تاریخ انتشارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۴۴۰۲۱۳
باز هم کرونا، همان ویروس عجیب و غریبی که دائم تغییر شکل می‌دهد و رنگ عوض می‌کند و کم‌کم می‌رود تا یک ساله شود. همانی که ابتدای ظهور و بروزش برایمان ترسناک بود ولی امروز عادی جلوه می‌کند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغابتدای شیوع کرونا و ابراز نگرانی‌ها سبب شد مدتی قرنطینه را بپذیریم و در خانه‌هامان بمانیم، اما کم‌کم که پیش رفتیم و از پیک اول عبور کردیم خیال برخی راحت شد! 
حرف‌ها و آمارهای ضد و نقیض حکایت از آن داشت که با شروع تابستان و فصل گرما ویروس خود بخود نابود می‌شود و همین‌ها تا حدی دلمان را خوش کرد!
از طرفی حرف‌ و حدیث‌هایی درباره کشف واکسن به گوش می‌رسید؛ اما آنچه مسلم است، اینکه حالا بیش از هشت ماه از عمر این ویروس در ایران گذشته است و نه درمان قطعی برایش وجود دارد، نه واکسنی ساخته شده است و نه می‌توان پیش‌بینی کرد که عمر این ویروس کی تمام می‌شود.
بدون شک برنامه‌ریزی برای سبک جدید زندگی در کنار این ویروس از اهمیت خاصی برخوردار است، با تاکید بر اینکه موارد پیش‌گیرانه‌ای چون شست‌شوی مداوم دست‌ها، استفاده دائم از ماسک و رعایت فاصله مورد توجه قرار گیرد، اما این موضوع نباید سبب شود ویروس را عادی پنداشته و نسبت به آن بیخیال شویم.
شاید ابتدای امر آمارها از ابتلای سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای حکایت داشت، اما امروز و پس از گذشت بیش از هشت ماه از شیوع این ویروس، به خوبی می‌توان مشاهده کرد که بسیاری از جوانان حتی بدون اینکه هیچ گونه بیماری داشته باشند درگیر کرونا شده و از بین رفته‌اند.
حتی کودکان نیز از شر کرونا در امان نمانده‌اند و آمارها نشان می‌دهد کودکان نیز به این بیماری دچار می‌شوند.
آنچه در این میان مهم است، خسته شدن جامعه از این شرایط و بعضا رها کردن ماجراست! عده‌ای دست از دورهمی‌های هفتگی شان نکشیده‌اند و عده‌ای دیگر راهی مسافرت می‌شوند، برخی مراکز خرید را قرق کرده‌اند و برخی دیگر بدون ماسک در سطح جامعه تردد می‌کنند.
عده‌ای کرونا را شوخی می‌پندارند در حالی که کادر درمان یکی پس از دیگری مبتلا می‌شوند
این روزها بیخیالی برخی، وخامت اوضاع را روز به روز بدتر و جامعه پزشکی و پرستاری را خسته‌تر کرده است.
سفیدپوشانی که از خانه و خانواده‌شان گذشته‌اند و جان بر کف نهاده و ماه‌هاست رنگ آرامش را به خود ندیده‌اند.
طبق آخرین امار رسمی اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ خانواده دیگر در فارس داغدار از دست دادن عزیزانشان شده‌اند.
خیال باطلی است که تصور کنیم کرونا از ما یا خانواده‌مان دور است، امروز همه در شرایط یکسانی قرار داریم و ذره‌ای بی‌توجهی می‌تواند بلای جان خود یا اطرافیان‌مان شود.
شرایط کرونا که دوماه پیش و در اواخر تابستان تا حدی کنترل شده بود به‌واسطه مسافرت‌های شهریورماه و بی‌مبالاتی عده‌ای دوباره از رنگ زرد به نارنجی گرایید و با آغاز فصل پاییز، سرد شدن هوا و شیوع آنفلوانزا رنگ دیگری به خود گرفت و اگر با همین قدرت بتازد قطعا طعم تلخ پاییزی را برایمان رقم خواهد زد که در خاطره‌ها ماندگار شود.
موج تازه‌ای که هم‌پوشانی آنفلوآنزا و کرونا ایجاد خواهند کرد بدون شک دردناک‌تر و غیرقابل کنترل‌تر خواهد بود‌
حال با ما است تا ماسک زدن، ماندن در خانه و رعایت موارد بهداشتی را ترجیح دهیم یا با بی‌توجهی به استقبال کرونا برویم و به مرگ نزدیک‌ شویم!
چنانچه پزشکان و متخصصان و پرستاران بسیاری علی‌رغم رعایت موارد بهداشتی مبتلا شده و برخی جانشان را از دست داده‌اند.
هر یک دقیقه یک و نیم نفر در فارس مبتلا می‌شوند
مدیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، میزان ابتلای افراد به کرونا در فارس را یک و نیم نفر در هر یک دقیقه عنوان می‌کند.

محمدرضا کریمی معتقد است علی‌رغم تلاش‌های کادر درمان و پرسنل حوزه بهداشت و درمان، وضعیت استان فارس نیز چندان بهتر از سایر استان‌ها نیست؛ چراکه بسیاری از شهروندان نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بی‌توجهند و اگر به همین منوال پیش رویم بدون شک شاهد اوج گیری پیک بعدی و ورود به وضعیت قرمز هستیم.
 اگر سخت‌گیری‌ها بیستر نشود، هفته‌های آتی شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود
وی با اشاره به اینکه اگر سخت‌گیری‌ها بیستر نشود، هفته‌های آتی شاهد اوضاع بدتری خواهیم بود، گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته در شناسایی مبتلایان، موفق عمل کرده‌ایم و روزانه از بیش از سه هزار نفر در استان تست گرفته می‌شود.
کریمی، بیشترین امار مبتلایان را مربوط به زنان خانه‌دار عنوان کرد و افزود: بیشترین آمار مبتلایان مربوط به زنان خانه‌دار است که به نظر می‌رسد چون زنان در خانه مسئول پرستاری از اعضای خانواده هستند، بیشتر در معرض خطر قرار گرفته‌اند.
بیشترین آمار مبتلایان به لحاظ سنی مربوط به میانسالان و بیشترین آمار فوتی‌ها مربوط به سالمندان است
وی درصد ابتلای زنان و مردان را برابر اعلام کرد و گفت: بیشترین آمار مبتلایان به لحاظ سنی مربوط به میانسالان و بیشترین آمار فوتی‌ها مربوط به سالمندان است.
این مدیر بهداشت دانشگاه، خصوصیت این ویروس را ویژگی‌های ناشناخته‌اش عنوان کرد و گفت: حرکت سینوسی، کسینوسی این ویروس و موج‌های متفاوتش سبب شده است که یافتن راه درمان برایش دشوار باشد.
وی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فارس گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضر ۶۷ درصد مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند که اگر این عدد به ۸۰ برسد شرایط بسیار قابل کنترل‌تر است.
کریمی، همچنین به امار جهانی مبتلایان به کرونا نیز اشاره‌ای کرد و گفت: در جهان تا کنون ده درصد مبتلا شده‌اند و از هر صد نفر، پنج نفر در بیمارستان‌ها جانشان را از دست داده‌اند.
وی افزود: تا کنون کشورهای چین، ژاپن، ویتنام و نیوزیلند توانسته‌اند با اجرای واقعی قرنطینه، بیماری را تحت کنترل درآوردند و تعداد مبتلایان را به کمترین میزان برسانند.
با همه این اوصاف به نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوع بحث پیشگیری است؛ چراکه پیش‌روی کرونا با این شیب، تخت‌های بیمارستانی را نیز کاملا پر کرده و تخت خالی وجود ندارد پس بهتر است با رعایت حداقل‌های بهداشتی تا انجا که ممکن است خودمان را در معرض بیماری قرار ندهیم و تلاش کنیم کارمان به جاهای باریک نرسد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
خشم؛ پسندیده یا ناپسند؟
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۷
دولت و مجلس زمینه‌ساز رفع موانع تولید شوند
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۹
پایبندی بانوان به اجرای قانون حجاب و عفاف
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۵
سپاه در خدمت‌رسانی به مردم پرچم‌داری می‌کند
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴