استاندار آذربایجان شرقی از تصویب 14 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در مس سونگون برای راه‎اندازی مرحله سوم تولید کنستانتره، تغلیظ، ذوب و پالایش مس در شورای عالی معادن خبر داد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازمحمدرضا پورمحمدی در گفت‌وگو با خبرنگار در تبریز، اظهار کرد: بخش عمده‌ای از مراحل تولید مس کاتدی، ذوب و پالایش را طی کرده‌ایم؛ اما این همه ماجرا نیست و برای راه‌اندازی بقیه مراحل نیز کمر همت بسته‎ایم.
وی افزود: 14 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای راه‎اندازی مرحله سوم تولید کنستانتره، تغلیظ، ذوب و پالایش مس در شورای عالی معادن تصویب شده و از نمایندگان محترم و هیات مدیره شرکت مس سونگون تقاضا داریم ما را در طی مراحل باقی مانده همراهی کنند.
پورمحمدی یادآور شد: راه اندازی ذوب مس شامل صنایع پایین دستی است که به ایجاد هزاران فرصت شغلی و گردش مالی در منطقه منجر می‌شود.
سهم استان از درآمدهای مس سونگون و سایر معادن
استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سووال خبرنگار فارس در ارتباط با سهم استان از درآمدهای مس سونگون ابراز داشت: نص صریح قانون برنامه ششم می‌گوید باید 15 درصد از درآمدهای معادن و کانی‌ها به عنوان حقوق دولتی پرداخت شود؛ سپس به استان‌ها بازگردد و برای توسعه استان صرف شود. علاوه بر آن یک درصد از این درآمدها برای زیرساخت‌ها و یک درصد نیز برای بهبود شرایط زیست محیطی باید هزینه شود.
وی تصریح کرد: از آنجایی که منابع درآمدی دولت محدود شده درآمدهایی را که به خزانه واریز می‌شود، دوباره به استان بازنمی‌گردانند. اگر هم بخواهند بازگردانند به وزارتخانه مربوطه محول می‎کنند که با این مکانیزم توزیع، حداکثر 5 تا 8 درصد به استان می‌رسد. در هر صورت یکی از اصلی‌ترین منابعی که می‌تواند به توسعه استان کمک کند صرف درآمدهای استان در خود استان است.
پورمحمدی خاطرنشان ساخت: علاوه بر مس سونگون، معادن و صنایع متعددی داریم که اگر درآمدهای آنها در هر یک از زمینه‌های توسعه‌ای استان هزینه شود، گردش مالی و سرمایه‌گذاری مجدد ایجاد می‌کند و در نتیجه بسیاری از مشکلات بومی حل خواهد شد.
این مسوول با بیان باید واحدهای تولیدی استان مالیات‌های خود را در استان پرداخت کنند، متذکر شد: برخی از شرکت‎های بزرگ مثل مس که در کرمان ثبت شده مالیاتشان را هم در کرمان پرداخت می‌کنند و در نتیجه حتی ما از درآمدهای مالیاتی مس هم نمی‎توانیم بهره مند شویم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰