تاریخ انتشارسه شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
کد مطلب : ۴۴۲۵۳۱
مجری و تحلیلگر سیاسی مشهور آمریکایی با اعلام اینکه، اقدامات اخیر ترامپ برای نپذیرفتن نتایج انتخابات ساختار انتخاباتی را تکه پاره کرده است» آن را «منشأ سرطانی خواند که به طوری شنیع تکثیر خواهد شد».
۰
plusresetminus
فرید زکریا: انتخابات در آمریکا تکه‌پاره شد این سرطان گسترش می‌یابد

به گزارش بلاغ، «فرید زکریا»، مجری و تحلیلگر مشهورِ آمریکایی-هندی، در برنامه خود در شبکه «سی.ان.ان» آمریکا گفت، بعد از اینکه یاوه‌گویی‌ها و شکایت‌های [«دونالد ترامپ» در مورد نتایج انتخابات] پایان یابد، «[جو] بایدن» در 20 ژانویه 2021 (1 بهمن) قطعاً به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا سوگند می‌خورد. ولی حملات ترامپ «به طور بی‌سابقه‌ای در تاریخ کشور انتخابات آمریکا را بی‌آبرو و بی‌اعتبار می‌کند».

این تحلیلگر ادامه می‌دهد، «اشکال‌تراشی‌های ترامپ قطعاً او را در قدرت نگه نخواهد داشت، اما عمیقاً فرهنگ دموکراتیک آمریکایی‌ها را جریحه دار خواهد کرد. او پایگاه‌های خودش را به غوغا در مورد «انتخابات دزدیده شده» تحریک می‌کند و تنها تعداد کمی از آنها در اثر تصمیمات دادگاه و باز شماری آراء در اعتقاداتشان تجدید نظر خواهند کرد. نظریه توطئه انتخابات دزدیده شده همچنان اینجا باقی خواهد ماند. زکریا گفت که نظام سیاسی تنها مجموعه‌ای از قوانین و مقررات نیست بلکه مجموعه‌ای از هنجارها و رفتارها است. وقتی رهبر اکثریت سنا «میچ مک کانل» می‌گوید که ترامپ حق دارد تا همان‌طوری که هست رفتار کند، مک کانال این تفاوت حیاتی [قوانین و هنجارها] را درک نمی‌کند. دلیل داشته که رؤسای جمهور سابق وقتی که طبق آمارها مشخصاً بازنده بودند، نتایج را می‌پذیرفتند و منتظر نمی‌شدند تا آخرین آرا شمرده شود. و شکست ترامپ قاطعانه است، بایدن برای پیروزی همان مسیر ترامپ را در سال 2016 رفت؛ 306 رأی!

فرید زکریا همچنین در سخنانی تند اذعان داشت که دموکراسی والاتر از همه در بردارنده انتقال مسالمت‌آمیز قدرت است. ترامپ این هنجار را برای نیازهای خودخواهانه خود «تکه پاره» کرد. این اقدامات او تاثیرات بزرگ و درازمدتی بر سیاست و فرهنگ کشور برای دهه‌ها خواهد گذاشت و «سرطانی را به وجود خواهد آورد که به شکلی شنیع تکثیر خواهد شد».

فعلاً رئیس‌جمهور نداریم!
این سخنان زکریا در حالی است که «جودی‌هایس»، نماینده جمهوری ‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، در نامه‌ای رسمی با سربرگ کنگره به اداره خدمات عمومی واشنگتن دی سی نوشته است، فعلاً رئیس‌جمهور منتخب نداریم (فریب قانون شکنی دموکرات‌ها را نخورید)!

گفتنی است، این مواضع نشان می‌دهد که شکاف در جامعه آمریکا در حال گسترش است. هر کدام از طرف‌های دعوا سخنان خود را بدیهی می‌انگارند. پی‌آمد این وضع ناتوان شدن برای گفت‌وگو و در نتیجه تبدیل شدن اختلافات به منازعات حتی در سطح خیابانی خواهد بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰