کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

«وکیل مدافع شیطان» قاضی دیوان عالی آمریکا شد

6 آبان 1399 ساعت 11:50

قاضی محافظه‌کار آمریکایی که در کارنامه‌اش وکالت برای گروهک تروریستی منافقین و حمایت از خشونت پلیس علیه معترضان وجود دارد با رأی مجلس سنای آمریکا نهمین قاضی دیوان عالی آمریکا شد.


به گزارش بلاغ به نقل ازمجلس سنای آمریکا بامداد سه‌شنبه صلاحیت «ایمی بارت»، نامزد پیشنهادی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای تصدی یکی از کرسی‌های قاضی دیوان عالی آمریکا را تأیید کرد. 
نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا توانستند با ۵۲ رأی موافق در برابر ۴۸ رأی مخالف دموکرات‌ها ایمی کانی بارت را به عنوان نهمین قاضی دیوان عالی آمریکا معرفی کنند.
«دونالد ترامپ» روز ۶ مهرماه بارت را به عنوان نامزد جانشینی «راث بیدر گینسبرگ» قاضی فوت شده در دیوان عالی آمریکا معرفی کرده بود.
«جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اما در واکنش به این انتخاب، از مجلس سنا خواست که بارت را تا پیش از برگزاری انتخابات ماه نوامبر، به عنوان قاضی دیوان عالی تایید نکند.
دیوان عالی آمریکا بالاترین مرجع حل اختلاف در آمریکاست و تصمیم‌گیری نهایی در موارد بروز اختلاف بین دولت و کنگره نیز بر عهده این نهاد است. 
عضویت در هیئت قضات دیوان عالی آمریکا مادام‌العمر است و تغییر در ترکیب این هیئت می‌تواند سال‌ها بر وضعیت موازنه قوا در این کشور اثرگذار باشد.
دیوان عالی آمریکا هشت قاضی و یک رئیس دارد. هرچند که هریک از این ۹ نفر، آرایی برابر دارند، اما در عمل پس از رئیس که از سوی رئیس‌جمهور منصوب می‌شود، قاضی ارشد، که بیشترین سابقه را در میان قضات دیوان عالی دارد، دارای بالاترین نفوذ است.
با انتصاب ایمی بارت محافظه‌کار، ۶ قاضی دیوان عالی توسط روسای جمهور جمهوری‌خواه و ۳ قاضی توسط روسای جمهوری دموکرات به این سمت منصوب شده‌اند.
کارنامه ایمی بارت و موضع‌گیری‌هایش او را به گزینه‌‌ای بحث‌انگیز برای تصدی سمت قاضی دیوان عالی آمریکا تبدیل کرده بود.
روزنامه واشنگتن‌پست چندی پیش گزارش داده بود او زمانی که گروهک تروریستی منافقین در تلاش برای خروج از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا بوده وکالت این گروه را به عهده داشته است.
بارت  سابقه وکالت برای این گروه تروریستی را سال ۲۰۱۷، قبل از برگزاری جلسه تأیید صلاحیتش برای تصدی سمت ریاست دادگاه استیناف شیکاگو، در قالب یک پرسشنامه مجلس سنای آمریکا ذکر کرده بود. 
علاوه بر این، خبرگزاری «رویترز» هم در گزارشی نوشته بود بارت در سه سال حضورش به عنوان قاضی دادگاه تجدیدنظر به طور مداوم از پلیس و زندان‌بانانی که متهم به استفاده از زور بیش از حد بوده‌اند، حمایت کرده است.
انتصاب بارت در هفته‌های گذشته به یک مسئله مرتبط با کارزار انتخاباتی میان «دونالد ترامپ» و رقیب انتخاباتی‌اش «جو بایدن» هم تبدیل شده بود.
دموکرات‌ها معتقدند جانشین قاضی متوفی را باید رئیس‌جمهور جدید آمریکا مشخص کند. اما ترامپ که اصرار داشت ترکیب قضات دیوان عالی اکثریت جمهوری‌خواه داشته باشد سریعاً بارت را برای این سمت معرفی کرد.
 او در پاسخ به سوالی درباره دلایلش برای تعیین سریع جایگزین قاضی گینسبرگ انگیزه انتخاباتی خود را پنهان نکرد و گفت که به نظر او کار انتخابات به دیوان عالی کشیده خواهد شد و به همین دلیل خیلی مهم است که این کرسی برای حضور ۹ قاضی در دیوان عالی پر شود.
دونالد ترامپ طی هفته‌های گذشته بارها درباره احتمال تخلف در انتخابات آمریکا هشدار داده و گفته ممکن است برنده این انتخابات در دادگاه‌ها مشخص شود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 440629

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/440629/وکیل-مدافع-شیطان-قاضی-دیوان-عالی-آمریکا

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com