تاریخ انتشارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۴۴۰۹۱۱
رئیس گروه بهبود تغذیه با اشاره به نقش ویتامین ها و مواد معدنی، گفت: دریافت ناکافی ویتامین ها و مواد معدنی احتمال ابتلا به بیماری های مختلف از جمله بیماری های تنفسی و کرونا را افزایش می دهد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ، فتح اله پورعلی با بیان این مطلب اظهار کرد: انواع سبزی ها و میوه ها به ویژه آن دسته که به رنگ زرد و نارنجی هستند، مانند هویج، کدو حلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج ،برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو و همچنین زرده تخم مرغ می توانند ویتامین A مورد نیاز را برای بدن ما تامین کنند.
وی با بیان اینکه ویتامین D نقش مهمی در تحریک بلوغ سلول های مختلف مانند سلول های ایمنی داشته و سبب بهبود ایمنی ذاتی بدن می شود، گفت: افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، در خطر بالای ابتلا به بیماری های ویروسی قرار دارند.
وی ادامه داد: ویتامین D می تواند در روغن ماهی مانند ماهی سالمون و در شیر یا غذاهای تقویت شده با ویتامین D وجود داشته باشد، البته این ویتامین در منابع غذایی به مقدار زیادی وجود ندارد و عمده نیاز خود به ویتامین D را از نور خورشید می توانیم بگیریم که در حال حاضر به دلیل به دلیل مشکلات مربوط به شیوه زندگی و شرایط کرونایی ممکن است سطح ویتامین D بدن پایین تر باشد.
این کارشناس تغذیه تاکید کرد: برای جبران کمبود ویتامین D، باید مکمل های تغذیه ای در چهارچوب برنامه های بهداشتی کشوری و یا طبق نظر پزشک استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه مطالعات نشان می دهند که ویتامین C بر علیه عوامل عفونی به سیستم ایمنی بدن کمک می کند، اما باید این ویتامین را از منابع غذایی دریافت کرد، افزود: تمام میوه ها و سبزی هایی که به صورت خام خورده می شوند، ویتامین C دارند و برخی میوه ها و سبزیجات مانند لیمو و پرتقال و ... میزان بالاتری از این ویتامین را دارند.
وی خاطرنشان کرد: با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C از جمله سبزی هایی مانند انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای و میوه های حاوی ویتامین C مانند پرتقال، نارنگی، لیمو شیرین و کیوی می توان به راحتی ویتامین C مورد نیاز را دریافت کرد؛ بنابراین با رعایت این نکات نیازی به مصرف مکمل نیست و مصرف مکمل های با دوز بالای آن می تواند اثرات نامطلوبی داشته باشد.
رئیس گروه بهبود تغذیه جمعیت آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: ویتامین E نیز یکی از ویتامین هایی است که در سیستم ایمنی بدن نقش دارد، جوانه حبوبات و روغن های گیاهی غنی از ویتامین E هستند.
وی با اشاره به نقش مواد معدنی در تقویت سیستم ایمنی، بیان کرد: آهن هم با سیستم ایمنی ارتباط دارد، مصرف گوشت قرمز و سبزیجات دارای برگ برای دریافت آهن و از بین بردن کمبود آن سبز توصیه می شود.
وی با تاکید بر اینکه روی و سلنیم هم در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارند، بیان کرد: روی در حبوباتی مانند عدس و همچنین در زرده تخم مرغ وجود داشته و روی و سلنیوم در غلات موجود هستند؛ توصیه ی اصلی، رعایت تنوع و استفاده از همه گروه های مواد غذایی است.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و متنوع می تواند نیازهای روزانه را برآورده کند، گفت: اگر مواد غذایی طبق توصیه ها مصرف شوند، به مصرف مکمل های تغذیه ای بجز در موارد خاص نیازی نیست، در غیر اینصورت و همچنین در صورت تشخیص کمبود در افراد، می توان از مکمل های تغذیه ای با تجویز پزشک یا متخصصین تغذیه استفاده کرد.
وی متذکر شد: طبق برنامه های جاری بهداشتی، برخی گروه های خاص مثل مادران باردار و شیرده و کودکان زیر دو سال باید طبق دستورالعمل های وزارت بهداشت، مکمل های تغذیه ای را مصرف کنند، همچنین در کودکان زیر دو سال نیز باید قطره A+D و قطره آهن بر اساس بخشنامه های وزارت بهداشت و بر اساس برنامه جاری ادامه داشته باشد.
وی ادامه داد: مکمل یاری ویتامین D در نوجوانان، جوانان، میانسالان و سالمندان یکی از برنامه های وزارت بهداشت است که طبق این برنامه هر ماه یک مکمل 50 هزار واحدی در گروه های فوق باید استفاده شده و در مورد افرادی با کمبود ویتامین D (تشخیص داده شده با آزمایش) دوز درمانی تعیین شده طبق نظر پزشک باید مصرف شود.
پورعلی در بخش پایانی سخنانش، خاطرنشان کرد: به جز این افراد، اگر افراد دیگر از هرم غذایی و اصول تغذیه سالم پیروی کنند، هیچ نیازی به مکمل های ویتامینی ندارند؛مصرف مقادیر توصیه شده میوه و سبزی خام و تازه برای دریافت ویتامین C کفایت می کند و نیازی به مصرف مکمل نیست.
 

 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲