تاریخ انتشارجمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کد مطلب : ۴۴۰۸۴۰
فرماندار شهرستان نور گفت: روز مازندران عنوان مجهولی نیست بلکه بسیار معنا دار است، زیرا آغاز حکومت علویان و گسترش شیعه در مازندران به عنوان نخستین حکومت شیعی ایران است.
۰
plusresetminus
اقدام جالب در جلسه ستاد گرامیداشت هفته مازندران
به گزارش بلاغ، در جلسه‌ ستاد گرامیداشت هفته مازندران که در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، رئیس و اعضای جلسه توضیحات، نقطه نظرات خود را با گویش محلی مازندرانی ارائه کردند.در آغاز جلسه معاون عمرانی فرماندار با اشاره به نامگذاری هفته مازندران، گفت: به دلیل بیعت ساکنان مازندران با حسن‌ابن‌زید در سال ۲۴۳ هجری شمسی و آغاز حکومت علویان در مازندران ۱۴ آبان هر سال در تقویم به روز مازندران نامگذاری و پس از سال‌ها به همین بهانه از ۱۳ آبان تا ۲۰ آبان به نام هفته گرامیداشت مازندران برنامه‌های مناسب برگزار می‌شود.

رضا نائیج‌نوری افزود: امسال به دلیل وجود ویروس کرونا برنامه‌های جشن و تجمع نداریم ولی وظایف هر یک از دستگاه‌ها مشخص و فضای مجازی باید در این زمینه بیشتر فعالیت کنند تا مازندران و فرهنگ دینی و علوی این مرز و بوم به دنیا معرفی شود.

وی گفت: هم اکنون ۷۰ تشکل و سازمان مردم نهاد و موسسه فرهنگی و هنری علاقه‌مند به فرهنگ و رسوم این استان با تعصب و عرق به فرهنگ بومی مازندران در این عرصه وارد شده و فعالیت می‌کنند.

(برگردان مازندرانی)
 جلسه گرامیداشت هفته مازندرون که فرمانداری دله تشکیل بوه، رئیس و اعضای جلسه محلی گپ بزونه و شه توضیحات و نظرات ره محلی بوتنه.
اول جلسه معاون عمرانی فرماندار در باره نامگذاری هفته مازندرون بوته: چون مازندرونی‌ها در آبان سال 243 هجری شمسی با حسن‌ابن زید بیعت هاکردنه و حکومت علویون شکل بیته، تقویم دله اته روز ره به نوم روز مازندرون بنویشتنه و همین بهانه بونه تا بعدا اتا هفته ره به اسم مازندرون بشتنه.
رضا نائیج‌نوری ادامه هدا: امسال به خاطر کرونا نتومی جشن بیریم و مردم جمع بووشن اما اداره‌ها وظیفه مشخص دارنه، فضای مجازی هم ونه ویشتر فعالیت هاکنه تا فرهنگ دینی و علوی مازندرون به دنیا معرفی بوه.
وی بوته: در حال حاضر 70 تشکل و سازمان و موسسه علاقه‌مند به فرهنگ و رسم‌های این استان با تعصب به فرهنگ بومی مازندرون در این عرصه وارد بونه و فعالیت کننه.
****************
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نور هم در این جلسه اظهار کرد: مازندران موطن ما هست که به آن عشق می‌ورزیم و به نوری بودن خود افتخار می‌کنیم و هر جا هم میکروفون به دست من رسید، مازندران و نور را معرفی کردم.
داود فلاح، افزود: در ۱۴ آبان مردم مازندران با بیعت، شیعه و علوی شدند و نامگذاری روز مازندران به همین دلیل است، از طرفی ۱۳ تیرماه مازندرانی هم در این ایام است و برای گرامیداشت آن هر اداره و دستگاه شرح وظایف خاص خود را باید اجرا کند.
وی با اشاره به روز شمار و شرح وظایف هر دستگاه و اداره، گفت: شهرداری‌ها عهده دار چاپ و نصب بنر و فضا سازی شهری هستند، اوقاف و امور خیریه ضمن اجرای برنامه‌های گرامیداشت آغاز حکومت علویان، تکریم امام‌زادگان و اماکن مذهبی برابر روز شما انجام دهد.
 رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور، افزود: محیط زیست پاکسازی جنگل را با عنوان مازندران پاک و دانشگاه‌ها برای ترویج فرهنگ پژوهشی در حوزه مازندران و گرامیداشت مدافعان سلامت و شهدای این حوزه برنامه ریزی کنند.
داود فلاح ادامه داد: سمن‌ها با استفاده از ظرفیت وسیع خود روز و هفته مازندران را تبلیغ و به زبان و ادبیات مازندرانی توجه جدی داشته باشند، همچنین آموزش و پرورش در برنامه شاد علاوه بر معرفی هفته مازندران از« آئین تیرماه سیزده شو» مسابقه کتابخوانی مجازی برگزار و کانون پرورش فکری نیز باورهای عامیانه را به زبان مازندرانی روایت و قصه گویی توسط کودکان با لباس محلی را در برنامه داشته باشند.
وی گفت: ارشاد برنامه‌های مختلفی از جمله پخش زنده اینستاگرامی جشن تیرماه سیزده شو و نمایش‌های طنز را در فضای مجازی دارد.
(برگردان مازندرانی)
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نور هم این جلسه دله بوته که: موطن اصلی ما مازندرون هسه و ما به اون عشق ورزمی، به نوری بودن خود هم افتخار کمی، هر جا هم میکروفون به دست من برسیه مازندرون و نور ره معرفی هکردمه؛
داود فلاح، ادامه هدا: ۱۴ آبان مازندرونی‌ها با بیعت، علوی و شیعه بونه، تیرماه سیزه شو هم دارمی که برای ادارات شرح وظایف خاص مشخص بوه که ونه اجرا هاکنن.
و، روز شمار هفته ره بخونسه و بوته : شهرداری‌ها ونه بنر نصب هاکنن و فضا سازی انجام هدن، اوقاف و امور خیریه برنامه‌های ویژه گرامیداشت آغاز حکومت علویان و تکریم امام‌زادگان و مکان‌های مذهبی را مطابق روز شمار انجام هده، محیط زیست پاکسازی جنگل ره با عنوان مازندران پاک، دانشگاه‌ها هم برای ترویج فرهنگ پژوهشی در حوزه مازندرون برنامه ریزی هاکنن و شهدای مدافع سلامت وسه گرامیداشت بیرن، سمن‌ها روز و هفته مازندرون ره معرفی هاکنن و ادبیات و زبون مازندرونی ره ترویج هدن، آموزش و پرورش هم در برنامه شاد این هفته ره معرفی هاکنه و مسابقه کتابخونی رسم تیر ماه سیزه شو مجازی برگزارهاکنه و ... ، کانون پرورش فکری هم به زبون مازندرونی باورهای عامیانه ره مناسب بچه‌ها روایت هاکنه و وچون تن لباس محلی دکنه از وشون بخواد محلی قصه بوئن؛
وی بوته: ارشاد برنامه‌های مختلف از جمله پخش زنده تیرماه سیزه شو ره در اینستاگرام و نمایش طنز در فضای مجازی دارنه.
*****************
فرماندار شهرستان نور هم که به جلسه پیوست، گفت: روز مازندران عنوان مجهولی نیست بلکه بسیار معنا دار است، زیرا آغاز حکومت علویان و گسترش شیعه در مازندران به عنوان نخستین حکومت شیعی ایران است.
علی شادمان، افزود: پاکسازی نمادین و نمایش نباشد بلکه محدوده وسیعی از جنگل و محیط پاکسازی و تمیز شود، شخصیت‌ها و فرصت‌های مازندران در این هفته معرفی شوند، چون مازندران پیشینه دینی و فرهنگی قوی دارد که باید معرفی شود.
وی بلافاصله به المان در حال ساخت که قرار است بزودی در میدان امام(ره) شهر نور نصب شود، اشاره و توضیحاتی در این باره ارائه و تصریح کرد: این المان دارای بار معنوی است با ۱۴ متر ارتفاع به نیت ۱۴ معصوم که زیر آن شمسه‌هایی با نمادهای دینی و اسلامی از جمله شمسه هشت ضلعی که فقط زیبایی ندارد بلکه دارای بار عرفانی است.
این مسوول خاطر نشان کرد: شمس به معنی خورشید که گرما، روشنی و نور می‌بخشد، نام شهرستان هم نور است؛ اساس المان از معماری اسلامی ایرانی شکل گرفت و نقش فرش در المان اشاره به قدمت فرش در مازندران و کشف فرشی به نام «پازیریک» در کرانه خزر است.
فرماندار شهرستان نور با اشاره به بار تمدنی این المان، افزود: دایره شکل بودن بالای المان و فرش نشان از به بهانه دورانی بودن حیات از تولد تا مرگ که بر اساس اندیشه و نظریه دورانی ابن خلدون که شهید مطهری شرح کاملی بر آن دارد و در ادامه المان تا اوج علاوه بر موج دریا نشان از یک ساختار شکنی دارد، همان‌طور که پیامبران با رسالت خود ساختار قبل را تغییر دادند، همین‌طور نیما در شعر و شهید شیخ فضل الله نوری در نهضت مشروطه مشروعه و امام(ره) که حکومت غرب گرا را به حکومت دینی و اسلامی تغییر داد.
شادمان گفت: علاوه بر نورپردازی زیبا با چند کیلومتر کابل کشی داخل المان چون میدان به نام امام(ره) است نام امام با خط زیبای استاد شیرچی در آن نقش بسته است.
(برگردان مازندرانی)
فرماندار شهرستان نور که شه خده ره به جلسه برسنیه، بوته: روز مازندرون همین جوری نیه بلکه خیلی معنی دارنه، شروع حکومت علوی و شیعه به عنوان اولین حکومت شیعه ایران هسه.
علی شادمان ای بوته: پاکسازی نمادین و نمایشی نووشه بلکه محدوده وسیعی پاکسازی و تمیز بووشه، شخصیت‌ها و فرصت‌های مازندرون هم در این هفته معرفی بووشه، چون مازندرون پیشینه دینی و فرهنگی قوی دارنه که باید معرفی بوه.
و بلا فاصله به المان در حال ساخت میدان امام (ره) شهر نور اشاره هاکرده و بوته: المان میدون ۱۴ متر با نیت ۱۴ معصوم و بار معنایی بالایی دارنه، زیر المان شمسه دارنه که از نمادهای دینی و اسلامی هسه، از جمله شمسه ۸ ضلعی که تنها زیبا شناختی نی‌یه و بار عرفانی دارنه، شمس یعنی آفتاب، نور، شهرستان ما هم نور هسه و اساس المان ما از معماری اسلامی ایرانی شکل گیرنه، فرش در المان هم از آثار کشف شده فرش مازندران به اسم پازیریک هسه.
فرماندار شهرستان نور ادامه هدا: بار تمدنی در بالای المان و فرش که دایره شکل هسه به بهانه دورانی بودن حیات از تولد تا مرگ و تمدن در دوره‌های مختلفه که شهید مطهری این موضوع را کامل هاکرده و نظریه تمدن دورانی ابن خلدون ره شرح کامل هدا از ابتدا تا اوج و این در المان ما در جریان تمدنی شکل گیرنه و در ادامه علاوه بر موج دریا ساختار شکنی را اعلام کنه همان طور که پیامبران ما سنت‌های جدیدی بیاردنه و ساختار قبل ره تغییر هدانه؛ نیما در شعر، شیخ فضل الله در مشروطه مشروعه، امام (ره) حکومت غرب گرا ره به حکومت دینی و اسلامی تغییر هدا.
شادمان بوته: بهترین نور پردازی با چند کیلومتر کابل کشی داخل المان وجود دارنه و چون نام میدان امام(ره) هسه نام امام (ره) با خط زیبای استاد شیرچی منقش هسه.

انتهای پیام/
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲