تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۴۴۲۵۴۷
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: سیاست‌های جذب معلمین در آموزش و پرورش در جلسه امروز این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ماده واحده‌ای به‌عنوان لایحه توسط وزارت آموزش و پرورش در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و با حضور روسای سه قوه و اعضاء حقوقی و حقیقی به‌صورت حضوری و مجازی تشکیل شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیاست‌های جذب معلمین در آموزش و پرورش در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ماده واحده‌ای به‌عنوان لایحه توسط وزارت آموزش و پرورش در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد. در این ماده واحده آمده است که جذب معلم منحصرا از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد و از سایر مسیرها امکان جذب معلم برای آموزش و پرورش وجود نخواهد داشت.
وی افزود: ذیل این ماده واحده شش تبصره آمده است که در تبصره اول تاکید شده است که ضوابط اجرایی مبتنی بر ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و ماده یک اساسنامه دانشگاه شهید رجایی مبنی بر جذب معلم با گذراندن دوره‌های تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه شهید رجایی امکان‌پذیر شود تا از این طریق کمبود معلمین متعهد و متخصص امکان پذیر شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستورالعمل اجرایی این تبصره به پیشنهاد شورای عالی آموزش و پرورش و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سه ماه صورت خواهد گرفت.
دکتر عاملی گفت: بر اساس تبصره دو مصوبه؛ افرادی که به استناد یکی از قوانین و مقررات موضوعه با واحدهای آموزشی و تربیتی همکاری کرده‌اند در شرایط برابر با سایر داوطلبین و صرفا پس از گذراندن دوره مهارت آموزی یکساله در دانشگاه فرهنگیان یا تربیت دبیر فنی، در دانشگاه شهید رجایی به‌کارگیری خواهند شد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه کرد: مدت همکاری تمام وقت این افراد از حداکثر سن برای شرکت در آزمون های استخدامی آموزش و پرورش کسر می‌شود.
وی افزود: تبصره سوم این ماده واحده تاکید دارد که مجوزهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش در مشاغل آموزشی و تربیتی بر اساس شاخص نسبت دانش‌آموز به کل کارکنان آموزشی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور صادر خواهد شد که شاخص نسبت دانش‌آموز به کل کارکنان به پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور به‌تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: بر اساس تبصره چهار این ماده واحده هرگونه گزینش و استخدام در وزارت آموزش و پرورش باید بر اساس ضوابط برای بوم باشد یعنی تاکید بر این نیست که معلم لزوما باید بومی منطقه باشد لکن جذب ایشان برای بوم منطقه است و به مجرد جذب و استخدام امکان جابجایی وجود ندارد.
دکتر عاملی شرط اشتغال به حرفه معلمی را بر اساس تبصره پنج این ماده واحده عنوان کرد و گفت: شرط استغال به حرفه معلمی در کلیه مدارس (اعم از دولتی و غیر دولتی) دارا بودن گواهینامه صلاحیت معلمی است که بیانگر توانایی یک فرد برای ایفای نقش معلمی می باشد و ترتیب صدور، به‌روزآوری، قالب و نوع اطلاعات مندرج در آن توسط شورای عالی آموزش و پرورش تعیین و ابلاغ می‌شود.
وی افزود: تبصره شش ماده واحد نیز این است که؛ به‌موجب این مصوبه کلیه قوانین مغایر در حدود وظایف این مصوبه لغو خواهد شد و طبق مصوبه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ ضوابط و مقررات قطعی جذب معلم در آموزش و پرورش تعیین شد که منجر به افزایش کیفیت جذب معلمین آموزش و پرورش خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منوط به معلم است و ۲۷ راهکار که در عرصه‌های مختلف در سند تحول آمده است که نیازمند برخورداری از معلمین توانمند متخصص و شایسته با صلاحیت مرتبط است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی افزود: تمام تحولات اجتماعی که در جامعه ایران برای استقرار جامعه اسلامی دنبال می‌کنیم به جذب معلم با صلاحیت و شایسته وابسته است و خوشبختانه معلمین امروز آموزش و پرورش نیز حائز این ویژگی‌ها هستند و ان‌شاءالله شاهد شرایط بهتری برای تعلیم و تربیت در کشور باشیم.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما