تاریخ انتشارچهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۴۴۰۷۰۷
واقعیت این است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا در هر مسئله‌ای اختلاف داشته باشند، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلاف نظری با یکدیگر ندارند.
۰
plusresetminus
دروغی به نام «رویای ایرانی آبان۹۹»
به گزارش بلاغ، احمق، دروغگو، بدترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا، دلقک، خفه شو، سگ دست آموز... کلمات و عبارات رکیکی بود که جو بایدن و دونالد ترامپ در مناظرات و نزاع های انتخاباتی نثار هم کرده اند. مناظرات اول و دوم این دو نشان داد اختلاف نظرات بین دو نامزد بسیار زیاد است و طرفین در هیچ مورد با یکدیگر حتی ذره ای تفاهم نداشتند. آنها حتی به رسم ادب به یکدیگر نزدیک هم نشدند و به هم سلام و احوالپرسی هم نکردند. وضعیت محتوایی مناظره هایشان هم نشان می‌دهد وضعیت سیاسی در آمریکا در سطح راهبردی و رهبران این کشور بسیار پر هرج و مرج است و فضای انتخابات بسیار پر تنش و نگران کننده است که احتمال درگیری در آن زیاد است.

بایدن و ترامپ تبدیل به دو قطب نفرت پراکن شده اند. اما این دو قطب کاملا متضاد در دو امر اشتراک نظر دارند؛ ایران و اسرائیل!

دونالد ادوین نیوچترلین دیپلمات بازنشسته آمریکایی که هم‌اکنون همکار "بنیاد راکفلر" است، می نویسد:«بایدن- ترامپ درباره سیاست خارجی آن‌قدرها از هم دور نیستند (با هم اختلاف ندارند).» او توضیح می دهد:« ترامپ و بایدن روی اغلب موضوعات سیاست خارجی توافق دارند ...آنها در این باور ‌اشتراک نظر دارند که ایران برای اسرائیل خطرناک خواهد بود.»

بردلی بلیکمن، مشاور جورج بوش رئیس‌جمهور اسبق آمریکا نیز در مصاحبه با العربیه گفته: « امور بین‌الملل با انتخابات در آمریکا تغییر نمی‌کند.»

آنتونی بلینکن، مشاور سیاست خارجی جو بایدن گفته بود: در صورتی که او در انتخابات به پیروزی برسد تحریم‌ها را تا زمان رسیدن به «توافقی قوی‌‌تر» و «طولانی‌مدت‌تر» حفظ خواهد کرد.
بلینکن گفته افزوده: ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت- و تا زمانی که [ایران] این کار را انجام دهد- واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.

واقعیت این است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در آمریکا در هر مسئله‌ای اختلاف داشته باشند، در دشمنی با جمهوری اسلامی ایران هیچ اختلاف نظری با یکدیگر ندارند.

و اما نقطه اشتراک بعدی یعنی اسرائیل؛ ترامپ با عادی سازی بین روابط اسرائیل و برخی دول عربی و انتقال سفارتخانه اش به قدس، دست اسرائیل دوستی تمام روسای جمهور پیشین آمریکا را از پشت بسته. ستاد انتخاباتی او مکرر بر حمایت "ناگسستنی" از اسرائیل و محکومیت هر گونه تلاش برای تحریم آن تاکید کرده است. بایدن نیز در سابقه اش در مقام معاون رئیس‌جمهور(در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷) کمک در اعطای بزرگ‌ترین بسته کمک مالی  ایالات متحده به اسرائیل (۳۸ میلیارد دلار) را دارد. بایدن همچنین از قبل اعلام کرده که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، قصدی برای بازگرداندن سفارت آمریکا به تل‌آویو ندارد.

بایدن مانند تمامی کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا به متحدان واشنگتن در خاورمیانه، از جمله اسرائیل، عربستان و امارات متحده عربی، وعده پشتیبانی بی‌قید و شرط داده. ضمن اینکه همیشه روال به این صورت بوده که سیاست مهار در دوره دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان، جنبه‌های پیچیده‌تری به خود می گیرد و آمریکا را به درگیری بیش از حد در خاورمیانه سوق می‌دهد.

ترامپ نیز در صورت رای آوردن چنانچه اوبرایان مشاور امنیت ملی اش اظهار داشته، به دنبال تشدید فشار اقتصادی علیه ایران است تا جمهوری اسلامی را وادار به بازگشت به میز مذاکره کند. مذاکره برای برچیدن تمام فعالیت های هسته ای (صلح آمیز یا نظامی) و حذف راهبرد موشکی. درست همانند پیش شرط هایی که جوبایدن برای بازگشت به مذاکرات برای جمهوری اسلامی تعیین کرده.

این سطح از مشابهت در دیدگاه های دو نامزد ریاست جمهوری امریکا نسبت به ایران و اسرائیل قائدتا باید چشم انداز آینده روابط ایران و امریکا را علی السویه ترسیم کند. اما از سویی می بینیم در ایران اشتیاق عجیبی از سوی غربگراها برای رای آوردن جو بایدن دموکرات وجود دارد. آنان «رویای ایرانی آبان 99» را با شکست ترامپ و «بازگشت تیم بایدن-اوباما» تیتر کرده و ماه هاست ستاد بایدن در تهران را راه انداخته اند.

می دانیم که جریان غربگرا در کشور ما دنباله جبهه متحد غربی است. به این معنا که بین غرب و اصلاحطلبان یک حمایت دو سویه وجود دارد و طیفی از اصلاح طلبان دارای هماهنگی روشی و منشی و وحدت راهبردی با آنسوی آب ها هستند و منافع جریان استکباری را در ایران نمایندگی می کنند. سرنخ های فراوانی برای اثبات این گزاره وجود دارد که مشهورترین آن جمله معروف نتانیاهو است که گفته بود:«اصلاح‌طلبان بزرگ‌ترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند»

در دوره چهار ساله ریاست جمهوری ترامپ، خروج امریکا از برجام و تحریم های بی سابقه موجب تضعیف غربگراهای ایرانی شد. اما در شرایط فعلی که می دانیم رویکرد بایدن نسبت به ایران تفاوت ماهوی با رویکرد ترامپ ندارد، منافع دوسویه غربگراهای ایرانی و جمهوری خواهان برای یکدیگر چیست؟ آیا چیزی به اسم منافع ملی ایرانیان این وسط موضوعیت دارد؟

غربگراها مدام دنبال این هستند تا از طریق شرطی سازی حل مشکلات ارزی با پیروزی بایدن و القای این گزاره کودکانه که محور اصلی برنامه بایدن دیپلماسی و برگشتن به برجام است و اگر دولت بعدی ایران نگاه ایدئولوژیک به سیاست خارجی را کنار بگذارد، می توان منافع ملی را در تعامل برابر تهران واشنگتن تامین کرد؛ مخاصمه را از بین برد؛ نفت فروخت؛ دلار را پایین آورد...امید کاذبی در جامعه به وجود آورند و البته سوت زنان از کنار این واقعیت می گذرند که دلار 31 تومانی نتیجه تعامل برد برد بوده!

امروز دولت غربگراها علاوه بر این القاهای مصنوعی به بازار، با گرانی های کاذب و حل نکردن عمدی مشکلات، زمینه فشار از پایین را برای هول دادن نظام به سمت صلح (بخوانید تسلیم) در صبح بدون ترامپ با جو بایدن فراهم می کنند.

اما واقعیتی که با این ذوق زدگی ها در صورت رای آوردن بایدن به وقوع می پیوندد چیست؟

این القاهای مصنوعی بازار را بیشتر متاثر از انتظارات روانی کرده تا فضای واقعی اقتصاد؛ این شرطی سازی ها که تمام این سال های اخیر ادامه داشته، بهترین فرصت برای دشمنان ایران برای تحت تاثیر قرار دادن بازار و فشار بر مردم و نهایتا کاهش پایبندی شان به اهداف نظام تحت فشار معیشتی و پیاده کردن اهداف براندازانه است.

ذوق زدگی غربگراها و دولتشان از هر تکانه ای که احتمال پیروزی بایدن را تقویت کند، این سیگنال را به دولت بعدی آمریکایی ها می دهد که همچنان می توان به امتیازدهی ایرانیان امیدوار بود و این یعنی فشار بیشتر.

پیروزی بایدن نهایتا می تواند یک سقوط موقت بر قیمت دلار و در نتیجه یک تسکین موقت باشد که آن هم تحت تاثیر خوشبینی های حاصل از پیروزی بایدن خواهد بود نه خود بایدن! چراکه وی هیچ وقت فرصت بی سابقه ای را که تحریم های بی سابقه ی ترامپ برای فشار بر ایران فراهم کرده از دست نخواهد داد.

در صورت رای آوری بایدن، از آنجا که دولتش وارث شرایطی فوق بحرانی در آمریکاست و نیز وی ریسک پذیری ترامپ را ندارد، بهترین فرصت برای ارسال سیگنال قدرت و هزینه آوری تداوم فشار برای دولت آمریکاست. فرصتی که البته این ذوق زدگی غربگراها و دولتی ها از بین خواهد برد.

واقعیت این است که غربگراها چنانچه ابراهیم اصغرزاده هم صریحا گفته، امید دارند با پیروزی بایدن مجددا کورسوی امیدی برای جلب اقبال مردم در انتخابات آتی بدست آورند و این امید سازی ها و القائات کاذب مقدمه سازی برای بازگشت به قدرت است. غربگرایان هیچ گاه درد امنیت ملی و منافع ملی را نداشته و ندارند.

 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲