تاریخ انتشاردوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد مطلب : ۴۴۰۵۲۲
نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت الحاق ورزقان به منطقه آزاد ارس گفت: ورزقان در همسایگی جلفا قرار دارد و یک شهرستان مرزی است و الحاق آن به ارس می‌تواند تحولات عظیمی در منطقه ایجاد کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازالهوردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگار  در تبریز، اظهار کرد: ورزقان ظرفیت‌های صنعتی و معدنی بسیاری دارد و اگر الحاق این شهرستان به منطقه آزاد ارس اتفاق بیفتد، تمام ماشین آلات و تجهیزات معدنی کشور را با استفاده از مزیت‌های منطقه آزاد ارس می‌توان وارد و انقلاب بزرگی از لحاظ صنعتی در منطقه ایجاد کرد.
وی افزود: شهرستان ورزقان با توجه به دارا بودن پتانسیل‌های معدنی، جایگاه ویژه‌ای را در استان به خود اختصاص داده و یکی از مطالبات اصلی ما بازگشت یک درصد از سهم فروش این معادن به شهرستان است.
دهقانی تصریح کرد: سالانه حدود 300 هزار تن مس کنستانتره در سونگون به فروش می رسد که هر 100 هزار تن آن حدود 90 هزار تن مس محتوا دارد؛ یک درصد از فروش این معدن حدود 180 تا 200 میلیارد تومان می‌شود که طبق قانون برنامه ششم توسعه باید بازگردد و در خود شهرستان هزینه شود.
نماینده ورزقان ادامه داد: یک درصد از عوارض آلایندگی معادن نیز باید به شهرستان بازگردد که این رقم در مورد مس سونگون  حدود 200 میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه 15 درصد از حقوق دولتی معادن نیز طبق ماده 14 قانون معادن باید در خود شهرستان هزینه شود، توضیح داد: حقوق دولتی مس سونگون 500 میلیارد تومان است که 15 درصد آن 75 میلیارد تومان می‌شود؛ این ارقام برای شهرستان قابل توجه است که معلوم نیست چرا به شهرستان باز نمی‌گردد.
دهقانی در ادامه یادآور شد: ما می‌توانیم معادن را از 20 درصد حقوق دولتی معاف کنیم که این 20 درصد برای حفظ محیط زیست، کارهای عمرانی، توسعه معادن و تحقیق هزینه شود؛ در مورد مس سونگون 20 درصد حقوق دولت 100 میلیارد تومان می شود.
نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نیازمند تدوین یک سند محکم، قوی و آینده نگر در ارتباط با توسعه معادن و صنایع معدنی در استان هستیم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما