تاریخ انتشارجمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : ۴۴۰۸۲۸
چندی پیش یکی از هم‌دانشگاهی‌هایم پشت تلفن علایم ریفلاکس‌اش را برایم شرح داد و گفت به‌دلیل بحران کرونا از مراجعه به پزشک هراس دارد. می‌خواست به‌واسطه حرفه‌ام و شناختی که از متخصصان طب سنتی دارم از پزشکی که در این زمینه تجربه و مهارت بالایی دارد یک نسخه از بخور نخورهای تغذیه‌ای برای افراد دچار این مشکل گوارشی بگیرم.
۱
plusresetminus
به گزارش بلاغ، به نقل از جام جم به او گفتم بعید می‌دانم متخصصی نسخه تغذیه‌ای را که اصولا در مطب به بیماران می‌دهد به‌راحتی در اختیارم بگذارد! اما تلاشم را کردم و موفق شدم این نسخه را از دکتر الهام پارسا، پزشک متخصص طب سنتی و عضو هیات علمی دانشگاه دریافت کنم و تاییدیه انتشار آن را در روزنامه برای سایر بیماران دچار این مشکل بگیرم.

کارها و غذاهای تشدیدکننده ریفلاکس

مصرف مایعات و چای و نوشابه همراه با غذا و تا یک ساعت قبل و بعد از غذا، مصرف سالاد و ماست و ترشی با غذا، درهم‌خوری یعنی مصرف همزمان غذاهای مختلف و دسر و میوه‌ها، سیگار و قلیان و الکل، شنبلیله و کنجد و روغن آن، غذاهای فست‌فود، سوسیس و کالباس، چیپس و پفک، قارچ، گوشت گاو و گوساله، کنسروها، سیب‌زمینی سرخ‌شده و سایر سرخ‌کردنی‌ها، الویه، ماکارونی، لازانیا، آش و سوپ رشته، شیرینی‌جات، غذاهای چرب، نعنا، قهوه، نسکافه، نوشابه، مرکبات و آب آنها، گوجه‌فرنگی و فلفل قرمز و سیاه از جمله خوراکی‌های مضر و تشدیدکننده ریفلاکس هستند.

توصیه‌ها و خوراکی‌های بی‌ضرر و مفید

غذا به خوبی جویده شود تا کاملا با بزاق دهان آغشته و به هضم بهتر غذا کمک کند. ایده‌آل است 20 تا 30 بار غذا را بجوید تا حدی که به‌راحتی قورت داده شود. هنگام گرسنگی واقعی غذا خورده شود.بهتر است بین شام تا خواب دو‌ساعت فاصله باشد و انجام ورزش یک ساعت پس از غذا توصیه می‌شود. مربای به، مربای سیب، مربای بالهنگ، مربای پوست پسته و بادام، مویز، کرفس و گشنیز مفیدند. گوشت‌های مفید شامل جوجه‌مرغ، کبک، دراج و تیهو است.

بهترین غذای مفید برای بیماران جوجه‌مرغ است که می‌توان با توجه به مزاج با دارچین و زعفران، زیره سبز و سیاه، سماق و آبلیمو یا آب‌انار مصرف کرد. غذاهای مفید دیگر جوجه کباب، گوشت و مرغ پخته شده، چلوگشنیز و زرشک‌پلو است. صبحانه مورد توصیه، نان برشته سنگک همراه با مقدار کم کره محلی و مربای به یا مربای سیب و بالهنگ است. نوشیدنی‌های مناسب هم آب ‌به، آب‌ سیب، دمنوش به و شربت انار است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما