کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تصویب سیاست‌های جذب معلمین در آموزش و پرورش

28 آبان 1399 ساعت 9:20

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: سیاست‌های جذب معلمین در آموزش و پرورش در جلسه امروز این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ماده واحده‌ای به‌عنوان لایحه توسط وزارت آموزش و پرورش در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.



به گزارش بلاغ، دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه ۸۳۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی و با حضور روسای سه قوه و اعضاء حقوقی و حقیقی به‌صورت حضوری و مجازی تشکیل شد، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیاست‌های جذب معلمین در آموزش و پرورش در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت که ماده واحده‌ای به‌عنوان لایحه توسط وزارت آموزش و پرورش در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد. در این ماده واحده آمده است که جذب معلم منحصرا از مسیر دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد و از سایر مسیرها امکان جذب معلم برای آموزش و پرورش وجود نخواهد داشت.
وی افزود: ذیل این ماده واحده شش تبصره آمده است که در تبصره اول تاکید شده است که ضوابط اجرایی مبتنی بر ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و ماده یک اساسنامه دانشگاه شهید رجایی مبنی بر جذب معلم با گذراندن دوره‌های تکمیلی در دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه شهید رجایی امکان‌پذیر شود تا از این طریق کمبود معلمین متعهد و متخصص امکان پذیر شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دستورالعمل اجرایی این تبصره به پیشنهاد شورای عالی آموزش و پرورش و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سه ماه صورت خواهد گرفت.
دکتر عاملی گفت: بر اساس تبصره دو مصوبه؛ افرادی که به استناد یکی از قوانین و مقررات موضوعه با واحدهای آموزشی و تربیتی همکاری کرده‌اند در شرایط برابر با سایر داوطلبین و صرفا پس از گذراندن دوره مهارت آموزی یکساله در دانشگاه فرهنگیان یا تربیت دبیر فنی، در دانشگاه شهید رجایی به‌کارگیری خواهند شد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه کرد: مدت همکاری تمام وقت این افراد از حداکثر سن برای شرکت در آزمون های استخدامی آموزش و پرورش کسر می‌شود.
وی افزود: تبصره سوم این ماده واحده تاکید دارد که مجوزهای استخدامی وزارت آموزش و پرورش در مشاغل آموزشی و تربیتی بر اساس شاخص نسبت دانش‌آموز به کل کارکنان آموزشی توسط سازمان اداری و استخدامی کشور صادر خواهد شد که شاخص نسبت دانش‌آموز به کل کارکنان به پیشنهاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و سازمان اداری و استخدامی کشور به‌تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه گفت: بر اساس تبصره چهار این ماده واحده هرگونه گزینش و استخدام در وزارت آموزش و پرورش باید بر اساس ضوابط برای بوم باشد یعنی تاکید بر این نیست که معلم لزوما باید بومی منطقه باشد لکن جذب ایشان برای بوم منطقه است و به مجرد جذب و استخدام امکان جابجایی وجود ندارد.
دکتر عاملی شرط اشتغال به حرفه معلمی را بر اساس تبصره پنج این ماده واحده عنوان کرد و گفت: شرط استغال به حرفه معلمی در کلیه مدارس (اعم از دولتی و غیر دولتی) دارا بودن گواهینامه صلاحیت معلمی است که بیانگر توانایی یک فرد برای ایفای نقش معلمی می باشد و ترتیب صدور، به‌روزآوری، قالب و نوع اطلاعات مندرج در آن توسط شورای عالی آموزش و پرورش تعیین و ابلاغ می‌شود.
وی افزود: تبصره شش ماده واحد نیز این است که؛ به‌موجب این مصوبه کلیه قوانین مغایر در حدود وظایف این مصوبه لغو خواهد شد و طبق مصوبه امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ ضوابط و مقررات قطعی جذب معلم در آموزش و پرورش تعیین شد که منجر به افزایش کیفیت جذب معلمین آموزش و پرورش خواهد شد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش منوط به معلم است و ۲۷ راهکار که در عرصه‌های مختلف در سند تحول آمده است که نیازمند برخورداری از معلمین توانمند متخصص و شایسته با صلاحیت مرتبط است.
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر عاملی افزود: تمام تحولات اجتماعی که در جامعه ایران برای استقرار جامعه اسلامی دنبال می‌کنیم به جذب معلم با صلاحیت و شایسته وابسته است و خوشبختانه معلمین امروز آموزش و پرورش نیز حائز این ویژگی‌ها هستند و ان‌شاءالله شاهد شرایط بهتری برای تعلیم و تربیت در کشور باشیم.
 


کد مطلب: 442547

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/442547/تصویب-سیاست-های-جذب-معلمین-آموزش-پرورش

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com