تاریخ انتشاريکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۳۹۴۸۸
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: در شرایط فعلی، پیشرفت و تکمیل سد شهید مدنی تبریز در بلاتکلیفی مطلق قرار دارد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازاحمد علیرضا بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار در تبریز، اظهار کرد: بنده اراده‌ای در دولت برای تکمیل پروژه سد شهید مدنی نمی‎بینیم؛ حالا هم می‎گویند جایگزینی تصفیه خانه که گویا در بستر مخزن سد قرار گرفته، دچار مشکل شده و برای آبگیری مشکل تامین اعتبار وجود دارد.
وی افزود: با وجود اینکه اعلام کرده بودند بسته سرمایه‎گذاری سد را آماده و پروژه سرمایه‌گذاری را  به صورت جزء به جزء و یا مطلق تعریف می‎کنند تا بر مبنای آن سرمایه گذار جذب شود، هنوز نتوانستند چنین بسته‎ ای را ارائه دهند.
بیگی خاطرنشان کرد: اگر پروژه آنطور که باید پیش می‎رفت، با وجود استعدادهای فراوان منطقه و افزایش اخیر بارندگی‎ها می ‌توانستیم آبگیری سد را شروع کنیم و این آبگیری می‎توانست در آب و هوای تبریز بخصوص شرق تبریز بسیار تاثیرگذار باشد؛ در زمین‎های اطراف نیز یک جهش اتفاق می افتاد؛ ولی متاسفانه نمی‎توانند پروژه را به سرانجام رسانند.
هزینه 1599 میلیارد ریال و 20 میلیون یورو برای سد شهید مدنی
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، جهت احداث سد، تاسیسات وابسته و بالادست شامل سازه‌های شوری اعتباری به مبلغ 1599 میلیارد ریال و 20 میلیون یورو هزینه شده است.

داوود بهبودی چندی پیش در گفت‎وگو با خبرنگار فارس ابراز داشت: گرچه عملیات اجرایی بدنه سد و تاسیسات وابسته به آن تکمیل شده است؛ لیکن به‌دلیل عدم تملک اراضی واقع در مخزن سد و ناتمام بودن عملیات راه‌های جایگزین، خط انتقال آب شرب نهند، خطوط برق و برخی از سازه‌های شوری امکان آبگیری از این سد هنوز مهیا نیست.
وی با اشاره به اهمیت این طرح در مدیریت و مهندسی منابع آب در استان ادامه داد: بر اساس برآوردهای مالی صورت پذیرفته جهت خاتمه عملیات باقی‌مانده این طرح، اعتباری به مبلغ 3056 میلیارد ریال مورد نیاز است که می‌تواند در دو مرحله جهت آبگیری دو مرحله‌ای پروژه تامین شود.
لازم به توضیح است، چهارم تیرماه سال 1390 سد شهید مدنی تبریز با حضور معاون اول رئیس ‌جمهور وقت افتتاح شد.
نوع این سد سنگ‌ریزه‌ای با هسته رسی و طول تاج 277.35 متر، ارتفاع سد از بستر رودخانه 47 متر و عرض تاج آن هفت متر است. این سد در پنج کیلومتری شمال‌شرقی تبریز (جاده تبریز ـ اهر) قرار گرفته است.
قرار بود با بهره‌برداری کامل از این سد، 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه دشت تبریز زیر پوشش آبیاری قرار گیرد.
 با روی کار آمدن دولت یازدهم و وعده رئیس جمهور مبنی بر احیای دریاچه ارومیه، دولت در سومین مصوبه خود در رابطه با دریاچه ارومیه، توقف همه طرح‌های سدسازی به استثنای سد شهیدمدنی تبریز را به‌منظور ذخیره و رهاسازی آب منحصراً برای دریاچه ارومیه تصویب کرد و بدین ترتیب رویکرد این سد از کشاورزی به تامین آب دریاچه ارومیه تغییر یافت.
در مقطعی، مشکلاتی مثل تملک ملک مخزن سد، آبگیری آن را به تعویق انداخت و در مقطع کنونی نیز عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای رفع نواقص باز هم آبگیری سد را در هال‌ای از ابهام فرو برده است.
سد ‌شهیدمدنی پشت ارتفاعات شمال تبریز موسوم به عینالی واقع شده و با بهره‌برداری از آن یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت برای احیای دریاچه ارومیه تحقق خواهد یافت.
رودخانه آجی‌چای از دامنه‌های جنوبی سبلان سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه پس از طی 220 کیلومتر و عبور از دره ونیار در شمال شهر تبریز و پس از پیوستن آبهای سرچشمه گرفته از کوه سهند، به دشت وسیع تبریز وارد می‌گردد. رودخانه آجی‌چای بعد از مشروب نمودن دشت تبریز به دریاچه ارومیه به فاصله 90 کیلومتری غرب تبریز می‌ریزد.
 با اتمام عملیات و آبگیری مخزن سد شهیدمدنی علاوه بر اینکه در فصول مناسب آب ذخیره شده به منظور احیای دریاچه ارومیه آزادسازی خواهد شد، دریاچه پشت سد نیز به یکی از قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری اطراف کلان‌شهر تبریز تبدیل خواهد شد که سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند در این زمینه مشارکت بیشتری کرده و از این طریق به رونق اقتصادی، ایجاد اشتغال و ایجاد فضای مفرح برای مردم آذربایجان کمک کنند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما