کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تعلل در انتقال ماشین سازی به ایدرو جایز نیست/ واگذاری به شستا در حد یک پیشنهاد بود

21 مهر 1399 ساعت 12:40

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: طرح موضوع واگذاری شرکت ماشین‌سازی تبریز به شستا فقط در حد یک پیشنهاد بود و حال که رای قطعی هیات داوری صادر شده تعلل در انتقال شرکت به ایدرو جایز نیست.


به گزارش بلاغ به نقل ازسیدمحمدرضا میرتاج الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار در تبریز، اظهار کرد: بعد از حکم قطعی هیات داوری مبنی بر تملک سازمان گسترش و نوسازی صنایع(ایدور) بر شرکت ماشین‌سازی تبریز، موقعیت این شرکت هر چه سریعتر باید تثبیت شود.
وی افزود: بعد از تثبیت لازم است با یک روند صحیح و مناسب نسبت به واگذاری و انتقال شرکت به ایدرو اقدام شود و این شرایط بلاتکلیفی شرکت به پایان رسد تا خللی در اداره شرکت بوجود نیاید.
میرتاج الدینی در عین حال خاطرنشان کرد.: باید مدیریت و نحوه اداره شرکت ماشین‌سازی هم تعیین تکلیف و هیات مدیره در اسرع وقت انتخاب شود تا شرکت در وضعیت بلاتکلیفی باقی نماند.
نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در ارتباط با طرح موضوع واگذاری ماشین‌سازی به شستا از سوی تعدادی از نمایندگان ابراز داشت: زمانی که شرکت هنوز تعیین تکلیف نشده بود ما این موضوع را به عنوان یک پیشنهاد مطرح کردیم.
وی اضافه کرد: به هرحال شستا هم که متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است همانند ایدور که متعلق به وزارت صمت است، جزویی از دولت محسوب می‌شود؛ ولی قضیه واگذاری به شستا فقط در حد یک پیشنهاد بود.
میرتاج الدینی ادامه داد: وقتی تعیین تکلیف نهایی صورت گرفته و رای قطعی مبنی بر مالکیت ایدرو و وزارت صمت صادر شده، باید از تعلل و ایجاد خلل در انتقال و اداره  شرکت و تعیین هیات مدیره جلوگیری و هیات مدیره شرکت هرچه سریع تر معرفی شود.
گزارش فارس حاکی است، گروه ماشین سازی تبریز یکی از بزرگترین کارخانه های شهر تبریز و اولین تولید کننده ماشین افزار در کشور است.
شرکت ماشین سازی تبریز با بیش از پنجاه سال سابقه تولید انواع ماشین‌های ابزار و ارائه مستمر خدمات پس از فروش در سطح کشور جزو کارخانجات قدیمی کشور محسوب می‌شود؛ اما این شرکت با سابقه طی سال‌های اخیر با مشکلات متعددی همراه بوده است.
این شرکت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی چندبار توسط سازمان خصوصی واگذار شد و به دلیل
اینکه عدم بررسی اهلیت خریدار توسط سازمان خصوصی سازی، پس از واگذاری با مشکلاتی  مواجه شد.
 
در آخرین مرحله در سال 97 سازمان خصوصی سازی بدون نگاه به جوانب موضوع، این کارخانه را به فردی که بعدها مشخص شد ۴۰۰ میلیون دلار ارز دولتی دریافت کرده و در بازار آزاد فروخته است، واگذار کرد.
 
قربانعلی فرخزاد چند روز بعد از این واگذاری در نشست خبری از برنامه‌های خود برای احیای تولید سخن گفت ولی در عمل چرخ تولید این کارخانه در زمان مدیریت وی از حرکت ایستاد و رسیدگی قاطع دستگاه قضا با فساد اقتصادی که از سال گذشته سرعت و شتاب بیشتری پیدا کرد از سوءاستفاده مالک جدید ماشین سازی تبریز از بیت المال پرده برداشت و با ورود قوه قضاییه، ماشین سازی مجددا به صاحب آن قبل از خصوصی سازی؛ یعنی صندوق بازنشستگی فولاد برگشت.
 
دستگاه قضا در کنار برنامه ریزی برای رونق تولید در این کارخانه، به اتهامات قربانعلی فرخزاد نیز رسیدگی کرد و سوم اردیبهشت ماه سال جاری غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه از محکومیت وی به جرم مشارکت در اخلال نظام ارزی از طریق قاچاق عمده ارز به صورت شبکه‌ای به ۲۰ سال حبس، پرداخت جزای نقدی و ضبط ارز‌های مکشوفه خبر داد.
 
مطابق جدیدترین گزارش سخنگوی قوه قضاییه در دهمین نشست خبری، در این پرونده تنها یک اقدام دستگاه قضا بازگشت ماشین سازی تبریز به دولت بود. ارزش واگذاری و قیمت کارشناسی که آن‌ها برآورد کردند ۶۸۸ میلیارد تومان بوده است که با پیگیری صورت گرفته این واگذاری ابطال شد و به بیت المال اعاده شد.
این کارخانه مادر در حاضر در برزخ واگذاری به شستان و ایدرو مانده است امیدواریم هر چه سریع‌تر مسئولان امر این کارخانه را از بلاتکلیفی در بیاروند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 439273

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/439273/تعلل-انتقال-ماشین-سازی-ایدرو-جایز-نیست-واگذاری-شستا-حد-یک-پیشنهاد

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com