تاریخ انتشاريکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۰
کد مطلب : ۴۴۰۴۰۶
تولیت آستان قدس رضوی شفافیت در عملکرد موقوفات و نذورات را موجب افزایش اعتماد عمومی و توسعه فرهنگ وقف در جامعه دانست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازآستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی در دیدار مدیر کل و معاونین سازمان اوقاف و امور خیریه استان خراسان رضوی که به مناسبت هفته وقف در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، ضمن تسلیت فرارسیدن سالروز شهادت امام حسن عسگری(ع) و عرض تبریک به مناسبت آغاز امامت امام زمان(عج)، با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تحولات بسیار خوبی در مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه صورت گرفته است، فعالیت‌های آستان قدس رضوی و سازمان اوقاف را بسیار به یکدیگر نزدیک خواند و ابراز کرد: وقف یکی از بنیادهای عمیق دینی و اجتماعی و میراثی ماندگار برای انسان‌های نیک اندیش است.
وی با اشاره به جایگاه و عظمت وقف در فقه شیعی، عنوان کرد: اسلام احکام بسیار دقیق، حساس و مهمی را برای وقف و اجرای دقیق نیات واقف در نظر گرفته است که شاید یکی از حکمت‌های آن اطمینان بخشی به واقفان بالقوه برای قرار گرفتن موقوفاتشان در چهارچوب قوانین شرع باشد.
وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین امام علی(ع) در امر وقف پیشگام بود و شاید ایشان را بتوان بزرگترین واقف دانست، تصریح کرد: حضرت علی(ع) نخلستان‌های بسیاری را پس از آباد کردن، وقف می‌کرد، همچنین چاه‌ها و قنات‌هایی را حفر و سپس آنها را برای مصارف مختلف مسلمانان وقف می‌کرد؛ بطوریکه در تاریخ نوشته‌اند اگر حضرت علی(ع) این موقوفات را انجام نمی‌داد ثروتمندترین مردم عرب بود.
اعتمادسازی نسبت به وقف با اجرای دقیق نیات واقفان
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه انقلاب اسلامی موجب مقبولیت سازمان اوقاف و امور خیریه میان مردم شد، اعتمادسازی و اجرای دقیق نیات واقفین را سبب توسعه سنت حسنه وقف در جامعه معرفی و اظهار کرد: وقف عملی مقدس است، از این رو سازمان اوقاف نیز نهادی مقدس بوده، چراکه برای سامان بخشی به موقوفات، خیرات و از این دست امور عام المنفعه ایجاد شده است.
وی با تأکید بر اینکه تعامل با مردم در سازمان‌هایی که پشتوانه مذهبی دارند، باید در کمال عطوفت، مهربانی و انعطاف باشد، ابراز کرد: رفتار کارکنان در نهاد‌های مقدسی همچون آستان قدس رضوی و سازمان اوقاف و امور خیریه، باید بگونه‌ای با سایر ادارات متفاوت باشد که مردم این تفاوت را مشاهده و احساس کنند.
وی افزود: در سازمان‌هایی همچون آستان قدس رضوی و اوقاف نباید به گونه‌ای خشک و تنها در چارچوب اداری با مردم و مراجعان برخورد شود، خوشخویی و خوش رفتاری، لحن نرم، عطوفت، برخورد مناسب، بردباری، پیگیری امور مردم و خدمتگذاری از اصولی است که باید در این سازمان‌ها نهادینه باشد تا مردم در مراجعات احساس صمیمیت کنند و تحقق این معنا در آستان قدس رضوی به مراتب سزوارتر است.
توسعه فرهنگ وقف با بهره‌وری بهینه از موقوفات
حجت الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه آستان قدس رضوی و اوقاف باید برای سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها الگو باشند، بر لزوم صیانت از موقوفات تأکید و ابراز کرد: صیانت از موقوفات به معنای بهره‌وری بهینه از رقبات وقفی و اجرای صحیح نیات واقفان است که منجر به اعتماد سازی نسبت به وقف در جامعه می‌شود.
وی برخورد با متجاوزان به حقوق موقوفه و متصرفان و غاصبان اراضی وقفی را از دیگر موارد حائز اهمیت برای اعتمادسازی درخصوص وقف در جامعه برشمرد و تأکید کرد: اجرای امینانه و دقیق نیات واقفان در توسعه فرهنگ وقف بسیار مهم و ضروری است.
لزوم به‌روز رسانی موقوفات و جهت دهی نیات واقفان به سمت نیازهای جامعه
تولیت آستان قدس رضوی به روز رسانی نیات واقفان متناسب با نیاز روز جامعه را امری لازم و ناگزیر دانست و عنوان کرد: با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژی و تحولات زندگی بشری ناگزیر به متناسب سازی برخی موقوفات هستیم؛ باید برای کاربردی شدن این قبیل موقوفات تدبیری اندیشید.
حجت الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه موقوفات باید به سمت وقف‌های اجتماعی و نیازهای روز جامعه جهت دهی شوند، ابراز کرد: وقف در حوزه علم و فناوری از نیازهای مهم جامعه امروز است و در دنیا این اتفاق می‌افتد.
وی ازدواج، جهیزیه، مسکن و اشتغال جوانان، حمایت از زنان سرپرست خانوار، پیشگیری و درمان اعتیاد، آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد، حوزه‌های پزشکی، شرکت‌های دانش بنیان و فعالیت‌های تحقیقاتی را از عرصه‌هایی دانست که امروز جامعه نیازمند وقف در آنهاست و باید موقوفات به سمت آنها جهت دهی شود.
باید به مردم نسبت به نذورات و موقوفاتشان گزارش داد
تولیت آستان قدس رضوی شفاف سازی را موجب افزایش اعتماد عمومی و افزایش موقوفات و مشارکت مردم در امور خیریه خواند و عنوان کرد: به مسئولان امر در آستان قدس گفته‌ام که ما باید به مردم نسبت به نذورات و موقوفات‌شان گزارش بدهیم و به عنوان مثال بگوییم این ماه چقدر نذورات گرفته‌ایم و چه مقدار و در چه مسیری هزینه کرده‌ایم.
حجت الاسلام والمسلمین مروی در پایان تسریع فرآیند وقف را از دیگر نکات مهم در توسعه فرهنگ وقف معرفی و ابراز کرد: تسهیل و تسریع فرآیند وقف و برداشتن موانع از پیش پای واقفان از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود.
گفتنی است، در ابتدای این دیدار حجت الاسلام محمد احمدزاده مدیر کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گزارشی از اقدامات این سازمان ارائه کرد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲