تاریخ انتشارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۴۴۰۹۰۲
در دومین روز برگزاری سی و چهارمین کنفرانس وحدت اسلامی، وبینار منطقه‌ای هندوستان با عنوان «ظرفیت‌های راهبردی جهان اسلام در مواجهه با بلایا و مصائب» برگزار شد.
۰
plusresetminus

به گزارش بلاغ، ملک محتشم خان دبیرکل جماعت اسلامی هند در این وبینار اظهار کرد: دنیای انسانیت امروز دچار بحران‌ھای فکری و اخلاقی شدہ است؛ در چنین شرایطی کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی برگزار می‌شود و اولین پیام آن هم این است که ما باید پیام رسول گرامی (ص) را به گوش مردم جھان برسانیم، تا این جھان از بحران فکری و اخلاقی نجات یابد؛ این بزرگترین مسئولیت این کنفرانس بین‌المللی است.
وی در بخشی از سخنان خود به همه‌گیری کرونا اشاره کرد و گفت: متخصصین بھداشت و درمان برای محفوظ ماندن از این اپیدمی تدابیری اعلام کردہ‌اند و ما باید به آن عمل کنیم؛ این اپیدمی ما را متوجه ساخته است که با وجود پیشرفت‌های علمی جهان، یک ویروس کوچک کل دنیا را تحت تأثیر قرار داده و به چالش کشیده و معنایش این است که تمامی انسان‌ھا باید به طرف خالقشان، مالکشان و ربشان رجوع کنند و در برابر عظمت او سر خم کنند.
ملک محتشم خان تصریح کرد: امت اسلام امت وسط است و نیاز دارد در صحنه‌ھای مختلف پیشرفت کند، امروز توسط این کنفرانس ما باید به دولتمردان کشور ھای اسلامی، مسئولان و عامه مردم بگوییم که باید در بخش آموزش و پرورش، صنعت، کشاورزی، فناوری اطلاعات، در بھداشت و درمان، صنعت دفاعی، در تحقیق و پژوھش، رشد کنیم.
وی تصریح کرد: ما می‌خواھیم بین ھمه انسان‌ھای جھان وحدت ایجاد شود، اما امتی که خواھان وحدت بین مسلمان‌ھای جھان است باید از درون خودش ھم متحد باشد، باید از اختلافات بگذریم و بالاتر از این موضوعات کار کنیم، اساس وحدت یعنی قرآن کریم، اساس وحدت یعنی ذات پاک پیامبر (ص)؛ از طریق این کنفرانس ما باید به مسئولان کشور ھا و به عامه مردم پیام بدھیم که این امت توان ھای وافر از جمله جوانانان، زنان، منابع طبیعی و ... دارد، که باید از آن استفاده بهینه کرد.
در ادامه، مفتی محمد عادل ندوی رئیس دارالافتاء و دارالعلوم سید احمد شهید راجستهان هند طی سخنانی در این وبینار به درگیریهای موجود در کشورهای اسلامی از جمله درگیری بین آذربایجان و ارمنستان اشاره کرد  و گفت: با توجه به درگیریهای موجود در جهان اسلام طرح موضوع «همکاری های جهان اسلام در مصایب و بلایا» نیاز مهم جامعه اسلامی بود.
وی با بیان اینکه انتشار ویروس کرونا در جهان امتحان الهی است، گفت: قانون الھی ھمین است و مهم این است که ما چگونه باید این امتحان را پشت سر بگذاریم؟ راھش را ھم قرآن و سنت به ما گفته است، خدا می فرماید وَتَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَالتَّقْوَیٰ در کار ھای نیک و پسندیدہ ھمکاری کنید.
مفتی عادل ندوی در ادامه تأکید کرد: ما مسلمانان باید با وجود اختلاف در فرق و مذاھب اینقدر وسعت در قلب ھا داشته باشیم که باھم بنشینیم و مسایل مشترک مان را حل کنیم.
 در ادامه شیخ وقار احمد عضو جماعت اسلامی ایالت راجستهان هند با اشاره به موضوع سی و چهارمین کنفرانس وحدت، گفت:خداوند متعال به ما دستور داده است که در هر کار خوب و پرهیزکارانه همکاری کنیم؛ وقتی معتقدیم که همه موجودات بنده خدای متعال و فرزندان آدم هستند، لذا اگر ابن آدم به هر نوع مصیبت مبتلا شود، بدیهی است که باید به او کمک کرد و این همان چیزی است که ما آن را خدمت به مردم می نامیم. خدمت به مردم یک نیاز مهم و بخشی از تعلیمات اسلامی است و ما نمی توانیم به قرب الهی برسیم مگر اینکه حقوق بندگان خدا، یعنی حقوق پرستندگان را ادا کنیم.
وی در ادامه با تأکید بر ضرورت همبستگی در مقابله با بلایایی چون بیماری کرونا، گفت:کمک به مردم فارغ از دین و مذهب آنها از ارزشهای اسلامی بوده که باید همچنان باقی بماند.
سید اشفاق گلزار بخاری رئیس بنیاد شاه همدان کشمیر هم در این وبینار با اشاره به مشترکات بین مسلمانان و تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه بین آنان گفت: وحدت میان مسلمین و جوامع مسلمان به این معنی است که مسلمانان باید اختلافات مذهبی و تفاوت های موجود در حدیث، سبک زندگی و فقه همدیگر را تحمل کنند و در یک جبهه واحد در خصوص مسائل مربوط به دنیای اسلام عمل کنند و به همدیگر یاری رسانند. این وحدت همچنین به این معنی است که ملل مسلمان نباید منابع خود را در تقابل با همدیگر صرف کنند.
وی ادامه داد: ملل مسلمان می بایست به هوش باشند و دشمن را دست کم نگیرند. امروز ملل و جوامع مسلمان باید متحد شوند و بین خود همدلی ایجاد نمایند. امروز یکی از اصلی ترین اهداف قدرت های استکباری نظیر امریکا و اسرائیل ایجاد دودستگی است که بهترین راه نیل به این هدف ایجاد دودستگی بین شیعه و سنی است.
گلزار بخاری خاطر نشان کرد: پیروان مذاهب مختلف می بایست به وظایف خود ادامه دهند و با پیروان سایر مذاهب روابط دوستانه ای برقرار نمایند. به سی آی ای و ام آی سیکس توجهی نکنید، زیرا آنها نه شیعه هستند نه سنی، بلکه هر دو عوامل ضد اسلام و دشمنان ما هستند.
مولانا محمد عیسی شاهدی رئیس انجمن فارسی بنگلادش هم در این نشست ضمن تبریک به مناسبت هفته وحدت و میلاد رسول اکرم (ص) اظهار داشت: برگزاری خود وحدت یک پیام برای ملت مسلمان دارد و آن اینکه حضرت محمد(ص) نقطه وحدت امت است و اگر سنت و محبت ایشان را در زندگی خود پیاده کنیم، متحد خواهیم شد.
وی ادامه داد: برای اتحاد وانسجام  بیشتر امت اسلامی باید بر مشترکات خود تأکید کنیم و به مسائل فرعی و کوچک نپردازیم، اینکه فرقه یا مذهبی خود را از فرقه دیگر برتر و برحقتر بداند موجب تفرقه می شود.
مولانا شاهدی افزود: برای مرحله دوم ما باید دشمنان خود را بشناسیم، کسانی که مثل امارات که با رژیم صهیونیستی دوستی می کنند، دشمن خدا، دشمن انسانیت و دشمن فلسطینیها دشمن مسلمانان هستند و بر خلاف دستور قرآن مجید عمل کرده اند.
محمدعلی ربانی رایزن فرهنگی ایران در هند نیز در این وبینار ضمن قدردانی از برگزار کنندگان کنفرانس بین الملل وحدت و تبریک به مناسبت ایام هفته وحدت به موضوع کنفرانس سی و چهارم اشاره کرد و گفت: کرونا اولین پدیده ای است که بعد از جنگ جهانی دوم تبدیل به یک بحران بین المللی شده و  اثرات و تبعات بسیاری را هم به دنبال داشته است.
وی ادامه داد: تجربه چند ماه گذشته نشان داده که هر جامعه ای که از زیرساخت‌های دینی و فرهنگی مستحکمتری برخوردار بوده قدرت مقاومت بیشتری را از خود نشان داد؛ لذا دستیابی و آرامش بیش از آن که حاصل قدرت و ثروت، مادیات و داشته های پزشکی باشد محصول باورهای مذهبی، معنوی و فرهنگی به ویژه معنویات در هر جامعه ای است.
ربانی گفت: با توجه به تأثیر بلایا از جمله کرونا در آشفتگی ها و ناامنی های اجتماعی، اخلاقی دینی می تواند امنیت عمومی و امنیت اجتماعی را و دفع تهدیدها را نظارت کند و رفتار فضلیت آمیز اخلاقی مبنی بر رعایت حقوق دیگران در رعایت بهداشت و رفتارهایی که موجب تضییع حقوق دیگران و طرق مقابل و جامعه می‌شود را به آن بیاموزد و این تجربه ای است که به نظر من در برخی کشورهای اسلامی و شرقی ما شاهد بودیم از جمله در ایران در هر زمانی که توجه به معنویت و دین در این کشورها بیشتر بود شاهد کاهش اثرات و آسیب‌های ناشی از این بحران کرونا بودیم و این تجربه ای است که به نظر می رسد در دوران پساکرونا هم قابل بررسی است.
محمد ناصر الدین منشاوی رئیس دپارتمان اردو دانشگاه انوار العلوم حیدرآباد در ادامه این وبینار طی مقاله ای به ظرفیتهای ملل برای مقابله با چالش های ناشی از بیماری همه گیر کویید-۱۹، اشاره کرد و از روح یکپارچگی و اتحاد به عنوان بزرگترین سلاح برای مقابله با سختیها و مشکلات یاد کرد و خواستار همبستگی هرچه بیشتر امت اسلام برای مقابله با این بیماری همه گیر شد.
وی گفت: دیدگاه اسلام، در سناریوی کنونی کووید-۱۹، که زندگی انسان را کاملاً از هم پاشیده است و بر سایر بخشهای مختلف تأثیر منفی گذاشته و باعث خسارات اقتصادی زیادی شده است، از مردم و کشورها می خواهد که با اتخاذ برنامه ها و طرحها، این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.
منشاوی افزود: گسترش اخوت اسلامی، اساس جامعه اسلامی است و عامل اخوت، عقیده است که یک مسلمان را پالایش می کند. بشریت بر اساس مسئولیت و همکاری جهانی بنا شده است. این به نفع همه مللی است که همکاری می کنند؛ در این راستا، جمهوری اسلامی ایران همیشه آمادگی خود را برای افزایش همکاری در همه زمینه ها با کشورهای اسلامی ابراز داشته است؛ بهترین شاهد، همکاری با پاکستان و تاجیکستان برای رفع خسارات اقتصادی ناشی از بیماری ویروس کرونا است؛ طبیعتا میزان همکاری این کشورها در دوران پسا-کرونا بیشتر تقویت خواهد شد.
سید تنویر الدین حسینی خدانمایی رئیس مدرسه صوفیان حیدرآباد و قندهار هم در این وبینار ضمن قدردانی از فعالیتهای مجمع تقریب و دانشگاه مذاهب اسلامی در زمینه وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی برای جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت بیشتر در این مسیر کرد.
وی در ادامه به همه گیری ویروس کرونا در جهان اشاره و از آن به عنوان امتحان بزرگ الهی یاد کرد و گفت: این امتحان می‌خواهد که نیروی خود را برای دفاع  از اسلام یک جا جمع کنیم.
در ادامه ذوالکفل ناظم فعال رسانه با ذکر مقدمه کوتاهی درباره نقش رسانه در اطلاع رسانی فرهنگ همکاری در زمان رخداد فجایع و بحران ها اظهار داشت:قرآن بر این موضوع تأکید دارد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تنها برای ما مسلمانان فرستاده نشده است؛ ایشان رحمتی برای همه موجودات گیتی، مرد و زن و کودک، حیوانات، پرندگان، حشرات و همه موجودات ظاهر و غایب است.
وی تصریح کرد: رسانه و ابزار و وسایل رساندن اطلاعات به شهروندان وجود دارد تا رفتارهایی را توصیه کند که تأثیر بحران ها یا شرایط فاجعه بار را به حداقل برساند و این اطمینان حاصل گردد که پیام به همه شهروندان به شیوه ای غیر متعصبانه و سریع انتشار یافته است.
ذوالکفل ناظم افزود:دین به طور فزاینده ای در منطق رسانه چه از منظر تنظیم مؤسسات، محتوای نمادین و چه از نظر اعمال فردی در نظر گرفته می شود؛ به منظور درک جامعه شناختی نقشی که رسانه مدرن در حیطه دین بازی می کند اهمیت دارد که تأکید کنیم که رسانه مدرن نه تنها سابقه موضوعات دینی را به نمایش می گذارد بلکه ایده ها و مراجع دین و مؤسسات را عوض می کند و شیوه های تعاملی را که مردم هنگام برخورد با موضوعات دینی به کار می برند تغییر می دهد.
مولانا عبیداللہ خان اعظمی از علمای اهل سنت و نماینده سابق پارلمان هم در این وبینار، با قدرانی از تلاشهای ایران در زمینه وحدت مذاهب اسلامی، اظهار داشت: بخشی از مشکلاتی که در جهان اسلام با آن مواجه هستیم به خاطر بی توجهی خودمان است که این بی توجهی موجب ضربه زدن به اعتبار دین اسلام می شود.
وی با تأکید بر اینکه اختلاف موجب مرگ و وحدت عامل زندگی است، اظهار کرد: اختلاف موجب تضعیف جامعه می شود؛ وجود اختلاف در جامعه طبیعی است اما جامعه با وحدت و همکاری به هدفش می رسد؛ متأسفانه اینقدر در مسائل جزئی با هم درگیر شده ایم که موجب سوء استفاده دشمنان شده است.
مولانا عبید اللہ خان تأکید کرد: ما در هفته وحدت باید این نکته را یادآور شویم که قدرت اجتماعی و متحد بودن مسلمانان نباید از بین برود؛ همچنین باید متذکر شویم که خشونت مذھبی نابود کنندہ است و مشکلات ما را حل نمی کند.
مولانا سید حسیب الدین قادری شرفی رئیس گروه زبان انگلیسی دانشگاه ملی اردو حیدر آباد هند، هم ضمن تقدیر از رهبر معظم انقلاب و  برگزار کنندگان کنفرانس وحدت و تبریک به مناسبت میلاد رسول خدا(ص) به موضوع سی و چهارمین کنفرانس وحدت اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من خداوند بخشنده منشأ همه خوبی هاست و بلایا و فجایع از انسان ها نشات می گیرد و همانطور که در قرآن ذکر شده، بلا و مصیبت فرصتی مناسب برای فکر کردن به  اعمالمان، بازنگری در نوع درکمان و احیای قدرت اراده مان برای مقابله با بلایا و تحمل درد و رنج ناشی از آن را فراهم می آورد.
وی ادامه داد: آموزه های بنیادین اسلام نه تنها برای ما آرامش خیال و راحتی در مواقع سختی و پریشانی می آورند بلکه باعث می شوند این حقیقت را درک کنیم که دائمی بودن هر وضعیتی در اختیار خداوند قادر و متعال می باشد. رسیدن به این اعتقاد تنها راه برای زندگی در این جهان می باشد؛ هر بلا یک آزمایش می باشد. کسانی که صبر و اعتقاد کامل دارند این آزمایش را با موفقیت پشت سر می گذارند و بلای واقع شده باعث کاهش گناهان و خطاهای آنها می شود.
مولانا قادری شریفی اظهار داشت: زندگی پیامبر اسلام(ص) و اهل بیتشان الهام بخش ما در زمینه مقابله موفقیت آمیز در مقابل بلایا می باشند؛ در آموزه های اسلام، در مواجهه با سختی ها و بی قراری ها، اعتقاد به خداوند بسیار کلیدی بوده و انسان را امیدوار و استوار نگاه می دارد. عجز و ناامیدی در اسلام جایی ندارد. مومنین از امید و  اندیشه مثبت برخوردار می باشند؛ از خداوند به خاطر نعمت هایش شاکر می باشند و در هنگام انجام خطا از خداوند طلب بخشش می کنند.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲