تاریخ انتشارجمعه ۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
کد مطلب : ۴۴۰۱۲۶
کارگران باربری‌ها از جمله اقشاری هستند که با وجود سختی کار، ریسک از دست دادن جان و خطرات دیگری، از داشتن بیمه و حقوق و ودستمزد کافی برخوردار نیستند و شاید کمتر مسوولی به اینچنین کارگرانی توجه دارد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ این روزها، بیکاری، برخی از خانواده‌ها را چنان درگیر کرده که مجبورند به قیمت از دست دادن جان و سلامتی خود کارهایی خارج از توان خود انجام دهند، کارگرانی که با وجود قراردادهای سفید، نبود بیمه و سابقه کار، پایین بودن حقوق و دستمزد و نبود امنیت شغلی، کار می‌کنند.
کارگران باربری‌ها از جمله اقشاری هستند که با وجود سختی کار، ریسک از دست دادن جان و خطرات دیگری، از داشتن بیمه و حقوق و ودستمزد کافی برخوردار نیستند و شاید کمتر مسوولی به اینچنین کارگرانی توجه دارد. 
این کارگران باربری در راه‌پله‌ها، یخچال‌های ساید‌بای‌ساید و گاهاً بارهایی بسیار سنگین‌تر از وزن خودشان را حمل کرده‌اند، فکر کرده‌اید؟
رضا حدودا ۴۵ ساله، متاهل و دارای دو فرزند، ساکن یکی از روستاهای اطراف سنندج بود،
او کارگر حمل اثاثیه منزل بود که حدود یک سال قبل در یکی از راه‌پله‌های ساختمان‌ها در حالیکه یخچال را حمل می‌کرد دچار ایست قلبی شد و جانش را از دست داد.
وی یک کارگر روزمزد بود با دستمزد ناچیز بدون حق بیمه، در یکی از شرکت‌های بدون مجوز باربری کار می‌کرد.
دیدگاه اصناف 
نایب رئیس اول اتاق اصناف استان کردستان می‌گوید؛ شرکت‌های باربری موظف به ارائه دادن ابزارآلاتی هستند که حمل و نقل را برای کارگران آسان‌تر کند و همچنین دادن حق بیمه به کارگران بر عهده کارفرما است، اما متاسفانه حتی در شرکت‌های مجاز باربری نیز حق بیمه به درستی توسط کارفرمایان پرداخت نمی‌شود.
کاظمی در ادامه اظهار داشت: با توجه به اینکه بازرسان اتاق اصناف هر دو ماه یکبار به صورت مستمر بر واحدهای مجوزدار باربری نظارت مستقیم دارند اما متاسفانه در سال‌های اخیر تعدادی شرکت‌ باربری بدون مجوز، با داشتن تعداد متعددی خط تلفن موقت و نداشتن مکانی مشخص در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند، و به دلیل اینکه زیر نظر نهاد خاصی نیستند، به هیچ عنوان تعرفه‌ها را رعایت نمی‌کنند و مشکلاتی بسیاری از جمله بکارگیری کارگران متعدد بدون ارائه هیچ خدماتی به آنها و خسارت به اثاثیه مردم به وجود می‌آورند.
کاظمی افزود: هزینه ورودی ثبت نام در اصناف 950 هزار تومان است و سالانه حدود 500 هزار تومان به اصناف پرداخت می‌کنند که این رقم بسیار ناچیز است.
 وی به مردم توصیه می‌کند که در حال حاضر حدود 11 شرکت باربری مجاز در سطح شهر سنندج فعالیت می‌کنند که برای تشخیص و شناسایی این باربری‌های مجاز از غیرمجاز، درخواست ارائه پروانه کسب از این افراد نمایند.
شرکت‌های باربری غیرمجاز 
 مشکلات اقتصادی و نبود نظارتی صحیح، باعث به وجود آمدن تعداد زیادی شرکت‌های باربری بدون مجوز در سطح شهر شده است.
«خسرو» یکی از صاحبان این شرکت‌های باربری غیرمجاز که تعداد ۹ نفر کارگر دارد، می‌گوید: اگر اصناف هزینه استهلاک اتومبیل، خرید لاستیک و هزینه اجاره مغازه و همچنین حق بیمه کارگران را به عهده بگیرد، شرکت‌های غیرمجاز هم از اصناف درخواست مجوز خواهند کرد.
 از او می‌پرسم که آیا حق بیمه کارگران را پرداخت می‌کند؟ می‌گوید: به دلیل اینکه کار به صورت مداوم نیست، کارگرها به صورت پاره‌وقت و روزمزد کار می‌کنند، برای کارفرما به صرفه نیست که حق بیمه کارگران را پرداخت کند. 
 این فرد افزود: سال‌های قبل، شرکت ما دارای مجوز بود، اما به دلیل اینکه اصناف هیچگونه خدماتی برای شرکت‌ها ارائه نمی‌داد، ما هم نمی‌توانستیم مخارج و هزینه‌های سرسام‌آور ودیعه و اجاره مغازه و هزینه استهلاک اتومبیل و مخارج دیگر را تامین کنیم لذا اقدام به باطل کردن مجوز نمودیم و این امر برای ما به صرفه نبود به همین دلیل اکنون به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنیم.
انگشت برادرم زیر گاوصندوق قطع شد
«زانکو» یکی از کارگران باربری در حالی‌که عرق را از پیشانی‌اش پاک می‌کند، می‌گوید؛ برادرم، که او نیز کارگر باربری است چند ماه قبل انگشت دستش زیر گاوصندوق موقع حمل گیر کرد و به دلیل شدت جراحت، پزشکان مجبور به قطع انگشت او شدند اما کسی پاسخگو نبود.
وی افزود: برای یک کارگر روزمزد نه حق بیمه و نه هیچ حق و حقوقی تعلق نمی‌گیرد کمااینکه در شرکت مجاز یا غیرمجاز باشد. دفاع از حق و حقوق یک کارگر در جامعه در حد شعار شده است چنانچه صاحب‌خانه‌هایی که گاها میلیاردها تومان هزینه صرف خرید مسکن و اثاث منزل‌شان کرده‌اند در حالی که بر سر دستمزد یک کارگر چانه می‌زنند.
نقش اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی
محمدسعید جهان‌بین، مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون،کار ورفاه اجتماعی استان کردستان در گفت‌وگو با ما اظهار کرد: بر اساس قانون کار لازمه رابطه کارگری و کارفرمایی وجود تبعیت حقوقی و تبعیت اقتصادی بین طرفین است. بدیهی است پس از احراز رابطه کارگری و کارفرمایی رعایت مقررات قانون کار، از جمله پرداخت حقوق ومزایای قانونی، بیمه نمودن کارگران و رعایت آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های ایمنی و حفاظتی برای کارفرماها الزامی است. 
جهان‌بین افزود: اگر کارگری در حین کار دچار حادثه شود علاوه بر پیگیری‌های قضایی، حمایت‌های لازم از سوی سازمان تامین اجتماعی در قالب پرداخت غرامت‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام خواهد شد.
مدیر روابط کار اداره‌کل تعاون،کار ورفاه اجتماعی کردستان در ادامه در خصوص شرکت و موسسات حمل بار و اثاث منزل در درون شهر که دارای مجوز بوده خاطرنشان کرد؛ که این موسسات نیز همانند سایر کارگاه‌های مشمول قانون کار مکلف به رعایت مقررات قانون کار و آئین نامه‌های ایمنی هستند و در بازرسی‌های صورت گرفته توسط بازرسان ادارات کار، بر اجرای موارد فوق نظارت می‌شود.
قانون نظام مهندسی چه می‌گوید؟
رئیس سازمان نظام مهندسی استان کردستان در خصوص قانون نظام مهندسی می‌گوید؛ بر اساس قانون مقررات ملی ساختمان وجود آسانسور برای ساختمان‌های کمتر از سه طبقه الزامی نیست اما در برج‌ها و ساختمان‌هایی که بیش از چهار یا پنج طبقه معمولی هستند آسانسورهای باربر و بیماربر که می‌تواند بیش از یک تن بار حمل کند، پیش‌بینی می‌شود، منتها در ساختمان‌های کمتر از چهار یا پنج طبقه به دلیل بهینه بودن از لحاظ اقتصادی برای استفاده قشر متوسط شهری لزومی بر آسانسور حمل بار نیست.
فریبرز خلیل‌اللهی گفت: همچنین در ضمن اینکه به دلیل کوهستانی بودن منطقه کردستان، مقدار زمین‌ها محدود و کوچک است و اندازه باکس آسانسور اگر بزرگتر باشد، در تامین پارکینگ دچار مشکل خواهیم شد و‌ با توجه به اینکه عرض استاندارد راه‌پله‌ ۱.۱۰ سانتی‌متر و ارتفاع استاندارد ۱۸.۵ سانتی‌متر باید باشد اگر خطایی در آن صورت نگیرد و درست اجرا شود و هر نوع وسیله‌ای می‌تواند عبور کند.
وی ضمن اشاره به پایین بودن دستمزد کارگران در ایران افزود: باید ابزارآلاتی که موجب آسان‌تر شدن حمل کالا می‌شود، در اختیار کارگران قرار بگیرد.
حق و حقوق کارگران از دیدگاه قانون 
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی هم می‌گوید؛ کارگران به عنوان نیروی محرکه تولید نه خدمات‌رسانی، نقش کلیدی وب نیادی را در پیشرفت و تعالی اجتماع ایفا می‌کنند و این مهم می‌طلبد تا حمایتی شایسته و بایسته از این قشر به عمل آید.
اسماعیل خوال: کشور ما به عنوان یکی از اعضای بنیانگذار سازمان بین‌المللی کار در قوانین مصوب داخلی از جمله قانون کار، به حقوق کارگر پرداخته که می‌توان از آن جمله به بهره‌مندی از داشتن حداقل حقوق مقرر قانونی، حق مسکن، بیمه، بن، حق سنوات، حق عائله‌مندی و اولاد، عیدی، کمک هزینه ازدواج، حقوق ایام بیکاری، حق ماموریت و اضافه‌کاری و حقوق ایام بارداری اشاره نمود.
این وکیل پایه یک دادگستری در خصوص رابطه کارگر و کارفرما می‌گوید؛ قواعد و قوانین مقرر در رابطه کارگر و کارفرما جنبه آمرانه دارد بدین معنا که حتی قراردادهای کتبی و شفاهی و تراضی برخلاف آن نمی‌تواند کارگر را از داشتن حداقل دستمزد وسایر مزایای مقرر محروم نماید و تمامی توافقات از چنین جنسی باطل و قوانین کار در این موارد حکم فرماست، لیکن توافقاتی که در آن مازاد بر این حقوق برای کارگر در نظر گرفته شده است برای کارفرمایان لازم‌التباع بوده و این همان جنبه حمایتی قانون کار از کارگر است.
خوال تصریح کرد: یکی از موارد غیرقانونی و مبتلابه جامعه کارگری، گرفتن سفید امضا و اوراق تجاری من جمله چک و سفته برای تضمین از آنها توسط برخی کارفرمایان است و یا مورد دیگری از این اجحاف اخذ اقرارنامه رسمی در دفترخانه اسناد رسمی برای پرداخت حقوق و مزایاست که اینها همگی نمونه‌ای از موارد ظلم بر کارگر برای جلوگیری از پیگیری حقوق خویش در آتی است.
راهکار پیشنهادی
 این وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی خاطرنشان کرد: کارگران مورد اجحاف برای احقاق حق خویش می‌توانند با تقدیم شکایت خود به هیات تشخیص و هیات حل اختلاف اداره کار در این خصوص مطالبه حق نمایند. که تمام اقشار جامعه حسب‌الحال خود و بنا بر موقعیت کاری خویش من جمله کارگران می‌توانند با مطالعه قانون یا مشاوره با اشخاص زیربط در این خصوص به حقوق خویش آگاه و از بهره کشی غیر قانونی و تضییع حقوق خود توسط اشخاص فرصت طلب جلوگیری نمایند.
و اما. 
با توجه به مقایسه ایران با کشورهای توسعه یافته، دستمزد نیروی کار در ایران بسیار پایین است که همین امر پایه‌ایی شده است که کارگران حق و حقوق خود را آنچنان که می‌بایست دریافت نکنند و چه بسا نبود نظارتی صحیح و کامل بر این امر دامنه این تنش‌ها را گسترده‌تر می‌کند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰