مدیر اولین پارک علم و فناوری اصلاح نژادی دام کشور:

پروژه اصلاح نژاد دام به متخصصین سپرده شود

تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۴۳۹۷۹۷
مدیر اولین پارک علم و فناوری اصلاح نژادی دام کشور گفت: افزایش وزن، افزایش تولید شیر و دوباره زایی و دوقلو زایی از اهداف این پروژه اصلاح نژاد است که از مسئولین می‌خواهیم کار را به کسی بسپارند که تخصص دارند.
۰
plusresetminus
پروژه اصلاح نژاد دام به متخصصین سپرده شود
ماکان موسوی در حاشیه بازدید معاونین وزیر کشور و وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی کشور از مرکز اصلاح نژاد دام سبک در شهرستان جویبار در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ، بابیان اینکه پایلوت پروژه اصلاح نژاد دام سبک در شهرستان جویبار را با همکاری جهاد کشاورزی و استانداری راه‌اندازی کردیم گفت: افزایش وزن، افزایش تولید شیر، دوباره زایی و دوقلو زایی از اهداف این پروژه اصلاح نژادی است.
 
وی بابیان اینکه برای این طرح چند نژاد ریجستر، اصلاح نژادی دنیا را مدنظر داشتیم اظهار کرد: برای افزایش وزن از نژاد تکسل (ریجستر اصلاح نژادی کانادا) وارد کردیم که میانگین وزنی این نوع از گوسفندان در دوران بلوغ 120 کیلوگرم است و باحضور اکیپ علمی از دانشگاه تهران لاپاروسکوپی را انجام دادند.
 
مدیر اولین پارک علم و فناوری اصلاح نژادی دام کشور عنوان کرد: وزن بره‌های متولدشده از این نوع گوسفندان6/5 کیلوگرم بوده و روزانه 450 گرم افزایش وزن‌دارند که می‌تواند در تولید گوشت کشور تأثیرگذار باشد.
 
موسوی بابیان اینکه در کشور باید بر اساس آمایش سرزمینی هر منطقه کارکنیم گفت: آنچه تا امروز در بحث واردات داشتیم نژاد خارجی بود بلکه باید گوسفندان ریجستر اصلاح نژادی وارد کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه دو نژاد رومانف و فریزین نیز در این مرکز استفاده‌شده است بیان کرد: نژاد رومانف یک گوسفند چندقلوزا و مهم‌ترین خصیصه ارزشمند آن دوباره زایی در سال است و این نوع از نژاد به دلیل رسیدن به بلوغ جنسی زودرس، باید بره‌های متولدشده، حتماً از ماه سوم از تولد از هم جدا شوند چون ماده‌هایی که به بلوغ زودرس می‌رسند به این دلیل وزنشان کم می‌شود ولی اگر به مدت یک سال نسل اول ماده‌ها را جدا کنیم به وزن 70 کیلوگرم خواهند رسید.
 
مدیر اولین پارک علم و فناوری اصلاح نژادی دام کشور تصریح کرد: در نژاد فریزین ماده‌ها به وزن 70 کیلوگرم می‌رسند و علاوه بر دوقلو زایی، میزان شیردهی بالایی این نوع از گوسفندان دارند.
 
موسوی تأکید کرد: این اصلاح نژادها باید در کشور به‌ویژه در موضوع جهش تولید موردتوجه مسئولان قرار گیرد و از مسئولین انتظار داریم کار را به کسی بسپارند که تخصص دارند.
 
وی  بابیان اینکه این مرکز ظرفیت دو هزار رأس را دارد خاطرنشان کرد: برای اولین بار در ایران استفاده از مواد پروبیوتیک در این مرکز انجام پذیرفت که به‌عنوان اولین پارک علم و فناوری اصلاح نژادی کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰