تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۴۳۹۴۳۶
رئیس ‌شورای ملی رقابت درخصوص شرایط قیمت گذاری جدید خودرو توضیحاتی را ارائه داد.
۰
plusresetminus
شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو کنار گذاشته شد

به گزارش بلاغ، رضا شیوا درخصوص خبری مبنی بر اینکه آیا قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل می‌شود یا خیر، گفت: این خبر را شنیده ام که چنین تصمیمی گرفته شده است، همانطور که همه اطلاع دارند شورای رقابت بر اساس ماده ۵۸ اصل ۴۴، عمل می‌کند.

او ادامه داد: جزو وظایف شورای رقابت است که برای کالا‌های انحصاری و غیر انحصاری قیمت گذاری انجام دهد که هم‌اکنون نیز این کار را انجام می‌دهیم، اما در این رابطه چند نکته خیلی خوب است تا بیان شود.

این مقام مسئول بیان کرد: از آن زمانی که ما در شورای رقابت فعالیت می‌کنیم، در وزارت صمت پنج تا شش وزیر عوض شده است، هر وزیری که عوض شده است قصد دارد بازار خودرو را ظرف یک تا دو ماه سر و سامان دهد.

شیوا گفت: وضعیت بازار خودرو به این راحتی‌ها سر و سامان پیدا نمی‌کند چرا که ما کمبود تولید داریم، وزارت صمت باید تلاش کند تولید را افزایش دهد، باید سرمایه‌گذاران دیگر را تشویق کنند که در این بازار سرمایه‌گذاری کنند تا تولید خودرو افزایش پیدا کند.

او تشریح کرد: با بالابردن قیمت به هیچ وجه نمی‌توانیم خودروسازان را از این وضعیت کنونی نجات دهیم، یک بار این اتفاق افتاد یعنی بهمن ۹۷ وزیر وقت صمت آمد بر اساس ابلاغیه سران قوا گفت شورای رقابت باید از قیمت گذاری خودرو خارج شود و ماهم چاره‌ای نداشتیم و از قیمت گذاری خارج شدیم، اما به مراجع قانونی شکایت کردیم، از بهمن ۹۷ تا اردیبهشت ۹۹ مجدد گفتند شورای رقابت باید به قیمت‌گذاری خودرو برگردد و حق با شورای رقابت بود.

رئیس ‌شورای رقابت افزود: وزیر صمت باید یک ارزیابی کند که وزارت صمت زمانی که قیمت گذاری را در دست گرفت (از بهمن ۹۷ تا اردیبهشت ۹۹)، چه کار کرد؟ آشفته‌ترین وضعیت را در آن دوره داشتیم.

شیوا گفت: خود خودروسازان بیان می‌کنند بیشترین زیان را در آن زمان داشتند که قیمت گذاری خودرو دست وزارت صمت بود. او یادآور شد: اگر می‌توانستند کاری انجام دهند همان زمان انجام می‌دادند، خود وزیر که کاری انجام نمی‌دهد، بلکه بدنه وزارت خانه است که انجام می‌دهد و اکنون بدنه تغییری نکرده است. رئیس ‌شورای رقابت ادامه داد: همین نظریه پنج درصد زیر قیمت حاشیه بازار را آن زمان هم مطرح کردند و در حال حاضر هم این پیشنهاد را مطرح می‌کنند. باید از آنها سؤال کرد که در آن زمان که وزیر صمت همین آیین نامه را پیاده کرد، چرا عملی نشد؟ چرا تولید افزایش نیافت؟ ما که حدود ۱۹ ماه از قیمت گذاری خودرو خارج شدیم پس چرا بازار خودرو سر و سامان پیدا نکرد؟.

شیوا ادامه داد: چون قانون ما را موظف کرده است هیچکس نمی‌تواند هیچ مصوبه‌ای را تصویب کند که قدرت ما را بگیرد، مگر اینکه خود قانون گذار بیاید و بگوید که شورای رقابت شما دیگر وظیفه قیمت گذاری خودرو را ندارید و ماده ۵۸ را تغییر دهد.

او گفت: امیدوارم افرادی که اینگونه سیاسی کاری انجام می‌دهند پی به‌اشتباه خود ببرند، با این روش‌ها بازار خودرو سر و سامان نمی‌یابد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰