تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۴
کد مطلب : ۴۴۲۵۳۵
بـدون تردیـد یکـی از مهمتریـن اثرات مخرب شیوع ویروس کرونا طی ۹ ماه گذشته در سراسر جهان ، افزایش روز افزون عوارض و آسـیب هـای فردی در حوزه سلامت روان می باشد .
۰
plusresetminus
نقش رسانه‌ها در تامین سلامت روانی در دوران کرونایی
به گزارش بلاغ، فوت صدها هزار نفر انسان مبتلا به این ویروس طی ۹ ماه گذشته و از دست دادن تعداد زیادی از پزشکان و کادر بهداشتی درمانی ، ترس ابتلا به این ویروس کشنده در میان افراد و خانواده ها، بویژه گروه های پر خطر دارای بیماریهای زمینه ای و ایضا سالمندان ، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و دوری خانواده و اطرافیان از یکدیگر بعنوان بهترین راهکار کاهش شیوع ویروس منحوس تا کنون ، بروز مشکلات عدیده معیشتی میلیونها انسان در سراسر جهان ، نبود درمان‌ قطعی ، بیکاری و در نتیجه کاهش درآمد، فقر و نداری ، تغییر در سبک زندگی خانواده‌ها باعث گسترش شدید اسـترس، اضطراب و گاهی ترس زمینه‌ای شد که زنگ خطر شیوع بیماری‌های سلامت روان به صدا در بیاید و این خود موجی از نگرانیها را در بین کارشناسان فراهم کرده است .

اما آنچه که می‌تواند بر این زخم های روحی و روانی در کنار سیاست‌های دولت و نهادهای مسئول التیام ببخشد ، رسانه ها و شبکه های اجتماعی بویژه رسانه ملی است تا نقش تاریخی خویش را بخوبی ایفا نماید. نیک می‌دانید زندگی بشر امروزی به شدت متاثر از حضور رسانه و شبکه های مجازی است بطوریکه شاهد تحولات بنیادین در ساختار سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ، نهاد ها و سازمان ها، ارزش ها و هنجارها تحت تاثیر القائات و محتواهای رسانه ای هستیم مهمتر اینکه این مهاجم ناخوانده توانست سد آهنین مقاومت در برابر مدرنیزاسیون را به شدت متزلزل نموده ، تحولات شگرف در گذار از زندگی سنتی به سمت زندگی مدرن و دیجیتالی را تسهیل نماید
این تحولات خارق العاده کرونایی باعث بروز بحران های عمیق روحی، آسیب های فراوان اجتماعی و معضلات عدیده فرهنگی و در نتیجه در حوزه سلامت روح و روان افراد جامعه خواهد شد.

توصیه به ماندن در خانه ، پرهیز از حضور در میان بستگان نزدیک و حتی خانواده، از هم پاشیدگی دور همی های خانوادگی و مراسم جشن ، عروسی ، مهمانی و حتی عزاداری بستگان برای در امان ماندن از شر ویروس منحوس ، به شدت موجب تقویت فردگرایی شده است. به گفته روانشناسان اجتماعی، یکی از نهاد های موثری که در کاهش اثرات مخرب آسیب های فردی و اجتماعی کرونایی می تواند موثر باشد ، رسانه ها و شبکه های اجتماعی ، بویژه رسانه ملی است.
در این راستا  می‌توان ۳ نقش موثر برای رسانه های رسمی و مورد وثوق جهت کم کردن اثرات مخرب کرونا متصور بود:
نقش افزاینده برای بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه با کارکرد آموزشی.
در این راستا توصیه می گردد ارائه آموزش های سلامت محور در راس رسانه ملی قرار گیرد ، حضور کارشناسان، بویژه روانشناسان و جامعه شناسان در جهت تقویت مولفه های مربوط به تاب آوری اجتماعی در برابر این بحران، تولید برنامه های مفرح، امید آفرین و نشاط آور، تقویت مولفه‌های مربوط به سرمایه اجتماعی جامعه نظیر بالا بردن اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی برای همراهی بیشتر مردم با سیاست‌های ستاد ملی کرونا . چرا که هر چقدر میزان مشارکت برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بیشتر گردد، میزان شیوع و همه گیری این ویروس نیز به مراتب کمتر خواهد شد .

 نقش بازدارندگی رسانه‌ها
در این مسیر رسانه‌ها باید با ارائه تصویر روشن از مجموعه اقدامات، ضوابط و دستورالعمل‌ها ، از انتشار شایعات، اخبار ضد ونقیض و پیام های گمراه کننده بکاهند . پرهیز از دامن زدن به دوقطبی‌های کاذب بین نهادهای عمومی و مردم ،جلوگیری از سیاه نمایی‌هایی جهت دار ، و توجه به گردش آزاد اطلاعات با هر گونه موج سواری رسانه ای رسانه های بیگانه غلبه کنند .

 تعیین کنندگی رسانه‌ها
دست آخر اینکه تلاش موثر رسانه ها برای همراهی بیشتر آحاد جامعه در عمل به توصیه ها پزشکی و بهداشتی ، همراه کردن نخبگان سیاسی ، گروه ها ، احزاب و سازمان های مردم نهاد در حمایت از اقشار آسیب پذیر و رفع مشکلات معیشتی، تقویت حس نوع دوستی ، میهن پرستی و از خود گذشتگی، تقویت باورهای ایمانی و الگوهای اخلاقی بعنوان مهمترین مولفه افزایش سرمایه اجتماعی جامعه از مهمترین کار کرد های رسانه های دلسوز و کارآمد در دوران کرونا می باشد .بهر حال رسانه در شرایط کرونایی امروز ، میتواند بعنوان یک روانپزشک اجتماعی در بالا بردن تاب آوری اجتماعی نقش موثری ایفا نماید.استفاده مناسب از فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها و سایر ابزارهای تبلیغاتی توسط ، افراد حقیقی و حقوقی شناسنامه دار در تولید محتوای مناسب و باز نشر آن در رسانه ها وظیفه دیگری است که صاحبان رسانه با توجه به سلایق مختلف آحاد مردم میتوانند رسالت تاریخی خویش را بخوبی ایفا کنند.
 
محمد مدانلو‌
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴