تاریخ انتشارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۴
کد مطلب : ۴۳۹۴۸۱
موج گرانی‌ها و کاهش قدرت خرید مردم و تجربه کشورها ازجمله آمریکا، مجلس یازدهم را بر آن داشت تا طرح معیشت 60 میلیون ایرانی را در قالب تأمین کالاهای اساسی تدوین و تصویب کند؛ طرحی که به گفته کارشناسان در شرایط جنگ اقتصادی لازم و ضروری است.
۰
plusresetminus
اجرای طرح یارانه کالاهای اساسی مجلس؛ راهی برای مقابله با اتاق جنگ آمریکا
به گزارش بلاغ، با توجه به تورم فزاینده و صعودی از سال 97 تاکنون، دو جهش ارزی و افزایش شدید قیمت‌ها و ناموفق بودن سیاست ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی و همچنین تجربه موفق توزیع کالاها با استفاده از کالابرگ در کشورهایی دیگر ازجمله آمریکا، طرح مجلس برای توزیع کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ در بین خانوارهای کشور بخصوص خانوارهای کم‌درآمد می‌تواند بخشی از مشکلات معیشتی را حل کند و به گفته کارشناسان این طرح در راستای اجرای عدالت خواهد بود.
 نرخ تورم از اواخر نیمه دوم سال 96 با توجه به افزایش قیمت ارز، روند صعودی گرفت. سرعت رشد قیمت‌ها در سال 97 با جهش چند برابری نرخ ارز چند برابر شد و معیشت مردم را با چالش مواجه کرد.
دولت در فرودین ماه سال 97 برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی از تخصیص ارز 4200 تومانی یا همان ارز جهانگیری رونمایی کرد و همان سال بیش از 20 میلیارد دلار ارز را با این نرخ حراج کردند تا مانع افزایش قیمت‌ها شود، اما این اقدام نامناسب (بدون تدبیر) دولت نه‌تنها موفق نبود؛ بلکه سود ارزهای 4200 تومانی به جیب عده‌ای خاص رفت و مردم طعم گرانی‌های شدید را چشیدند؛ بخصوص اینکه اردیبهشت‌ماه همان سال آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌ها بازگشت.
 
دولت تصمیم اشتباه و فاجعه‌بار خود برای تخصیص ارز 4200 تومانی را در سال گذشته و امسال هم ادامه داد؛ بر اساس قانون بودجه 98 و 99 هرسال 14.5 میلیارد دلار با این نرخ برای کالاهای اساسی تعیین‌شده که چندی پیش بانک مرکزی اعلام کرد: طی شش ماه نخست امسال بیش از 5 میلیارد و 267 میلیون دلار برای تأمین ارز کالاهای اساسی با نرخ 4200 تومانی انجام‌شده است.
رشد هرروز قیمت‌ها و موج گرانی‌ها در کنار کاهش قدرت خرید و مشکل معیشتی مردم باعث شد مجلس طرح تأمین کالاهای اساسی با کالابرگ الکترونیک (کوپن) را تصویب کند که بر اساس آن 21 میلیون نفر (افراد کم‌درآمد، تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی) هر نفر ماهانه 120 هزار تومان و 40 میلیون ایرانی با درآمد متوسط هم هرماه 60 هزار تومان یارانه کالای اساسی دریافت خواهند کرد.
این مبالغ در کارت‌های الکترونیکی شارژ شده تا افراد با مراجعه به فروشگاه‌های خاص کالاهای اساسی موردنیاز خود را تأمین کنند.
این طرح در راستای ترمیم قدرت خرید خانوارها و تأمین حداقل‌های معیشتی مردم تصویب و مقررشده فعلاً برای 6 ماه دوم امسال به‌صورت آزمایشی اجرایی ‌شود و در صورت بهبود وضعیت معیشتی مردم متوقف خواهد شد و اگر وضعیت کنونی تداوم یافت در بودجه سال آینده هم این یارانه کالایی تعیین و اجرایی شود.
به گفته کارشناسان طرح مجلس در شرایط کنونی می‌تواند کمک شایانی در تأمین کالاهای مردم و اقشار نیازمند باشد؛ زیرا نفع ارز 4200 تومانی برای عده‌ای خاص بود نه مردمی که موج گرانی‌ها را لمس می‌کنند.
 
کالا‌های اساسی با قیمت مناسب
 
محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم در تشریح طرح مجلس گفته است: مردم با مشکلاتی ازجمله افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و تأمین سخت کالا‌های اساسی مواجه‌اند که در طرح ارائه‌شده قرار است کالا‌های اساسی با قیمت معقول و مناسب در اختیار اقشار موردنظر قرار گیرد.
وی می‌گوید: خوشبختانه طرح ارائه‌شده ازنظر منبع تأمین اعتبار مشکلی ندارد و اعضای کمیسیون به این مسئله توجه داشتند که منابعی را در نظر نگیرند که تورم‌زا باشد. همچنین منابعی انتخاب‌شده که در دسترس و قابل حصول باشند.
 
بهنام ملکی اقتصاددان در این مورد به خبرنگار ما می‌گوید: ارز 4200 تومانی یک فاجعه بود؛ کسانی این ارزها با چه عنوانی گرفتند و چه شد؟ اگر قرار بود از مردم حمایت شود می‌بایست کارت هوشمند الکترونیک داده شود تا مردم از برخی کالاهای اساسی با قیمت مناسب بهره ببرند.
 
وی بیان کرد: اقتصاد ایران وارد یک جنگ شده و طبقات پایین جامعه دچار مشکل شده‌اند و ضروری است کوپن کالای اساسی داده شود و هر شهروند ایرانی در قالب کارت هوشمند الکترونیک، کالا دریافت کند.
این کارشناس توضیح داد: تا امروز کارت هوشمند الکترونیک اجرایی نشد و دود آن به چشم طبقه ضعیف رفته و منافع آن به جیب افراد محدودی روانه شد که ارزهای 4200 تومانی را گرفتند.
ملکی کارت هوشمند الکترونیک به نفع مردم و قشر ضعیف جامعه دانست، بیان کرد: متأسفانه فضای رسانه‌ای علیه کوپن الکترونیکی ایجاد کردند و هدفشان این است که ارزهای 4200 تومانی را بگیرند و به جیب بزنند و به هیچ‌کسی هم پاسخگو نباشند و این امر فساد زیادی دارد.
 
بررسی‌ها مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، واردات کالاهای اساسی با نرخ ارز نیما به‌طور متوسط باعث افزایش ۱۸.۵ درصدی قیمت کالاهای وارداتی خواهد شد.
بنابراین گزارش کلیات طرح مجلس بر اساس بند ۱۳۱ تبصره ۱۴ قانون بودجه با عنوان طرح معیشت 60 میلیون نفر تصویب‌شده و در صورت قانونی و با اجرایی شدن آن احتمالاً از ماه آینده، 60 میلیون ایرانی هرماه سه نوبت یارانه دریافت کنند.
 
با توجه به تورم فزاینده و صعودی از سال 97 تاکنون، دو جهش ارزی و افزایش شدید قیمت‌ها و ناموفق بودن سیاست ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی و همچنین تجربه موفق توزیع کالاها با استفاده از کالابرگ در کشورهایی دیگر ازجمله آمریکا، طرح مجلس برای توزیع کالاهای اساسی با استفاده از کالابرگ در بین خانوارهای کشور بخصوص خانوارهای کم‌درآمد می‌تواند بخشی از مشکلات معیشتی را حل کند و به گفته کارشناسان این طرح در راستای اجرای عدالت خواهد بود.
 
کشور ما در شرایط جنگ اقتصادی است و کارشناسان معتقدند دولت شرایط جنگی را باور نکرده و اقداماتش در این راستا نیست. هدف آمریکا و اتاق جنگ این کشور (وزارت خزانه‌داری) این است که با اعمال تحریم‌ها، معیشت مردم با بحران مواجه کند و با توجه به شرایط کنونی کشور در این جنگ تمام‌عیار اقتصادی، اقدام مجلس در جهت مقابل با تحریم‌ها و بهبود معیشت مردم است.
 
انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما