عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وقتی رئیس‌جمهور ما همه مشکلات را به واشنگتن دی‌سی و کاخ سفید ارجاع می‌دهد و طرف مقابل هم این حرف را تکرار می‌کند، خطا را باید بر خودی گرفت نه دشمن. این یک جنگ ادراکی است.
۰
plusresetminus
عضو کمیسیون امنیت ملی: علت امیدواری‌ آمریکا در تشدید تحریم، اظهار عجز و لابه‌های داخلی است
به گزارش بلاغ، دکتر ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به این سؤال که چرا رئیس‌جمهور و وزیر خارجه واکنش قاطعی نسبت به گستاخی‌های مقامات آمریکایی علیه ایران نشان نمی‌دهند، اظهارت داشت: بگذارید کمی‌صریح سخن بگویم وقتی رئیس‌جمهور ما همه مشکلات را به واشنگتن دی‌سی و کاخ سفید ارجاع می‌دهد و طرف مقابل هم این حرف را تکرار می‌کند، خطا را باید بر خودی گرفت نه دشمن. این یک جنگ ادراکی است و در جنگ ادراکی شما نباید به طرف پالس و گرایی بدهید که وقیحانه با شما برخورد کند.

رضایی درباره اظهارات برخی مقامات دولتی که اکثر مشکلات کشور را ناشی از تحریم‌ها می‌دانند، گفت: در جنگ ادراکی کنش‌های شما موجب واکنش طرف مقابل می‌شود و هرچه کنش ضعیف‌تر باشد واکنش طرف مقابل شدیدتر و وقیحانه‌تر است. بخش اعظمی‌از امیدواری‌های آمریکا در تشدید تحریم همین اظهار عجز و لابه‌هاست. قطعا خموشی برخی افراد از اظهاراتشان سودمندتر است.

وی در پاسخ به این سؤال که اظهارات آقای روحانی و دستگاه دیپلماسی زیر نظر ایشان را در زمان جنگ اقتصادی چطور ارزیابی می‌کنید؟، توضیح داد: از حیث گفتمانی، دال گفتمانی دولت توسعه برونگراست و قطعا وقتی راه‌حل همه مشکلات را در گشایش از سمت دشمن تعریف کنید در راه‌حل‌یابی هم با مشکل مواجه خواهید شد. دولت نخواسته و نمی‌تواند از دال گفتمانی خود یعنی توسعه برونگرا یا به زبان ساده نگاه ملتمسانه برای گشایش صرف‌نظر کند و این عامل اصلی در ریشه‌یابی مشکلات از سوی دولتی‌هاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره درک وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی دولت در رابطه با تحولات منطقه و جهان، تصریح کرد: سیستم بین‌الملل و دوقطبی‌های آن متغیر است. ما از دوقطبی جنگ سرد و تک‌قطبی دوره آمریکایی‌ها به عصر چندقطبی رسیدیم، ولی فهم دولتی‌ها از سیستم بین‌المللی هنوز در دهه ۹۰ میلادی باقی مانده است. ضمن احترام به برخی نیروهای کارکشته دولت که بعضا سوابق زمانی زیادی در حوزه دیپلماسی دارند معتقدم دولتی‌ها یک‌ بار دیگر باید نظریات نوین در عرصه بین‌الملل را مطالعه کنند.

به گزارش جهان نیوز، رضایی در پاسخ به این سؤال که آیا بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در ارتباط با ایران تفاوتی وجود دارد که برخی در داخل کشور چشم انتظار نتایج انتخابات آمریکا هستند، تصریح کرد: اگر تفاوتی در دموکرات‌‌ها و جمهوری‌خواهان باشد تفاوت شکلی و تاکتیکی است نه ماهوی و راهبردی. تحریم‌هایی که بر ایران وضع شده را اگر نگاه کنید می‌بینید که هر دو جریان دخیل بوده‌اند و شاید دموکرات‌ها بیشتر دستشان آلوده است. دولتی‌ها باید از نگاه ملتمسانه به غرب به نگاه به توانمندی‌های داخلی معطوف شوند.

وی در پایان درباره ادعای رئیس‌جمهور فعلی آمریکا مبنی بر اینکه در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، ظرف یک ماه ایرانی‌ها با وی توافق خواهند کرد، خاطرنشان کرد: بخشی از این اظهارات به‌خاطر انتخابات ۲۰۲۰ است. در زمانی که ‌ترامپ با بحران کارآمدی در حوزه مدیریت کرونا و‌ اشتغال مواجه است یکی از دستاوردسازی‌ها در حوزه بین‌الملل است. بخش دوم از این اظهارات شرطی شدن جامعه برای تقویت نیروهای غربگراست. از طرفی مطمئن باشید پالس‌های آشکار و نهان داخلی‌ها در این موضع‌گیری‌ها فوق‌العاده تأثیرگذار است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما