثار اجتماعی مثبتی برای کشور داشته، توان مقاومت مردم را در مقابل فشارهای اقتصادی افزایش داده و منجر به ‌ترمیم سرمایه اجتماعی از دست رفته شود. بدین ‌ترتیب نوسانات قیمت‌ها مانع از این نخواهد شد که این اقشار از حداقل نیازهای معیشتی برخوردار شوند.»
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷