مدیرکل اوقاف مازندران خبر داد

ثبت 116 وقف جدید در مازندران

تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۴۳۹۴۱۱
مدیرکل اوقاف و امور خیریه در مازندران گفت: در سال جاری تا به الان ۱۱۶ وقف جدید داشتیم که بیشتر موقوفات منعفتی بود، حدود ۷۰ میلیارد تومان در کنار جاده بین‌المللی در منطقه غرب مازندران وقف کردند، وقف جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است.
۰
plusresetminus
ثبت 116 وقف جدید در مازندران
به گزارش بلاغ، حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری‌جناسمی در نشست خبری به مناسب دهه وقف با اشاره به رجعت پیکر شهدای مدافع حرم در خان‌طومان که برکات معنوی زیادی خواهد داشت، اظهار کرد: خداوند متعادل دو چیز را با نام فضیلت نام می‌برد، اول کسانی که جانشان را و سپس کسانی که مال‌شان را وقف کردند.

وی با اعلام اینکه بیش از ۱۴ هزار موقوفه در استان مازندران داریم، بیان کرد: ترویج فرهنگ وقف و اهل بیت (ع) بعد معنوی زیادی خواهد داشت، وقف فرهنگی است که پیامبر اکرم برای ما نهاده کرده است، هیچ امامزاده‌های بسته نیست با رعایت  پروتکل‌های بهداشتی دربشان را باز کردیم.

حیدری تصریح کرد: اسلام در کنار خمس و زکات وقف را بزرگ‌ترین ثمره برای ایجاد مساوات و روح همدلی در مردم می‌داند، کسی که مالش را وقف می‌کند به فکر دیگران است و یک سوم قرآن همان قیامت را دیده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه در استان مازندران با اشاره به احادیث و روایات متعدد بیان کرد: نیکی کردن به برادران دینی و تلاش برای رفع مشکلات مردم خصیصه شخصی است که دارای ایمان خالص است، وقف به‌معنای عمل خالصانه به نیات واقفان است.

این مسؤول با اشاره به اینکه کم‌لطفی معارضان وقف همواره وجود دارد، گفت: در سال جاری تا به الان ۱۱۶ وقف جدید داشتیم که بیشتر موقوفات منفعتی بود، حدود ۷۰ میلیارد تومان در کنار جاده بین‌المللی در منطقه غرب مازندران وقف کردند، وقف جهاد اقتصادی و اقتصاد مقاومتی است.

وی تایید کرد: وقف یکی از عوامل اقتصای،  سنت نبوی، مبارزه با اسراف، تکاثر و تفاخر مبارزه با طغیان، سرکشی و حرام، مبارزه با ظلم و بی‌عدالتی، دیکتاتوری، یک پشتوانه قوی برای اسلام، مبارزه وقف مبارزه سنت حسنه‌ای که امور دنیوی را رنگ بقا و جاودانگی می‌دهد.

حیدری با اشاره به املاکی که تبدیل به احسن شد باید به‌نام همان موقوفه ملک دیگری خریداری شود، گفت: در این مورد باید برنامه‌ریزی صورت بگیرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه در استان مازندران با اشاره به عملکرد اخیر این اداره، یادآور شد: بحث اعزام به اماکن مذهبی در مناسبت‌های مختلف، کار در فضای مجازی، برگزاری طرح‌های مختلف در عرصه فرهنگی در سطح بقاع متبرکه، برگزاری همایش‌هایی در سطح استان، در بحث اجرای نیت که نماد کار ما ک بزرگترین عامل برای ترویج فرهنگ وقف اجرای نیت است، نیت‌های مختلفی در سطح استان مازندران داریم.

این مسؤول اضافه کرد: در بخش نیت‌های اجتماعی قریب به ۲۰ میلیارد ریال در بحث ساخت و سازها اجرای نیت‌های مذهبی حدود ۲۰۰ میلیارد ریال  اجرای نیت بحث حوزه‌های علمیه و علوم دینی و مهارت‌های تربیت فرزندان، در مباحث مذهبی توزیع ۱۰۰ هزار سبد کالای کمک مومنانه از محل موقوفات را در مناسبت‌های مختلف داشتیم.

وی اضافه کرد: در بحث مقابله با ویروس کرونا در مناسبت‌های مختلف اقدام به خرید سه دستگاه اتوکلاو در بیمارستان مرکز استان و تعداد زیادی از دستگاه‌های مختلف کردیم، قدمت برخی وقف‌نامه‌ها به بیش از یک قرن می‌رسد، حاج محمد باقر تاجر، دکتر علی نقی کنی در قائمشهر واقفان بزرگی هستند که خیرشان ادامه دارد.

حیدری تصریح کرد: اعزام ۷۰ مازندرانی به عتبات عالیات در پایان سال گذشته، آزادی ۱۵ زندانی جرائم غیرعمد، تهیه جهیزیه برای ۷۰ زوج جوان از دیگر اقدامات این نهاد بوده است.

وی گفت: ایجاد پنج وقف قرآنی در استان مازندران، هزینه عمرانی ۵ میلیارد ریا از محل عوائد در امامزاده‌ها صرف و ۴۲ ضریح جدید نصب شده است، پروژه‌های ما در بحث ساخت‌وساز بسیار محدود است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه در استان مازندران عنوان کرد: هزار و ۳۶۱ امامزاده داریم که بیان کننده دینداری مردم ما است، ۷۰ امامزاده دارای طرح جامع شدند، اجرای ۱۷۰ پروژه عمرانی در سطح بقاع متبرکه بحث‌های بلامعارض داریم بحث تکمیل سرویس‌های بهداشتی مطرح است، البته ۷۰ درصد از پروژه‌ها رشد داشت.

 این مسؤول ادامه داد: ۲ هزار خادم افتخاری در سطح ۳۰۰ امامزاده شاخص، اجرای طرح تکریم ارباب رجوع در سطح ادارات، اخذ سند مالکیت اولیه موقوفات برای ۳۳۵ رقبه بود صورت گرفت، اهدای ۱۰۰ تبلت به دانش آموزان در آستانه مهر تحصیلی، برگزاری طرح مهر تحصیلی توزیع ۲۶۰ بسته لوازم التحریر، خرید دستگاه تنفسی برای بیمارستان روحانی بابل از محل موقوفات بابل از اقدامات دیگر ما است.

حیدری تصریح کرد: ۱۲ امامزاده روزانه با همکاری بسیج ۵ هزار تا ۱۲ هزار ماسک روزانه تولید می‌کنند، شناسایی موقوفات مجهول، در بحث مسابقات قرآنی، هزار و ۵۷۷ نفر در مسابقات قرآنی ما شرکت کردند که ۱۷ نفر به مرحله کشوری راه یافتند، ایجاد پنج وقف قرآنی جدید داریم و۷۰ امامزاده استان از طرح جامع برخوردار شدند.

ضرورت بروزرسانی شیوه‌های تبلیغ و ترویج وقف

محمدچراغی واقف خیر اندیش در حاشیه نشست خبری مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با اصحاب رسانه که به مناسبت دهه وقف برگزار شد، اظهار کرد: فرهنگ سازی در حوزه وقف ضروری است به فرموده امام خمینی (رحمت الله علیه)در وقف فضیلت بسیار و پاداش بی شماری وجود دارد.
 
این واقف خیر اندیش خطاب به مدیرکل اوقاف مازندران با بیان اینکه مشکلاتی در تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف وجود دارد که با بررسی مجدد باید به فکر تغییر این شیوه‌ها و ابزارها بود، افزود:عده ای برای تغییر تفکر مردم که وقف انجام ندهند فعالیت می کنند.
 
چراغی، وقف را حفاظی برای استمرار اموال دانست و به ساخت خانه و مرکزی« یتیم خانه بچه های آسمان» در رستم رود شهرستان نور برای کودکان بدسرپرست و بی سرپرست اشاره کرد و گفت: همچنین درآمد مرکز تفریحی و رستوران برای انجام فعالیت های قرآنی، نگهداری سالمندان و ایتام صرف می‌شود.
 
وی که تاکنون سه مدرسه در زاهدان و محمود آباد و خارج از کشور احداث کرد، یادآورشد: یک باب کتابخانه در محمودآباد احداث کرده اما متاسفانه هنوز به بهره برداری نرسیده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴