تاریخ انتشارسه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۰
کد مطلب : ۴۴۰۶۱۰
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم گفت: توسعه و تعمیق فرهنگ و گفتمان انتظار سازنده بدون یک نقشه راه دقیق و همچنین پشتیبانی رسانه ای ممکن نیست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازحجت الاسلام و المسلمین امیرمحسن عرفان دوشنبه شب در نشست مجازی علمی تخصصی «آغاز امامت موعود (عج)» با بیان نقش گفتمان انتظار در ارتقای منابع قدرت نرم اظهار کرد: تردیدی نیست که دو عامل «قیام حسینی» و «انتظار مهدوی» به عنوان منابع قدرت تمدنی انقلاب اسلامی مطرح هستند و همین دو عامل برجسته، این انقلاب را در دنیا متمایز کرده اند.
عضو شورای علمی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم افزود: باید گفت در شرایط امروزی، توجه به گفتمان سازنده انتظار باید بیش از همه دوران های گذشته باشد، چراکه روزگار امروز به روزگار عرضه حداکثری نسخه های انحرافی و کاذب عرفان و نجات تبدیل شده است.
وی با تأکید بر اینکه سازنده بودن فرهنگ انتظار به ترسیم نقشه راه نیاز دارد ادامه داد: عده ای افق تمدنی این عرصه را در مدرنیته اسلامی و الگوهایی مانند کشورهای ترکیه و مالزی می بینند، در حالی که رهبر معظم انقلاب به شایستگی، خلق نقشه راه اصیل تمدنی را مورد توجه قرار می دهند که اشاره تفصیلی به این نکته در مواردی مانند بیانیه گام دوم انقلاب جلوه گر است.
نویسنده کتاب «نیازسنجی مهدویت پژوهی» اضافه کرد: البته سوگمندانه باید اعتراف کرد که برخی در عرصه های علمی تلاش کرده و می کنند تا نقشه راه این حوزه را بر اساس اندیشه های سکولاریستی تبیین کرده و افق تمدنی این عرصه را از مسیر انقلاب اسلامی دور کنند.
حجت الاسلام عرفان گفت: حتی تلاش برخی دیگر بر این است تا فرهنگ و گفتمان سازنده انتظار را به یک مقوله اخلاقی و تربیتی محدود فرو کاهند.
نویسنده کتاب «رسانه و آموزه مهدویت» خاطر نشان کرد: نکته در این است که بشر امروز، جاهلیتی عمیق تر از جاهلیت صدر اسلام را تجربه می کند و حتی به کارهایی چنگ می زند که این کارها از حیوانات هم سر نمی زند، بنابراین می توان با تأکید بیان داشت که روزگار حاضر، بهترین فرصت برای ارائه جدی و جهانی سازی فرهنگ انتظار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه معارف اسلامی قم ادامه داد: البته در حوزه داخلی نیز باید توجه داشته باشیم که برای ارتقای کمّی و کیفی فرهنگ انتظار در جامعه، می توانیم بر حسّ اضطرار به حجّت و امام معصوم (ع) مانور دهیم که این امر نیاز به کار فرهنگی و پشتیبانی رسانه ای دارد.
وی با ابراز تأسف از این که برخی ابعاد فرهنگ انتظار در جامعه امروز دیده نمی شود بیان کرد: نقصان در سه مرحله «گُستره»، «پذیرش» و «اجرا» در این امر دیده می شود و حتی برخی کارگزاران و مسؤولان امر نیز در اجرای کاربست های فرهنگ انتظار با تردید مواجه هستند، از جمله این که سوگمندانه باید به عدم وجود رشته دانشگاهی مهدویت و عدم توجه جدی به این آموزه در کتاب های درسی مقاطع مختلف اشاره کرد.
عضو شورای علمی مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم با اشاره به سه ویژگی گفتمان انتظار بیان داشت: «انرژی دهی»، «جهت دهی» و «پایدارکنندگی» سه ویژگی گفتمان انتظار است.
وی افزود: اگر می خواهیم گفتمان انتظار در سبک زندگی ما مطرح شود، باید به الزاماتی مانند رویکرد هویتی، مقتضیات زمان، جامع نگری و نوآوری توجه داشته باشیم.
این پژوهشگر عرصه مهدویت بزرگترین خودکنترلی شغلی را در باور به خدا و ولیّ خدا دانست و گفت: فرهنگ انتظار سازنده، انسان را از انفعال در برابر رویدادهای اجتماعی نیز دور می کند و وی را به واکنش و فعال بودن در برابر آن ها سوق می دهد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴