نماینده مردم مشهد در مجلس به وزیر جهاد کشاورزی به خاطر نایاب شدن نهاده‌های دامی واردشده به کشور با ارز 4200 تومانی تذکر داد.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازحجت الاسلام نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی به خاطر افزایش چند برابری قیمت نهاده‌های دامی واردشده با ارز 4200 تومانی و نایاب شدن آن در بازار سیاه تذکر داد.
متن کامل تذکر نماینده مشهد به وزیر جهاد کشاورزی به شرح زیر است:
خلاصه تذکر:
چرا بیش از ۸۰ درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز کشور که می‌تواند در درون کشور تولید گردد و منجر به خود کفایی شود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و حالا حتی چند برابر قیمت هم در بازار سیاه نایاب گردیده و ظرفیت تولید مرغ را به نصف کاهش داده است؟
شرح تذکر:
در یک دهه اخیر مجموع ارزش واردات سویا، کنجاله سویا و ذرت دامی از ۲.۳ میلیارد دلار به بیش از ۴ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۸ رسیده است. از این رو واردات این نهاده‌­ها به میزان ۱.۷ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است و بازار نیز منحصرا در اختیار جوجه­‌های وارداتی بوده است. بنابراین، بدون اینکه دستور کاری برای احیای مرغ داخلی وجود داشته باشد، این افزایش قابل توجه در واردات نهاده اتفاق افتاده است.
ممکن است عده‌­ای این افزایش واردات را به واسطه افزایش تولید قلمداد کنند، اما بررسی آمار‌ها نشان می­‌دهد که، متوسط رشد سالانه ارزش واردات نهاده‌های دامی (ذرت و کنجاله سویا) در یک دهه اخیر در حدود ۱۳ درصد بوده، اما در همین دوره میزان رشد سالانه تولید گوشت مرغ تنها به میزان ۵ درصد بوده است.
از طرف دیگر، با توجه به قیمت تمام شده کمتر جوجه­‌های داخلی، هزینه­‌های تولید گوشت مرغ افزایش چشمگیری نخواهد داشت. 
احیای لاین آرین منوط به ایجاد زنجیره ارزش ایجاد زنجیره­‌های‌ارزش می­‌تواند موجب بهبود فرآیند کسب ‌­و کار در این صنعت شود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴