تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
کد مطلب : ۴۳۹۳۵۹
از سال 1350 برج میدان آزادی «نماد تهران» بود و افرادی که از شهرستان می‌آمدند با این برج عکس یادگاری می‌گرفتند. اما از سال 1387 که برج میلاد «نماد تهران مدرن» شد تهرانی‌ها هم با آن عکس یادگاری و سلفی می‌گیرند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازامین رحیمی: از سال ۱۳۷۲ ایده ساخت یک برج مخابراتی چند منظوره برای تهران جدی شده بود. مطالعات مفصلی بر اساس معیارهای مخابراتی، زمین شناسی، کاربری شهری و ترافیکی درباره محل ساخت این برج انجام شد و از میان ۲۱ نقطه پیشنهادی قرعه فال به نام تپه‌های کوی نصر در شمال غربی تهران افتاد تا میزبان ششمین برج مخابراتی بلند دنیا باشد. از سال ۱۳۷۶ کار شروع شد ولی معلوم نیست چرا خوب پیش نرفت! ۷ شهردار تهران در ۸ سال بعدی تنها ۴۰ درصد کار را پیش بردند و آن سال‌ها برج میلاد شده بود نمادی از یک پروژه بزرگ که پیشبردش زیاد معطلی دارد! یک ستون بلند بود که همانطوری فقط بود! تا این‌که در سال ۱۳۸۴ دکتر «محمد باقر قالیباف» شهردار تهران شد و به قول خودش «میله نیمه‌کاره و رها‌شده» را در کمتر از ۳ سال تبدیل کرد به نماد تهران مدرن. ۱۶ مهر ۱۳۸۷ برج میلاد بالاخره افتتاح رسمی شد و پایتخت‌نشینان بالاخره توانستند بروند و ببینند آن بالا چه خبر است.

برج میلاد در مراحل اولیه ساخت
چه حالی کردند عکاسان!
وقتی از ۲۲ مهر ۱۳۸۷ بازدید عمومی از برج میلاد امکان‌پذیر شد در تهران تا مدت‌ها سخن از «چشم‌انداز پایتخت» و «وسعت و شکوه شهر» و «حس عجیب آن ارتفاع بالا» بود. رسانه‌ها نیز تا چند‌ماه از این پدیده نوظهور پایتخت تا دلتان بخواهد گزارش گرفتند و عکاسان چه حالی کردند بر فراز آن تراس آسمانی و چه بازی‌ها کردند با نور و رنگ و دیافراگم و شاتر و عمق‌میدان و پرسپکتیو. تازه آن‌موقع فقط تراس رستوران برج میلاد در ارتفاع ۲۹۲ متری برای بازدید آماده بود و البته همان موقع هم شگفتی‌های این برج فقط به چشم‌اندازها خلاصه نمی‌شد. بازدیدکنندگان پس از بازگشت برای دیگران از امکانات و سازه‌های آنچنانی برج تعریف‌ می‌کردند و این‌که آسانسورهای پیشرفته‌اش فقط در یک دقیقه از زمین به آسمان می‌رسد.

عکسی از عملیات ساخت برج میلاد در ارتفاع بالا 
مقام اول برج میلاد در جهان!
برج میلاد یک سازه ۱۵۰ هزار تنی است با ارتفاع ۴۳۵ متر. این برج به دلیل شکل خاص و قد برافراشته از اغلب نقاط تهران قابل‌دیدن است و البته اگر بلندمرتبه‌سازی و آلودگی هوا در پایتخت اجازه می‌داد با این قدش از همه جای تهران در روز و شب به وضوح قابل‌دیدن بود. برج میلاد از نظر ارتفاع در دنیا ششم است اما از نظر زیربنای سازه بالای برج در جهان مقام نخست را دارد؛ آن بالا ۱۲ طبقه دارد با حدود ۱۲ هزارمترمربع زیربنا. فقط بالایش نیست، پایین برج هم یک مجموعه بزرگ چندمنظوره وجود دارد. در واقع برج میلاد کاربری‌ها و امکانات بسیار متنوعی دارد؛ از کاربری توسعه شبکه بی‌سیم و پوشش‌دهی امواج رادیو و تلویزیونی و مخابراتی و کاربری‌های هواشناسی و ترافیکی تا امکاناتی نظیر موزه‌ها، فضاهای نمایشگاهی، سالن‌های همایش، واحدهای تجاری و فرهنگی و گردشگری، سالن همایش‌های بین‌المللی و امکانات ورزشی و علمی و هنری.

برج میلاد از دور و نزدیک و از بالا و پایین سوژه عکاسی است
شاید خیلی‌ها ندانند که نام برج میلاد ابتدا «یادمان سازه» بود؛ نام شرکت مجری پروژه. ولی سال ۱۳۷۸ شورای شهر با یک ابتکار خوشایند به مناسبت صدمین سالگرد میلاد بنیان‌گذار جمهوری اسلامی (۱۴۲۰ قمری) نام زیبای میلاد را برای برج زیبای میلاد برگزید.

نمای برج زیبای تهران در شب
 
امروز در تاریخ مناسبت‌های دیگری هم هست
امروز ۲۲ مهر مصادف با ۱۳ اکتبر میلادی و ۲۵ صفر هجری قمری در تقویم تاریخ، مناسبت‌های دیگری هم دارد.
ـ حمله سپاه چنگیزخان مغول برای تصرف همدان در سال ۶۱۹ قمری
ـ فتح هرات توسط «حسام السلطنه» در دوره ناصرالدین قاجار در سال ۱۲۷۳ قمری
ـ درگذشت «ژوزف گوبینو» نویسنده و فیلسوف فرانسوی در سال ۱۸۸۲ میلادی
ـ تصویب قانون اساسی جدید فرانسه در سال ۱۹۴۶ میلادی
ـ درگذشت «سید محمدعلی صفیر» محقق و شاعر معاصر در سال ۱۳۷۷ شمسی





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷