تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۴۳۹۳۵۱
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشخص نبودن محل خرج یک میلیارد یوروی مصوب برای وزارت بهداشت و درمان گفت: بخشی از این مبلغ برخلاف آنچه مقرر بوده صرف شده، هرچند مرتبط با موضوع کرونا، ولی غیر از امر درمان اختصاص یافته است و بخشی دیگر هم اساسا تخصیص نیافته است و مجموعا تابحال ۳۰ درصد به امور درمان کرونا و دارو تعلق یافته است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازسید مرتضی خاتمی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار در رابطه با مشکلات موجود در نقل و انتقالات دلار و یورو اظهار کرد: البته انتقال ارز برای کالا‌ها با موانع متعددی رو‌به‌رو است که همین امر باعث کندی روند تخصیص ارز می‌شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشخص نبودن محل خرج یک میلیارد یوروی مصوب برای وزارت بهداشت و درمان گفت: بخشی از این مبلغ برخلاف آنچه مقرر بوده صرف شده، هرچند مرتبط با موضوع کرونا ولی غیر از امر درمان اختصاص یافته است و بخشی دیگر هم اساسا تخصیص نیافته است و مجموعا تابحال ۳۰ درصد به امور درمان کرونا و دارو تعلق یافته است.
وی یکی دیگر از دلایل کاهش ارز را کاهش صادرات نفتی دانست و تصریح کرد: با این حال انتظار ما از دولت این است که اولویت نخست دارو و تجهیزات باشد.
خاتمی ادامه داد : طی گزارش دریافت شده از بانک مرکزی مجموعا بیش از ۶۰درصد این پول برای امور مهم صرف شده و تنها نیمی از آن به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده شده است.
نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واردات واکسن آنفلوآنزا با ارز 4 هزار و 200 تومانی گفت: 2.5 میلیون دوز واکسن برای گروه‌های پر خطر از جمله کودکان، سالمندان، بیماران صعب العلاج و گروه‌های پرخطر دیگر تهیه و در مراکز بهداشتی درمانی توزیع شده است که تزریق آنها به گروههای هدف به صورت رایگان آغاز شده است.
 وی افزود : حدود 12 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا نیز برای افراد متقاضی دیگر به صورت آزاد در حال کارسازی و ورود است.
خاتمی با بیان اینکه مبتلایان به بیماری کرونا بطرز هولناکی در حال افزایش است، افزود: همه باید تلاش کنیم از طریق پیشگیری دامنه شیوع این بیماری کاهش یابد و با توجه به اینکه کادر درمان بیمارستانی خسته هستند و بخش قابل توجهی از آنها هم به این بیماری مبتلا و در این راه هم شماری از کادر درمان جان خود را از دست داده‌اند، به همین دلیل باید نیروی کمکی به این بخش تزریق شود.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در رابطه با مشکلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید وزارت بهداشت و کادر بهداشت و درمان را در این رویارویی سنگین یاری دهیم و از جمله آنکه مبالغ بیشتری را در این خصوص اختصاص داده و مطالبات این بخش را نیز پرداخت کنیم.
خاتمی در ادامه در مورد اختصاص مبالغ کمکی برای کادر درمان و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: اگر مبالغ مقرر به وزارت بهداشت تعلق پیدا کند موجب حل عمده مشکلات و اگر تعلق پیدا نکند باعث لنگی امور خواهد شد.
وی در رابطه با تخصیص اعتبارات مربوطه گفت: از طریق کمیسیون بهداشت، مکاتباتی برای سران قوا و مسؤولان ذی ربط ارسال شده است تا هر چه سریع‌تر اعتبارات مورد نیاز را تامین کنند.
نماینده مردم ماهنشان، ایجرود و دهستان‌های بوغداکندی و قلتوق در مجلس شورای اسلامی در رابطه با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی بخشی از مردم گفت: ماسک نزدن مردم باعث به خطر افتادن جان و سلامتی کل افراد جامعه و از جمله خود آن‌ها است.
خاتمی در ادامه با بیان اینکه دولت هم باید در این خصوص تدابیر ویژه‌ای را داشته باشد و از این روند جلوگیری کند، افزود: اصناف و صاحبان مشاغلی که به طور مستقیم با مردم در ارتباط هستند باید خودشان حتما ماسک داشته باشند و افرادی را که از زدن ماسک خودداری می‌کنند از ارائه و همچنین دریافت خدمات منع کنند.
وی در رابطه با رعایت نکات بهداشتی در برخورد با کرونا گفت: مردم باید استفاده از ماسک را تا اطلاع ثانوی به عنوان یک فرهنگ نهادینه کنند و برای جلوگیری از ابتلا به کرونا از رفتن به مکان‌های شلوغ و پر رفت و آمد جلوگیری و حتی الامکان از تردد بی مورد خودداری کنند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: اگر مردم نکات بهداشتی را رعایت نکنند بزودی با مشکلات لاینحلی روبه‌رو خواهیم شد که این وضعیت باعث ایجاد مشکلات بیشتری در سطح کشور خواهد شد.
خاتمی با بیان اینکه در بسیاری از بیمارستان‌ها تخت خالی وجود ندارد، گفت: بطوری که به بیمارستان‌ها بخشنامه شده است از پذیرش بیماران غیر کرونایی غیر اورژانسی خودداری کنند.
وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد بیمارستان‌ها در اشغال بیماران کرونایی هستند و جایی برای بیماران غیر کرونایی نیست، تصریح کرد: با ادامه این وضع، این امر باعث به خطر افتادن جان بیماران غیر کرونایی می‌شود و جان دیگر بیماران را تهدید می‌کند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما