کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ضرورت کاهش صدور حکم مجازات حبس به منظور کاهش جمعیت کیفری در آذربایجان غربی

22 مهر 1399 ساعت 10:35

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: در صدور احکام از مجازات حبس کمترین استفاده شود مگر در مورد اشرار و کسانی که نظم جامعه را به هم می زنند، که این ها هم اقلیتی هستند که دستگاه قضا با آنها برخورد مناسب قانونی را خواهد داشت.


به گزارش بلاغ به نقل ازعلی اکبر گروسی در جلسه هماهنگی و تبیین صدور احکام حبس خارج از زندان تحت نظارت های سامانه های الکترونیکی، اظهار داشت: سیاست های تحولی قوه قضائیه سیاست های کلان و راهبردی است و همه مسئولین قضائی کشور با دغدغه جدی اجرای سیاست های قوه را پیگیر هستند چرا که سیاست های قوه قضائیه نباید فقط روی کاغذ باشد و فقط به نوشتن آنها اکتفا شود بلکه باید با برنامه ریزی و نظارت مستمر به موقع عمل و اجرا در آیند.
وی افزود: زمانی در اجرای این سیاست ها موفق خواهیم شد که همه این سیاست ها در پیوند منظم با هم و با هماهنگی، اجرایی و عملی شوند و این نیازمند یک همدلی و وفاق بین همکاران دستگاه قضایی هستیم.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی ادامه داد: هر کس با توجه به مسئولیتی که در حوزه کاری خود دارد باید با روحیه انقلابی کارنامه ای درخشان از خود بر جای بگذارد.
گروسی تاکید کرد: جلسه امروز در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان ها تشکیل شده است، همانطور که قبلاً هم جلسات و اقدامات بسیار گسترده ای در این خصوص برگزار شده و موفقیت هایی هم حاصل شده است ولی کافی نیست و نیاز هست که روسای محاکم هم باتوجه به سیاست های حبس زدایی و کاهش جمعیت کیفری زندان ها، انجام وظیفه کند.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی اعلام کرد: ریاست قوه قضاییه تاکید دارد، در صدور احکام از مجازات حبس کمترین استفاده شود مگر در مورد اشرار و کسانی که نظم جامعه را به هم می زنند که اینها هم اقلیتی هستند که دستگاه قضا با آنها برخورد مناسب قانونی را خواهد داشت.
گروسی به قضات محاکم بدوی و تجدیدنظر توصیه کرد: در رسیدگی ها با استفاده از ارفاقات قانونی مانند مجازات های جایگزین حبس، آزادی مشروط، نظام نیمه آزادی، تعلیق، تخفیف می توانند سیاست های قوه در زمینه کاهش مجازات حبس را عملی کنند.
وی افزود: مجازات حبس باید زمانی استفاده شود که برای زندانی موثر باشد و در اصلاح و تربیت روحی و تنبیه و بیدار سازی او تاثیرگذار باشد و در واقع مجازات حبس آخرین گزینه ای است که قضات در اعمال مجازات استفاده کنند، چرا که زندان به غیر از محاسن اندک معایب فراوانی هم دارد و موجبات تجری برخی مرتکبین را هم فراهم می کند.
گروسی از قضات محاکم کیفری خواست تا چنانچه موجودی آن شعب غیرمتعارف و زیاد است با تلاش مضاعف و برنامه ریزی منظم نسبت به کاهش موجودی اقدام کنند تا از اطاله رسیدگی ها جلوگیری شود.
حبیبی دادستان ارومیه نیز در این جلسه ضمن اشاره به سیاست های کلان قوه قضائیه و کاهش جمعیت کیفری زندان ها، این جلسه را یک جلسه یادآوری و هماهنگی دانست و از روسای محاکم کیفری 1 و 2 و تجدیدنظر استان خواست تا با استفاده از نهادهای ارفاقی قانون گذار خصوصاً مجازات های جایگزین حبس در امر کاهش جمعیت کیفری زندانیان توجه داشته باشند خصوصاً در شرایط کرونایی استفاده از مجازات های جایگزین حبس در مدیریت بیماری کرونا هم می تواند موثر باشد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 439382

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/439382/ضرورت-کاهش-صدور-حکم-مجازات-حبس-منظور-جمعیت-کیفری-آذربایجان-غربی

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com