تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۴۳۹۳۳۵
مدیرعامل سازمان تعاون روستایی با بیان اینکه 60 تن زعفران خریداری شده توسط این سازمان صادر خواهد شد، به کشاورزان اطمینان داد که نگران تأثیر زعفران خریداری شده پارسال در بازار نباشند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ چندسالی است که سازمان تعاون روستایی برای خرید توافقی برخی محصولات کشاورزی از جمله زعفران ورود می‌کند و محصول مازاد کشاورزان را خریداری می‌کند.
هدف این است که محصول کشاورز روی دستشان نماند و به قیمت منصفانه از آنها خریداری شود تا ضرری نکنند. سال گذشته سازمان تعاون روستایی 60 تن زعفران کشاورزان را خریداری کرد و هنوز در انبارهای این سازمان است.
اخیرا نگرانی در بین کشاورزان ایجاد شده است که اگر این میزان زعفران در آستانه برداشت محصول وارد بازار شود قیمت بازار را کاهش خواهد داد.
محمدعلی طهماسبی معاون وزیر و مدیرعامل سازمان تعاون روستایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: کشاورزان هیچ نگرانی از 60 تن زعفرانی که سال گذشته خریداری شده نداشته باشند، چرا که همه آنها به کشورهای دیگر صادر خواهد شد و به بازار داخلی عرضه نمی‌شود. 
وی در پاسخ به اینکه برنامه صادرات چگونه است، گفت: قیمت ما آنچه که تابلوی بورس مشخص می‌کند، خواهد شد و به کشورهای دیگر صادر می‌شود. 
طهماسبی در پاسخ به اینکه نگرانی دیگری که وجود دارد، این است که کشاورزان می‌گویند براساس قانون اگر درآمدی از مابه‌التفاوت قیمت پارسال و امسال وجود داشته باشد، باید بین کشاورزان تقسیم شود. آیا شما این سود را به کشاورزان خواهید داد؟ گفت: بله نظر کشاورزان کاملا درست است و طبق قانون باید این کار انجام شود. خرید توسط اتحادیه‌های کشاورزی انجام می‌شود که خود کشاورزان عضو آن اتحادیه هستند، بنابراین سود آنها در همان اتحادیه به کشاورزان می‌رسد و خریدهایی که از طریق غیراتحادیه‌ها انجام می‌شود، نظر من این است که صندوق‌های ذخیره شکل بگیرد و در آنجا از ارزش افزوده آن کشاورزان بهره‌مند شوند.
خبرنگار فارس پرسید آیا شما نظارتی بر اینکه اتحادیه‌ها به درستی سود حاصله را به کشاورزان بدهید دارید؟ گفت: بله در این زمینه حسابرس و بازرس دارد و اگر تخلفی صورت بگیرد با آنها مقابله می‌شود. 
معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین گفت: امسال کار خوبی در مورد زعفران انجام شده است و قوه مقننه، سازمان برنامه و بودجه و شورای ملی زعفران همراه شدند تا طلای سرخ کشور را بیشتر از گذشته سودآور کنند. 
وی افزود: سازمان برنامه و بودجه قبول کرده است که برای خریداران گل زعفران برای هر کیلو 150 هزار تومان تسهیلات بدهد. بدین منظور یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات 15 درصدی اختصاص یافته که این سازمان تقبل کرده سود تسهیلات 3 درصد تخفیف داشته باشد. 
طهماسبی گفت: از سوی دیگر تعدادی از نمایندگان مجلس با شورای ملی زعفران و نیز بخش خصوصی همکاری می‌کنند تا محصول طلای سرخ امسال کشاورزان به قیمت مناسب خریداری و دست دلالان نیفتد.
وی گفت: امسال زعفران نگین کیلویی 20 میلیون تومان و زعفران پوشال 16 میلیون تومان از کشاورزان خریداری خواهد شد. 
طهماسبی با پیش‌بینی اینکه زعفران امسال 500 تن باشد، گفت: ‌در صورتی که لازم باشد برای خرید توافقی از کشاورزان سازمان تعاونی روستایی ورود خواهد کرد.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما