هفته های شهدایی در چاروسا هر هفته در یک روستا برگزار می شود‌.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ در ادامه برنامه های پنج شنبه های شهدایی این بار به یکی از روستاهای دورافتاده  و محروم چاروسا سفر کردیم.
روستایی که یک شهید تقدیم نظام و انقلاب کرد اما مردم این روستا به لطف بی مهرهای فراوان در جهت مشکلات اما پایبند شهید بودن و روستا خالی از جمعیت نشد تا در کنار شهید خود همچنان زندگی ادامه داشته باشد.
از شهر قلعه رئیسی 20کیلومتر که طی نمودیم پس از عبور از روستای امامزاده سید محمود(ع) به جاده خاکی رفتیم که از جاده خاکی روستا از محرومیت روستا پی میبردیم و در طول مسیر چند کلامی در خصوص محور ارتباطی به گفتگو نشستیم که مردم روستا بسیار نگران و از این روند بسیار انتقاد داشتند.


مسیر را که عبور کردیم درختان پرتقال و باغات زیبا لیمو در یک روستای محروم نشان از این بود که مردم به خصوص جوانان روستا آماده برای اشتغال زایی و پیشرفت روستا هستند و باغات زیبا به زیبایی روستا افزوده بود.

ظرفیت روستا به همین بسنده نشد و چشمه آب شیرین، رودخانه زیبا و مهمتر از آن محبت و مهمانوازی مردم به همه این ظرفیت افزوده بود اما مظلومیت از قبر تنها شهید و دیوار تخریب آن بسیار مشخص بود.
این همه ظرفیت در کنار مسیر ارتباطی یک کیلومتری تخریب و خراب و نامناسب دل هر انسانی را به خصوص اهالی روستا را به درد می آورد.


روستای که این همه ظرفیت و مشکل اما اهالی آن به تنها شهید خود عشق می ورزیدند روستای" کوه مسی" چاروسا است.
امر بسیار زیبا و پسندیده ای که از هفته های گذشته در چاروسا آغاز شد یادواره هایی است که این روزها در مناطق مختلف چاروسا از طرف امام جمعه و حوزه مقاومت بسیج چاروسا برگزار می شود.
یادواره شهید خدابخش روان که در سال 1366در منطقه غرب کشور به شهادت رسید با حضور امام جمعه، فرمانده حوزه مقاومت بسیج چاروسا، رئیس بنیاد شهید شهرستان کهگیلویه، شورای شهر و شهردار، رئیس کمیته امداد و دیگر مسئولین بخش برگزار شد.

رجائی فرمانده حوزه مقاومت بسیج چاروسا در این یادواره با  گرامیداشت یاد و خاطره شهدا چاروسا به خصوص شهید روان عنوان کرد: این مراسم‌ها یادآور چهره‌های شاخص شهدا می‌باشد و به جوانان امروز الگو ارائه می‌دهد و جوانی که دوران جنگ و دفاع مقدس را ندیده است بدین وسیله نسبت به شناخت الگوهای زندگی خود معرفت پیدا می‌کند.
وی افزود: امروز آمده‌ایم تا یاد و خاطره شهدایی را گرامی بداریم که عزت و عظمت ایران اسلامی مرهون خون آن‌هاست و برگزاری یادواره‌ها کوچک‌ترین کاری است که در حق آنان انجام می‌دهیم.



حجت الاسلام صلواتی امام جمعه قلعه رئیسی سخنران این مراسم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، هدف از برگزاری این یادواره ها را تاکید بر توصیه رهبر معظم انقلاب بر برگزاری یادواره ها دانست و بیان کرد: زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست، لذا ما موظف هستیم به عنوان یک وظیفه دینی و انقلابی به این امر ولی امر مسلمین همّت گمارده و در این راستا گام برداریم.
امام جمعه قلعه رئیسی با بیان اینکه یادواره ها به ما درس می دهد راه نجات ما تمسک به راه شهداست خاطرنشان کرد: یادواره ها به ما درس عزت و سبب می شود تا در مسیر شهدا قرار بگیریم و زنده نگه داشتن یاد شهدا وظیفه ماست و حق شهید است و شهدا هستند که از همه تشکر و مطمن باشید چون شهدا نزد خدا آبرو دارد از شما دستگیری می کنند.
وی افزود: شهادت مرگ افراد باهوش و زیرک است که نمی گذارند مرگشان به راحتی از دست برود، شهادت مرگ پرسود است و مطمئن باشید شهید تمامی رفتارهای ما را می بینند و شهدا ادامه راه سیدالشهدا هستند.



صلواتی با اشاره به اینکه شهدای ما با تاسی به امام حسین(ع) و شهدای کربلا،شهادت را آگاهانه و با بصیرت انتخاب کردند افزود: آنان با دستانی خالی اما با توکل بر خدا در مقابل دشمن بعثی تا بُن دندان مسلح ایستادند و با شهادت خود درس ایستادگی را به ما دادند.
وی با بیان اینکه دشمنان از تبیین سیره عملی زندگی شهدا در جامعه بویژه بین نسل جوان واهمه دارند اضافه کرد: یادواره های شهدا بهترین فرصت برای تبیین روحیه ایثار و شهادت در جامعه است.
امام جمعه قلعه رئیسی اظهار داشت: امروز بیش از هر زمان دیگری به الگو گرفتن از شهدا و ادامه مسیر آنان نیازمندیم؛ بنابراین باید از دوران جنگ و دفاع مقدس درس بگیریم و رشادت‌های آن دوران را به صورتی شایسته به آیندگان منتقل کنیم تا این حماسه‌ها درگذر زمان به دست فراموشی سپرده نشود.




رئیس شورای فرهنگ عمومی چاروسا خاطرنشان کرد: مهم‌ترین خدمتی که به وسیله شهدا می‌توان انجام داد برگزاری یادواره‌های شهدا است که فرصت الگوپذیری توسط نسل جوان را فراهم می‌کند تا مبادا در این آشفته بازار ضداخلاق و فرهنگ، مسیر و هدف را گم کنند.
امام جمعه قلعه رئیسی در پایان از عموم مردم و مسئولین که حضور پیدا کردند تشکر کرد و از مسئولین استانی و شهرستانی خواست تا به ظرفیت روستای کوه مسی توجه کنند و نسبت به برطرف شدن مشکل راه ارتباطی روستا توجه ویژه شود.





قدرت روان از طرف خانواده شهید روان هم در این مراسم با تقدیر از امام جمعه قلعه رئیسی و حوزه مقاومت بسیج چاروسا که پس از 31سال از شهادت شهید روان برای اولین بار چنین مراسمی را در کنار شهید روان برگزار کردند تاکید کرد: از امام جمعه ولایی قلعه رئیسی تشکر میکنم که بار دیگر امید را به این روستا و فرصتی را برای خانواده شهدا در روستاهای مختلف فراهم کرد تا با کمک بسیج بار دیگر خانواده شهدا و مردم به یاد شهید دور هم جمع شوند.
روان با بیان اینکه امروز امید یک خانواده شهید به برگزاری چنین برنامه های است تاکید کرد: در کنار برگزاری این یادواره ها باید مشکلات مناطق هم گفته شود که واقعا نسبت به مسیر ارتباطی کوه مسی که از محور آسفالت تا روستا تنها یک کیلومتر است و هنوز آسفالت نشد انتقاد داریم و باید شرمنده شهید باشید.
وی به ظرفیت روستای کوه مسی اشاره و گفت: روستای با ظرفیت آب فراوان، زمین کشاورزی مناسب و باغات زیبا اما همچنان شاهد کم توجهی های است که بسیار شرمنده است برای مسئولینی که مدیون خون شهدا نیستند و 40سال از انقلاب همچنان یک روستا از امکانات اولیه محروم باشد و ما این محرومیت را به پای انقلاب لحاظ نمی کنیم بلکه این را بر اثر بی مدیریتی ها حساب می کنیم.
گفتنی است، روستا کوه مسی در کنار روستای کمردوغ است که از روستاهای زیبا چاروساست.
یادواره هفته آینده چاروسا در روستای آبله چاروسا برگزار خواهد شد.
گزارش "سیدحسن آرمند"





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما