کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دوگانگی حرف و عمل مسؤولان مردم را بدبین می کند

22 مهر 1399 ساعت 9:20

استاد حوزه علمیه قم مهم ترین عامل موفقیت حضرت رسول الله (ص) در جامعه جاهلی آن زمان را تطابق عملکرد پیامبر با حرف هایشان عنوان کرد و گفت: دوگانگی حرف و عمل مسؤولان مردم را بدبین می کند.


به گزارش بلاغ به نقل ازحجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی دوشنبه شب در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و در ادامه بیان موضوع «أقسام إصلاحات» با بیان این که یکی دیگر از اقسام إصلاحات، اصلاح اجتماعی است اظهار کرد: انسان موجودی اجتماعی است و در جامعه حقوق مشترکی وجود دارد و البته اصلاح جامعه هم به اصلاح افراد است.
وی با اشاره به جامعه مُنحطّ جاهلی زمان پیامبر (ص) افزود: اولین اقدام پیامبر در مدینه نوشتن قانون اساسی و اشاره به این نکته بود که شهروندان باید فارغ از دین، به حقوق اجتماعی یکدیگر احترام بگذارند.
 
مساجد باید به مرکزیّت و کارکردهای فراوان خود بازگردند
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه با اشاره به این که یکی دیگر از اقدامات پیامبر، بستن عقد اخوّت بین مهاجرین و انصار بود یادآور شد: ایجاد یک کانون فکری به نام مسجد از دیگر اقدامات پیامبر بود بویژه آن که مسجد در آن زمان تنها برای عبادت استفاده نمی شد و اموری مانند تعلیم و تربیت، تجهیز برای دفاع یا جنگ، رفع و حل اختلاف ها و یا حتی اجرای مراسمی مانند ازدواج ها در مسجد انجام می شد.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: مسجد کارکردهای زیادی دارد که متأسفانه امروزه از آن غفلت می شود، در حالی که مساجد در زمان پیامبر (ص) به عنوان مراکز فرهنگی مورد توجه بود.
رفیعی سپس خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) در مرحله بعد بر ارزش های نادرست جامعه آن روز خط قرمز کشید و همه مسلمانان از هر شهر یا هر قبیله را مساوی و ملاک برتری مسلمانان بر یکدیگر را تقوا دانستند.
 
مهم ترین دلیل موفقیت پیامبر (ص) تطابق حرف و عمل ایشان بود
وی با بیان این که پیامبر (ص) در کارها مشارکت می کرد و در انجام امور اجتماعی پیشتاز بود ادامه داد: باید گفت مهم ترین عامل که پیامبر را در اجتماع جاهلی آن زمان موفق کرد، عینیت عملکرد ایشان با حرفهایشان بود یعنی اگر می گفت دروغ نگویید خودش هم دروغ نمی گفت.
رفیعی گفت: شایسته سالاری در سیره پیامبر (ص) نقش مهمی داشت، چراکه جامعه صالح به ارکان صالح نیاز دارد و پازل اجتماع باید درست چیده شود.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی (ص) العالمیّه با انتقاد از وجود ربا در سیستم های مالی تأکید کرد: وجود ربا هیچ توجیهی نمی تواند داشته باشد و بنده گاهی با خود می گویم ای کاش از ابتدای انقلاب محکم در برابر این حرام مسجّل می ایستادیم تا اثری از آن باقی نماند.
 
کشور در شرایط خطیری قرار دارد 
وی وجود دوگانگی بین حرف و عمل مسؤولان جامعه اسلامی را سبب بدبینی مردم نسبت به دین خواند و تصریح کرد: امروز در شرایط ویژه ای قرار داریم که بیماری همه گیر، تحریم،  تورّم، بی مدیریتی ها و اختلاس ها  گریبان همه را گرفته است، پس باید گفت عملا در آزمون سختی قرار داریم و تک تک ما در این شرایط و برای عبور موفق از آن  مسؤول هستیم و باید پاسخگو باشیم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 439322

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/439322/دوگانگی-حرف-عمل-مسؤولان-مردم-بدبین-می-کند

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com