تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰
کد مطلب : ۴۳۹۵۳۶
با گذشت بیش از یک دهه از آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به پنج هزار و600 هکتار از زمین‌های تشنه حومه غربی دهدشت پیشرفت این طرح مهم در گیرودار اعتبارات مانده است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازطیبه‌سادات سعادتی‌نیک؛ در حالی‌ که مسئولان امروز بیش از هر زمان دیگری بر بخش کشاورزی و توجه به آن تأکید دارند اما در شهرستان محروم از بخش صنعت کهگیلویه، بخش کشاورزی هم انگار قرار نیست تحرکی داشته باشد.
بارها در جلسات شهرستانی و استانی رونق کهگیلویه در گرو توجه به بخش کشاورزی عنوان شده اما در عمل کمتر توجهی به توسعه شهرستان و فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای توسعه بخش کشاورزی و اثرگذاری آن شده است.
مصداق بارز فاصله حرف تا عمل مسئولان را می‌توان در چگونگی روند اجرای عملیات مهمترین پروژه آبرسانی در کهگیلویه که زمینه ایجاد اشتغال پایدار، رونق کشاورزی و خروج شهرستان از بن‌بست است را می‌توان به وضوح دید.
ماهیت تپه‌ ماهوری اراضی حومه غربی باعث بروز مشکل در امر آبیاری شده است؛ در این راستا پس از بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد که از هفت هزار هکتار اراضی موجود به طور خالص بیش از 5600 هکتار قابل کشاورزی است.
رونق کشاورزی در این زمین‌ها به حدود پنج متر مکعب در ثانیه آب نیاز دارد که تأمین آب مورد نیاز بیش از 33 هزار هکتار آن به روش‌های تحت فشار و 23 هزار هکتار دیگر به روش ثقلی پیش‌بینی شده است.

 
سال 89 کلنگی با هدف تأمین آب اراضی دهدشت غربی بر زمین زده شد و حرف از اشتغالزایی شش هزار نفر، آبیاری 5500 هکتار از اراضی حومه غربی و عمران آبادانی در شهرستان با راه‌اندازی این پروژه مهم جرقه نوری در دل‌های تاریک جوانان جویای کار و کشاورزان زده شد؛ اما به نظر می‌رسد سرعت لاک‌پشتی این پروژه بهره‌برداری از آن را را به نوادگان نسل منتظر می‌رساند.
با این حال اما برخلاف انتظار معمول پروژه پیشرفت خوبی ندارد و در حتی قرار گرفتن در لیست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی سال‌های گذشته هم نتوانست مرحمی بر زخم‌های عمیق 12 ساله آن شود.
پروژه‌ای که قرار بود در کوتاهترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد حالا با تغییر سه استاندار، سه نماینده مجلس، پنج فرماندار اندر خم بی‌اعتباری مانده است.

 
این پروژه حیاتی بهمن ماه سال 1389 کلنگ‌زنی و عملیات اجرایی آن خرداد 90 آغاز شد. پنج هزار و 564 هکتار از زمین‌های تشنه دهدشت غربی و اشتغالزایی 9 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم در انتظار تدبیر مسؤولان برای سرعت بخشی به آبرسانی است.
این در حالی است که خرداد ماه 98 عدل هاشمی‌پور نماینده وقت مردم شهرستان در مجلس به رسانه‌ها گفته بود «در دیدار با وزیر نیرو آبرسانی به اراضی حومه غربی دهدشت تعیین تکلیف شد.»
وی از تغییر پیمانکار طرح خبر داد و گفته بود که شرکت جهاد نصر پس از طی مراحل قانونی مسؤولیت اجرای کار را بر عهده گرفت.هاشمی‌پور این تغییر را موجب امیدواری در پیشرفت پروژه دانست.

 
هاشمی‌پور از دستور قاطع دکتر اردکانیان برای تسریع در اجرای کار و اتمام بخشی آن در سال جاری خبر داد و افزود: با حسن نیت وزیر نیرو مبلغ 50 میلیارد تومان به اعتبارات سال جاری پروژه افزوده می‌شود.
با این وجود آبرسانی به دشت‌های تشنه کشاورزی شما، جنوب و جنوب غرب سوق، شرق، شما تا جنوب چنگلوا و روستای چهارمه سالها درگیر نبود اعتبار و مشکل معارضات اجتماعی بوده است؛ گره‌ای که به نظر می‌رسد در دهه دوم از آغاز عملیات اجرایی همچنان کور بماند.

 
حجت‌الاسلام سید محمد موحد نیز در دیداری که شهریور ماه امسال با وزیر نیرو داشت از روند پیشرفت این پروژه گلایه کرد و گفت: این پروژه سال 87 کلنگ‌زنی شده و 13 سال است روند نا امید کننده در پیش گرفته است.
نماینده مردم کهگیلویه در مجلس افزود: با وجود این همه سال تنها 23 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و کارگران پروژه 13 ماه است حقوق دریافت نکردند.
این در حالی است که سرپرست دفتر فنی پروژه سالهای گذشته گفته بود بر اساس برآورد سال 91 اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح 99 میلیارد تومان است و حالا در شرایط جنگ اقتصادی تأمین اعتبار مورد نیاز بر اساس تورم رقمی نیست که به راحتی آن را روی ریل پیشرفت قرار دهد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰