تاریخ انتشاريکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
کد مطلب : ۴۴۰۳۹۳
حجت‌الاسلام علوی تهرانی با اشاره به اینکه شکل برگزاری بعضی مجالس جشن ۹ ربیع قابل قبول نیست، گفت: بیش‌تر مجالسی که این مسأله را ترویج می‌کنند، از نظر شکلی از منظر بزرگان و عالمان دینی مورد قبول نیست.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازحجت‌الاسلام سیدمحمدباقر علوی تهرانی، استاد اخلاق و کارشناس مذهبی در پاسخ به این سوال که جشن گرفتن در ایام ۹ ربیع الاول با آن رویکرد اختلافی و انحرافی آن دارای چه جایگاهی است، اظهار داشت: ۹ ربیع‌الاول و هر موضوعی که به موضوع تبری می‌پردازد، دارای دو بحث است. اول اینکه تبری در حوزه اعتقاد ماست و ما باید با دشمن امیرالمومنین (ع)، دشمنی داشته باشیم و در این شکی نیست، اما اظهار آن تابع شرایطی است. در شرایط فعلی ما، دنیا از تبری برای ایجاد تفرقه سوءاستفاده می‌کند؛ بنابراین براساس باب تقیه دین باید این امر را مخفی کنیم.
شکل برگزاری جلسات ۹ ربیع‌الاول مخالف نظر بزرگان است
وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر شکل برگزاری این مجالس جشن تا حدود زیادی قابل قبول نیست، تصریح کرد: شاید ۹۰ درصد مجالسی که این مسأله را ترویج می‌کنند، از نظر شکلی و قالبی نیز از منظر بزرگان و عالمان ما مورد قبول نباشد.
سلایق خود را به حضرت زهرا (س) نسبت ندهید
علوی تهرانی با اشاره به پوشیدن لباس قرمز از سوی افراد در مجالس جشن ۹ ربیع‌الاول گفت: این رنگ لباس را افراد انتخاب می‌کنند و می‌گویند که حضرت زهرا (س) با این رنگ لباس من شاد می‌شوند! این حرف با چه منطقی اثبات می‌شود؟ مگر رنگ قرمز اصلا رنگ شادی است؟
این کارشناس مذهبی گفت: کدام عروس و دامادی در مراسم عروسی خود لباس قرمز برتن می‌کنند؟ پس این لباس شادی نیست. ممکن است فردی بگوید من با این رنگ به هر دلیلی شاد می‌شوم، اما چرا به حساب حضرت زهرا (س)  می‌گذارید؟
تبری به معنای حمایت از امیرالمومنین (ع) است؛ نه بد و بیراه گفتن
وی با بیان اینکه معتقدیم تبری به این دلیل که جزو اعتقادات ماست باید وجود داشته باشد، اما در خصوص اظهار آن باید بحث شود، گفت: تبری به معنای حمایت تمام عیار از امیرالمومنین (ع) است، نه اینکه به دیگران بد و بیراه گفته شود. حمایت تمام عیار از امیرالمومنین (ع) یعنی کتاب الغدیر و کاری که علامه امینی، میرحامد حسین و احقاق الحق انجام دادند که تمام عمر خود را برای دفاع از امیرالمومنین (ع) گذاشتند و راه انتقاد دیگران را بستند. این کار هم تولی و هم تبری است.
علوی تهرانی تصریح کرد: در الغدیر علامه امینی از منابع اهل سنت و با ادبیات خودشان سخن گفته است و هرکس که اهل کتاب باشد، در برابر آن سخنی ندارند. دفاع تمام عیار از امیرالمومنین، کتاب المراجعات نوشته سید عبدالحسین شرف الدین موسوی عاملی است. این‌ها دفاع، تولی و تبری است؛ وگرنه مجلس به راه انداختن و فحش و ناسزا به دیگران گفتن که دفاع از امیرالمومنین (ع) نیست.
عواقب برپایی جشن‌های اختلافی در ۹ ربیع
این استاد اخلاق ادامه داد: برگزاری این جلسات و جشن‌ها بحث را به جایی می‌برد که حتی نمی‌توان جلسه دفاع از امیرالمومنین (ع) را برپا کرد و می‌گویند که باعث اختلاف می‌شود. بنابراین شکل قالبی تبری جستن از دشمنان باید در شرایط فعلی تغییر پیدا کند.
درخواست امیرالمومنین (ع) از دشنام‌دهندگان به معاویه
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیرالمومنین (ع) از جنگ صفین برمی‌گشت و مردم به معاویه فحش می‌دادند. حضرت فرمودند: «دلم نمی‌خواهد فحش دهید. تنها بگویید که معاویه چه کار کرد!» زمانی که انسان بگوید معاویه نماز جمعه را چهارشنبه خواند، برایش تا ابد کافی است. مردم تصور می‌کنند که این حرف شوخی است اما داستان این است که معاویه بنا داشت به جنگ برود و گفت: حال که ما جمعه نیستیم، نماز جمعه را چهارشنبه می‌خوانیم! این مباحث که بیان شود مردم می‌توانند درست تصمیم‌گیری کنند. بنابراین ما باید فضاسازی کنیم؛ در حالی که برخی از مجالس و جشن‌ها تنها فضا را ملتهب می‌کند. باید در جلساتی به جای بیان سب و لعن، حقایق را مطرح کرد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲