شلتوک‌آباد، روستایی در بخش گنبکی شهرستان ریگان است که صدها سال پیش آب فراوان و وجود باتلاق و شرایط آب و هوایی مساعد آن سبب شده بود که اهالی این منطقه به کشت برنج روی آورند که ضمن تامین برنج روستا به سایر نقاط استان نیز صادر کنند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ شرایط آب وهوایی گذشته شلتوک‌آباد بخش گنبکی ریگان کشت نشاء برنج را در این منطقه رقم زده بود و امروز هم کشت مرکبات را در شلتوک‌آباد ریگان داریم.
به دلیل نشاءهای فراوان در این منطقه، این روستا به نام شلتوک‌آباد نامگذاری شد، روستایی با قدمت چندصد ساله که هنوز آثار و بقایای کشت نشاء در آن مشاهده می‌شود.

آب فراوان و وجود باتلاق و شرایط آب و هوایی مساعد سبب شده بود که اهالی این منطقه به کشت برنج روی آورند که ضمن تامین برنج روستا به سایر نقاط استان نیز صادر کنند.
حمید فرامرزی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ریگان اظهار کرد: در بخش گنبکی ۸ رشته قنات فعال دایر است که یکی از این قنوات پرآب مربوط به روستای شلتوک‌آباد است.
وی عنوان کرد: در این بخش ۲هزار هکتار مرکبات وجود دارد که عمده این محصولات در این روستاست.

فرامرزی بیان داشت: به دلیل شرایط مساعد این روستا و خاک حاصلخیز آن شلتوک‌آباد شرایط کشت گلخانه‌ای را دارد و مرغوبیت خاک موجب شده بهترین یونجه از مزارع این روستا برداشت شود.
وی ادامه داد: 3هزار هکتار نخلستان در بخش گنبکی وجود دارد که ده‌ها هکتار از آن سهم عمده این روستا بوده و باکیفیت‌ترین خرمای بخش از این روستا برداشت می‌شود.
فرامرزی از کشاورزان این روستا درخواست کرد: با توجه به حاصلخیزی خاک منطقه و شرایط آب و هوایی این روستا به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری روی بیاورند که 80 درصد تسهیلات آن بلاعوض است.

فرامرزی، شلتوک‌آباد را روستایی با ظرفیت‌های تولید انواع محصولات گلخانه‌ای از جمله گوجه، بادمجان و خیار درختی برشمرد و اضافه کرد: برای اولین‌بار در شهرستان، گلخانه‌ای الگویی در این روستا احداث شد که بهترین محصولات از آن برداشت شد.
مدیر جهاد کشاورزی ریگان با اشاره به اینکه جهت آب‌دهی ولای‌روبی تنها رشته قنات این روستا تسهیلاتی به کشاورزان پرداخت شده است، بیان کرد: تمام تلاش ما در این روستا حفظ قنات پرآب روستای شلتوک‌آباد است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴