تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۴۳۹۴۰۱
این روزها سایه سنگین گرانی بر سر تمام بازارهای کشور افتاده است و در این بلبشوی قیمت‌ها حتی دست مردم از خرید اقلام ضروری اولیه دم دستی نظیر مرغ و تخم مرغ هم کوتاه شده است.
۰
plusresetminus
وعده‌های تو زرد دولت برای کاهش قیمت مرغ و تخم مرغ/مردم: توان‌مان به خرید مایحتاج اولیه هم نمی‌رسد
به گزارش بلاغ، این هفته‌ها اگر قصد خرید برای منزل را  داشته باشی، غصه‌ات می‌گیرد و دیگر خرید، یک کار لذت بخش برای پدر و یا مادر خانواده نیست و گرانی‌ها، دیگر رغبتی برای خرید حتی تهیه مایحتاج ضروری اولیه را برای کسی باقی نگذاشته است.

مرغ و تخم مرغ را می‌توان یکی از  پر مصرف‌ترین و البته دم دستی‌ترین مواد غذایی سفره خانوارهای ایرانی دانست؛ اما روند افزایش قیمت این اقلام در هفته‌های اخیر که خود برآیند دلایل متعددی است به گونه‌ای در حال اتفاق است که تشدید گلایه‌های مردمی را در پی داشته است.

اقلامی که حالا با افزایش نجومی و بی سابقه در بازار متشتج این ماه‌ها، جایشان در سبد خرید مردم، کوچک و کوچک‌تر شده و هر چه خریداران منتظر اقدام موثری از سوی دولت برای توقف و کاهش روند صعودی این اقلام در بازار ماندند، فرجی جاصل نشده است.

فعالان و تولیدکنندگان دام و طیور ریشه گرانی‌ها را در کمیاب بودن دان و نهاده‌های مرغ می‌دانند و مسئولان بالادستی، صادرات را مقصر اصلی ماجرا معرفی کرده‌اند؛ اما مشکل مردم، معرفی مقصر نیست، بلکه بازگشت قیمت‌ها به نرخ واقعی و متعارف است که تنها راهکار مسئولان، اعلام نرخ‌های مصوب کاغذی است که هرگز در عمل، به وقوع نپیوست.

کامران هاشمی در خصوص آخرین وضعیت بازار مرغ و تخم مرغ در مازندران به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت امروز هر کیلو مرغ در بازار مازندران با افزایش 1000 تومانی نسبت به روز قبل به کیلویی، 22 هزار و 500 تومان رسیده است.

وی افزود: قیمت هر شانه تخم مرغ در بازار امروز، 29 تا 30 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران در واکنش به نرخ جدید مصوب 13 هزار تومانی هر کیلو مرغ زنده می‌گوید: مرغ زنده با این قیمت در کجا توزیع می‌شود؟ اگر جایی وجود دارد اعلام کنید تا فعالان صنفی از آن‌جا تهیه کنند!

هاشمی ادامه داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو مرغ زنده در استان به صورت نقدی 14 هزار و 500 تومان و شرایطی دو ماهه 15 هزار و 500 تومان است.

وی اعلام کرد: طی روز جاری قیمت توزیع مرغ بین فعالان صنفی 20 هزار و 800 تومان است و با احتساب سود 10 درصدی، قیمت آن در بازار 22 هزار و 500 تومان است.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مرغ و تخم‌مرغ مرکز مازندران، متذکر شد: علت لصلی این گرانی‌ها، مدت‌ها است به گرانی و کمبود نهاده‌ها در بازار بر می‌گردد، امری که در تمامی محافل اعلام شده است اما تاکنون راهکاری برای حل این معضل از سوی دولت ارائه نشده است.

هاشمی گفت: در حال حاضر قیمت مرغ تنظیم بازاری در بازار 13 هزار و 900 تومان است و به دلیل اختلاف قیمت فاحش با مرغ گرم، تقاضا برای خرید آن بسیار افزایش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر سهمیه مرغ‌های تنظیم بازاری ویژه محرم و صفر در مازندران در حال اتمام است و باید منتظر رسیدن سهمیه جدید به استان برای تزریق به بازار باشیم.

در شرایط فعلی که بار مصرف گوشت در کشور از گوشت قرمز به سمت گوشت مرغ انتقال پیدا کرده عملا برنامه ریزی نهاد‌ه‌های تولیدی گوشت مرغ به یک مسئله کلیدی تبدیل شده است.

خبرهای رسیده از واحدهای تولیدی، حاکی از فروش حواله‌های یارانه‌ای خوراک مرغداری‌ها از سوی برخی تولیدکنندگان در بازار آزاد است و عدم نظارت و وجود سیاست و مکانیزم مشخص در توزیع نهاده‌ها به فعالان صنعت دام و طیور، علاوه بر ایجاد تشنج حال حاضر بازار، بر آشفتگی و سوء استفاده سودجویان از شرایط فعلی انجامیده است.

شاید گرانی خودرو، آهن، ارز و سکه، تاثیر مستقیمی روی تمامی خانوارهای ایرانی به ویژه اقشار کم درامد نداشته باشد، اما گرانی مرغ و تخم مرغ که گزینه اصلی و ثابت خرید اقشار کم درآمد است یک نکته کلیدی است که می‌بایست از سوی دولت در الویت تنظیم بازار فعلی کشور قرار گیرد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰