تاریخ انتشارسه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
کد مطلب : ۴۴۰۶۱۶
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت رسیدن به جایگاه متعالی «حیات طیّبه» را مستلزم شناخت ولایتِ الله و ولایت اولیای الهی دانست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازحجت الاسلام والمسلمین حسن ملایی در نشست مجازی که دوشنبه شب با موضوع «حیات طیبه در پرتو ولایت مهدوی» برگزار شد با بیان این که همه انسان ها در زندگی به دنبال آرامش و رسیدن به سعادت و خوشبختی هستند اظهار کرد: البته باید توجه داشت که برخی زندگی را به معنای زنده بودن می بینند، در حالی که زندگی لزوما به معنای زمان تولد تا مرگ نیست.
وی افزود: واژه «طیّبه» بسی فراتر از این است که بخواهیم آن را در معنایی مانند «پاک و پاکیزه» تنزّل دهیم.
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت در ادامه تصریح کرد: انسانی که قرار است به جایگاه «حیات طیبه» دست یابد، باید به خوبی درک کند که این جایگاه تا آن جا متعالی است که می‌تواند ضمن دور کردن انسان از همه آلودگی ها، او را به اوج استعدادهای خود برساند.
وی با اشاره به اینکه رسیدن به حیات طیبه بدون ولی و حجت خدا امکان ندارد اضافه کرد: بررسی موضوعی آیات قرآن نشان می‌دهد که زندگی و حیات انسان به صورت مرحله به مرحله تنظیم شده است تا انسان بتواند در گذر از این مراحل، استعدادهای خود را شکوفا کند.
حجت الاسلام ملایی تصریح کرد: این استعدادهای برجسته انسانی، همان است که خداوند در وجود انسان دید و به فرشتگان دستور داد تا بر انسان سجده کنند.
وی با اشاره به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی (ره) در ذیل آیه مبارکه «فلنُحیِیَنّه حَیاه طیّبه» یادآور شد: حضرت علامه در این باره فرموده اند که بر اساس این آیه، حیات طیبّه وادی ویژه ای است که تنها در ولایت امام معصوم (ع) و در ادامه «ولایت الله» حاصل می شود، یعنی همان که در آیت الکرسی با تعبیر حرکت انسان از ظلمات به سوی نور بیان شده است.
مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد: بر اساس معارف الهی، ولی خدا (ع) حتی در حال غیبت و مانند شرایط امروز هم از کسانی که می خواهند به حیات طیبه برسند، دستگیری می کنند و آن ها را یاری می رسانند.
وی در ادامه تأکید کرد: باید توجه داشت که بر اساس آیه 97 سوره مبارکه نحل، هر مؤمنی که اعمال صالح انجام دهد به حیات طیبه می رسد، اما باید ببینیم عمل صالح باید چه ویژگی هایی داشته باشد که انسان را به جایگاه حیات طیبه برساند.
حجت الاسلام ملایی افزود: عمل صالح باید علاوه بر مطابقت با سنّت یعنی حُسن فعلی، حُسن فاعلی یا نیت خالصِ عامِل عمل را نیز داشته باشد که البته این دو شرط در بسیاری از منابع مورد توجه قرار گرفته است، اما شرط مهم دیگر تحقق عمل صالح، مسئله «اولویت بندی» است که توسط ولی خدا و در زمان غیبت، توسط فقهای باتقوا به عنوان جانشینان آن حضرت شناخته و شناسانده می شود.
وی اضافه کرد: چه بسیار بودند افرادی که در طول تاریخ اعمال صالحی با دو ویژگی حُسن فعلی و حُسن فاعلی انجام داده اند، اما به توجه به بهره مند نبودن از نعمت ولایت و شناخت اولویت ها، دچار انحراف شدند و سقوط کردند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴