تاریخ انتشاردوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۶
کد مطلب : ۴۴۰۵۰۹
در شرایطی که معافیت مالیاتی هنرمندان جنجال زیادی ایجاد کرده بود، تغییراتی در این قانون ایجاد شده که در صورت تصویب هیئت دولت، موجب حذف معافیت سلبریتی‌ها خواهد شد.
۰
plusresetminus
حذف معافیت مالیاتی سلبریتی‌ها در انتظار تصویب هیئت دولت

به گزارش بلاغ، ساده‌ترین و مرسوم‌ترین منبع درآمدی دولت‌، درآمدهای مالیاتی است. در سال‌های اخیر موضوع حذف معافیت‌های‌ مالیاتی و تعریف پایه‌های مالیاتی جدید برای بخشی از اصناف به یکی از موضوعات پرمناقشه تبدیل شده است. هنرمندان یکی از پرمناقشه‌ترین اصناف معاف از مالیات هستند.

حال این سؤال مطرح می‌شود که زمانی که از حق‌الزحمه کارمندان، کارگران و معلمان پیش از پرداخت، مالیات کسر شده و سپس حقوق پرداخت می‌شود، با چه منطقی از افرادی با چنین درآمدهایی مالیات دریافت نمی‌شود؟ در حالی که در بسیاری از کشورها مالیات‌های دریافتی از این افراد ذیل قوانین مالیات بر مجموع درآمد و نیز مالیات بر شهرت تعریف شده و نظارت‌های سختگیرانه‌ای بر درآمد این افراد اعمال می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ اخیرا در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، کمیسیون اقتصادی دولت معافیت مالیاتی هنرمندان و فعالیت‌های فرهنگی و هنری را حذف و برای آن سقف تعیین کرده است. بر این اساس، بند (ل) ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر اصلاح شد: «درآمد مشمول مالیات ابرازی حاصل از فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی و قرآنی (دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دستگاه‌های ذی‌ربط)، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، در مورد‌ اشخاص حقوقی معادل یک میلیارد و دویست و پنجاه ریال و در مورد‌ اشخاص حقیقی دویست و پنجاه میلیون ریال در هر سال از پرداخت مالیات معاف است.»

با تصویب حذف معافیت مالی فعالیت‌های هنری در کمیسیون اقتصادی دولت، این تصمیم باید به تصویب هیئت وزیران هم برسد تا به‌عنوان لایحه دولت تقدیم مجلس شود. به همین دلیل به‌نظر می‌رسد باتوجه به مشکل کسری بودجه دولت و نیز تبعیض‌آمیز بودن این نوع معافیت‌ها، هیئت وزیران نیز باید با این تصمیم موافقت کرده و بنای این تبعیض ناروا را که سود آن به عده معدودی از سلبریتی‌های ثروتمند و ناشران بزرگ می‌رسد و ضرر آن متوجه عموم مردم است، برداشته شود.

گفتنی است، بنا بر مصوبه ۲۷ بهمن سال ۱۳۸۰ مجلس در احکام قانونی مربوط به نظام پرداخت مالیات، در بند «ل» ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: «فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری که به موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، از پرداخت مالیات معاف است.».
این در حالی است که برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند می‌توان با تعریف پلکان مالیاتی علاوه ‌بر حمایت از هنرمندان با درآمدهای پایین، عدالت مالیاتی را محقق ساخت و از سودجویی برخی افراد بدون پرداخت هیچ مالیاتی جلوگیری کرد. به‌طور مثال مجری یک برنامه تلویزیونی پربیننده به گفته خودش به ازای هر قسمت سه میلیون تومان در فصل اول و پنج میلیون تومان در فصل دوم دستمزد دریافت کرده است. که مجموع دریافتی این فرد به گفته خودش حدود ۷۶۰ میلیون بوده است.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما