تاریخ انتشارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۴۴۰۹۱۵
وبینار منطقه‌ای جنوب آفریقا (آفریقای جنوبی - پرتوریا) با موضوع «همکاری‌های اسلامی در مواجهه با مصائب و بلایا» عصر جمعه - ۹ آبان - در دومین روز .
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، برگزاری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با حضور نمایندگانی از کشورهای جنوب آفریقا برگزار شد.
به گزارش ایسنا، در این وبینار علاوه بر حجت‌الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، شخصیت‌هایی چون حافظ ابوبکر دانشمند مسلمان از آفریقای جنوبی، ابراهیم رسول سیاستمدار و دیپلمات برجسته آفریقای جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین آفتاب حیدر رئیس مرکز اهل بیت (ع) آفریقای جنوبی، عبدالرشید عمر پژوهشگر مطالعات اسلامی از آفریقای جنوبی، شیخ اسماعیل دعا رئیس شورای عالی مسلمانان زیمبابوه، شیخ محمد عیدی محمد خطیب و امام جماعت مسجد دارالسلام تانزانیا و فرید سید سردبیر روزنامه مسلم‌نیوز از آفریقای جنوبی به سخنرانی پرداختند.
عبدالرشید عمر، پژوهشگر مطالعات اسلامی از آفریقای جنوبی، در سخنانی با اشاره به موضوع کنفرانس وحدت امسال یعنی «همکاری اسلامی هنگام مواجهه با بلایا و مصائب» گفت: پاندمی کرونا شرایط سخت و طاقت فرسایی را برای همگان به وجود آورده است. اما شیوه بسیار مثبت و دلسوزانه‌ای که اکثر رهبران کشورهای اسلامی، سازمان‌های اسلامی و مومنین پیش گرفته‌اند باعث دلگرمی است.
وی افزود: مساله اطمینان بخش و دلگرم کننده این است که اکثریت مسلمانان با تبدیل منازل خود به مکانی برای عبادت موافقت کردند و این نشانه مثبتی است که نشان می‌دهد مسلمانان قابلیت پذیرش تغییر شرایط را دارا هستند.
عمر با اشاره به اینکه که پاندمی کرونا متاسفانه برای مدت طولانی‌تری با ما خواهد بود، گفت: ضروری است که علمای مسلمان به ویژه فقهای دین اسلام در استخراج منابع غنی میراث عظیم حقوقی اسلام به منظور واکنش نسبت به بحران های زمانه خلاقیت به خرج دهند.  
شیخ اسماعیل دعا، رئیس شورای عالی مسلمانان زیمبابوه نیز در سخنانی با بیان اینکه بیماری کرونا در سراسر جهان بدون توجه به رنگ پوست، جنسیت و اعتقادات، همه جوامع بشری را درگیر ومجبور به تغییر سبک زندگی برای مقابله با این ویروس کرده است، گفت: در زیمبابوه، شورای عالی امور اسلامی که مسئول هماهنگی فعالیت‌های سازمان های اسلامی است، فوراً مسئولیت حفاظت از مومنین را به عهده گرفت و با تشکیل کارگروه کرونا شامل پزشکان متخصص و رهبران دینی شروع به فعالیت کرد. این کارگروه با کارگروه وزارت بهداشت که توسط رئیس جمهور زیمبابوه راه اندازی شده همکاری می‌کند. این کار گروه تمامی جوانب سبک زندگی اسلامی و نحوه تغییر آن برای هماهنگی بیشتر با اقدامات پیشگیرانه جهت کنترل انتشار ویروس کرونا را بررسی و شناسایی کرده است.
وی با اشاره به اینکه این کارگروه به مسائل دینی مردم زیمبابوه از جمله برگزاری نماز جماعت و مراسمات دینی نیز رسیدگی می‌کند، ابراز خرسندی کرد که شورای عالی امور اسلامی زیمبابوه تا حد زیادی در مقابله با بیماری کرونا میان مسلمانان این کشور موفق بوده است.
اسماعیل دعا ضمن درخواست از سازمان‌های اسلامی برای ارائه امکانات به کشورهای فقیری چون زیمبابوه، از آنها خواست تا اطلاعات و منابع خود را برای مبارزه با کرونا در اختیار یکدیگر قرار دهند.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: اعتقاد ما این است کاری که جهت مبارزه با کرونا شروع شده می‌تواند با کمک سایر مسلمانان و سازمانهای اسلامی در سراسر دنیا به نتیجه مطلوب برسد و افراد به امید خداوند از مرگ نجات پیدا کنند.
سایر سخنرانان در این وبینار نیز بر ضرورت حفظ وحدت مسلمانان برای عبور از پاندمی کرونا تأکید کرده و کرونا را فرصتی برای افزایش همدلی و هم‌افزایی میان امت‌های مسلمان دانستند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲