تاریخ انتشارپنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۹
کد مطلب : ۴۳۹۸۷۶
افزایش قیمت ناگهانی گوجه‌فرنگی در بازار داخلی در حالی است که نیمی ‌از بارهای وارد‌شده به مرزهای استان برگشت داده می‌شوند.
۰
plusresetminus
نیمی‌ از کامیون‌های گوجه‌فرنگی از مرزهای استان کرمانشاه برگشت داده شد

به گزارش بلاغ، اخیرا افزایش قیمت گوجه‌فرنگی که تا چند وقت پیش هر کیلو 1500 تومان بود به حدی رسیده که گاهی به قیمت هر کیلو 12 تا 15 هزار تومان نیز عرضه می‌شود.

این در حالی است که بنابر اخبار رسیده و گفته مسئولان کامیون‌های بسیاری حامل گوجه‌فرنگی به سمت مرز انتقال داده شدند که روزانه تعداد زیادی از آنها در مرز خراب یا برگشت داده می‌شود زیرا بازار عراق از گوجه‌فرنگی کشاورزان ایرانی ‌اشباع شده است.

قطعا ناهماهنگی در مدیریت و سازماندهی تجار دلیل اصلی افزایش قیمت باورنکردنی گوجه‌فرنگی در داخل، کاهش قیمت در عراق، خراب شدن مقدار زیادی بار و متضرر شدن تجار و کشاورزان است که سریع‌تر باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

نبود صنایع تبدیلی کافی در زمینه محصول گوجه‌فرنگی و عدم مدیریت قیمت سبب شده کشاورزان و تجار با بیم از متضرر شدن به صادرات روی آورند که با سوءمدیریت بسیاری از این افراد باز هم متضرر شدند.
خلیل حیدری مدیرکل گمرک کرمانشاه، با‌ اشاره به برگشت نیمی ‌از بارهای گوجه‌فرنگی از مرز پرویزخان اظهار داشت: عرضه گوجه‌فرنگی بیشتر از تقاضای طرف عراقی است و تاجر عراقی نیز تنها جنس مرغوب را انتخاب می‌کند و مابقی کامیون‌ها برگشت داده می‌شوند.

وی عنوان کرد: این موضوع سبب می‌شود گوجه‌فرنگی با قیمت پایین‌تری به طرف عراقی عرضه شود.

حیدری با بیان اینکه این مشکل ناشی از ضعف در سیستم تجارت است گفت: باید تجار و متولیان سازماندهی تجار این موضوع را مدیریت کنند و یا برنامه‌ریزی این روش را تغییر دهند.

وی افزود: گاهی تا 50 درصد بارهای گوجه که به مرز می‌رسد برگشت داده می‌شود، به این دلیل که تولیدکنندگان یا فروشندگان هرچه در مزرعه تولید می‌شود را بار زده و به سمت مرز روانه می‌کنند بلکه سر مرز خریداری برای آن پیدا شود درحالی که محصولات کشاورزی تازه فسادپذیر هستند و نمی‌توان در این منطقه زیاد آنها را نگهداری کرد.

مرادعلی تاتار فرماندار قصرشیرین، با‌ اشاره به اینکه برگشت بار از جمله گوجه‌فرنگی از مرز پرویزخان طبیعی است اظهار داشت: از تجار درخواست می‌شود به اندازه نیاز و درخواست طرف مقابل بارهای صادراتی همچون گوجه‌فرنگی را به مرز منتقل کنند.

وی افزود: بارهای اضافه و بیش از نیاز طرف عراقی به طور قطع به آن طرف مرز انتقال داده نمی‌شود و سبب برگشت آنها می‌شود.

تاتار گفت: متأسفانه برخی از تجار این موضوع را رعایت نمی‌کنند و بار اضافه وارد مرز می‌کنند در حالی که ظرفیت مرز نیز حدی دارد.

وی افزود: تجار بار خوب و باکیفیت را وارد مرز کنند زیرا طرف عراقی بار را مورد بررسی قرار می‌دهد و بار نامرغوب برگشت می‌خورد.
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آمریکا مضحکه کارشناسان جهان شد
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴