شمار مبتلایان روزانه کرونا رکورد زد و تعداد جانباختگان از 27 هزار نفر عبور کرد. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز گفت: از 13 تا ۱۴ مهرماه و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۹۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۹۵۳ نفر از آنها بستری شدند.
۰
plusresetminus
کرونا نیز ترمز برید/ تعداد قربانیان روز به روز بالاتر می‌رود/ شاید امروز تو صید کرونا باشی

به گزارش بلاغ، سیما سادات لاری با‌اشاره به اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۷۵ هزار و ۶۷۴ نفر رسید، افزود: متاسفانه در طول این مدت، ۲۳۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۷ هزار و ۱۹۲ نفر رسید.

لاری با بیان اینکه خوشبختانه تا کنون ۳۹۲ هزار و ۲۹۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند، ادامه داد: چهارهزار و ۱۶۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند،همچنین تا کنون چهار میلیون و ۱۵۱ هزار و ۴۴۵ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی اظهارداشت: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار و استان‌های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

گفتنی است، با توجه به این آمار اعلامی، رکورد مبتلایان روزانه کرونا با شناسایی سه هزار و 902 مورد شکسته شد و همچنین تعداد فوتی‌های روزانه با ثبت 235 مورد یک بار دیگر پس از ثبت این عدد در هفتم مرداد ماه به بالاترین میزان از ابتدای شیوع کرونا تا کنون بازگشت.

کرونا چگونه بدن را درگیر می‌کند؟
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران درخصوص درگیری‌اندام‌های مختلف بدن بر اثر آلودگی به ویروس کووید۱۹، اظهارداشت: بر اساس مطالعات، بیماری کرونا از زمان ظهور تاکنون از لحاظ علائم بالینی، بافت‌های متکثرتر و متعددتری از بدن را نسبت به سایر ویروس‌ها درگیر می‌کند.
علیرضا زالی ادامه داد: برای اینکه این ویروس بتواند اثر بیماری زایی خود را در بدن بیمار اعمال کند، باید قبل از اینکه وارد سلول شود، اتصالی با سطح سلول میزبان برقرار کند. برای برقراری این اتصال، گیرنده‌های روی سطح سلول میزبان با عنوان « ACE۲» نقش اصلی را بر عهده‌دارند. بنابراین تمام بافت‌های بدن انسان که در جداره و غشای سلول‌هایشان این گیرنده را داشته باشند می‌توانند میزبان سلولی این ویروس باشند.

به گفته زالی، بافت ریه مملو از گیرنده‌های « ACE۲»است؛ به همین دلیل ریه یکی از مهم‌ترین‌اندام‌های درگیر به شمار می‌رود.

وی با‌اشاره به اینکه سلول‌های دستگاه گوارشی، کبد، کلیه، قلب و سیستم اعصاب مرکزی نیز دارای این گیرنده‌ها هستند، افزود: درنتیجه به دلیل وجود این گیرنده‌ها، امکان میزبانی، سرایت و تهاجم ویروس به سیستم مغز و اعصاب نیز وجود دارد.

این متخصص مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: کرونا از سه طریق می‌تواند مغز و اعصاب فرد مبتلا را درگیر کند، تهاجم مستقیم خود ویروس یکی از این روش‌هاست که شایع‌ترین علائم آن اختلال در حس بویایی و چشایی است. این اختلال بر اثر حمله ویروس به پایانه‌های عصبی موجود در بینی و دهان رخ می‌دهد.

زالی اظهارداشت: مطالعات در کشور نشان می‌دهد، برخی افراد که بر اثر ویروس کووید۱۹دچار سکته مغزی شدند، به بیماری‌های زمینه‌ای از جمله فشار خون و دیابت مبتلا بوده‌اند. از طرفی در برخی از موارد نیز افراد با سن کم، هیچ بیماری زمینه‌ای نداشتند. این موضوع نشان می‌دهد عوارض مغزی ناشی از بیماری کرونا که آنچنان شایع نیست، می‌تواند در اینگونه افراد هم دیده شود.

سردرد، شایع‌ترین علامت
وی، شایع‌ترین علامتی که نشان از بروز اختلال در سیستم مغز و اعصاب بر اثر ابتلا به کرونا دارد را سردرد دانست و گفت: در دوران اپیدمی کرونا بروز هر سردرد شدیدی که پیش از این تجربه‌اش را نداشته اید، جای شک دارد.
فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: مطالعات در کشور نشان می‌دهد که ۳۲ درصد از بیمارانی که به مراکز درمانی تهران مراجعه کرده‌اند، از سردردی شکایت می‌کردند که با تست مثبت کرونا همزمان شده بود. همچنین بین ۱۲ تا ۱۵ درصد از مراجعه کنندگان به مراکز درمانی استان تهران با سرگیجه دست به‌گریبان بودند و حدود پنج درصد از مراجعین دچار سکته مغزی شده بودند، این اعداد تقریبا با آمار جهانی نیز مطابقت دارد.
ممکن است میگرن در جریان بیماری کرونا تشدید شود

زالی با بیان اینکه میگرن نیز ممکن است در جریان بیماری کرونا تشدید شود، گفت: سردرد ناشی از سندرم استفاده از ماسک نیز از موارد دیگری است که افراد را درگیر می‌کند، چراکه بر اثر استفاده از ماسک تنفس افراد مقداری با مشکل روبه رو می‌شود. این نوع سردرد مشخصه‌هایی دارد، اگر از لحاظ فیزیکی، بند ماسک فشار زیادی وارد کند، منجر به بروز سردرد خواهد شد که یک ساعت بعد از برداشتن ماسک این سردرد از بین می‌رود. بنابراین، اگر در محیطی حضور دارید که شخصی وجود ندارد و کم خطر است، ضرورتی به استفاده از ماسک نیست.

عوارض استفاده از ماسک
 بر میزان اکسیژن رسانی خون مغز

وی درخصوص عوارض استفاده از ماسک بر میزان اکسیژن رسانی خون مغز، بیان کرد: پژوهش‌های بسیاری با این موضوع در دنیا صورت گرفت. به طور بالقوه می‌توان این تئوری را مطرح کرد که استفاده از ماسک ممکن است سطح اکسیژن خون مغز را کاهش دهد، اما به تایید قطعی نرسیده است. نکته بسیار مهم دیگر این است که نباید نسبت به بروز اختلالات ذهنی، تمرکز، هوشیاری و خلقی ناگهانی در افراد مسن با بیماری زمینه‌ای در دوران اپیدمی کرونا بی‌توجه بود.

ضرورت استمرار تعطیلی‌ها تا یک هفته دیگر در تهران فرمانده مقابله با بیماری کرونا در تهران با‌اشاره به اینکه برای تحلیل علت وخامت اوضاع بیماری در کشور باید شرایط محیطی بررسی شود، گفت: شهر و استان تهران در یک وضعیت کاملا بحرانی به سر می‌برد. تعداد مرگ و میر، ابتلا و بستری به شدت افزایش یافته و در کمتر از ۱۰ روز عدد میزان فوتی، ابتلا و بستری در تهران با آمار سه تا چهار هفته‌ای در پیک دوم برابری می‌کند.از طرفی مطالعات نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی میان میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و ابتلا به کرونا وجود دارد.

میزان استفاده از ماسک
 در تهران حدود ۵۵ درصد است

زالی اظهارداشت: در حال حاضر در تهران میزان استفاده از ماسک حدود ۵۵ درصد است. در برخی مناطق پرتراکم استان و مراکزی از جمله مترو امکان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی وجود ندارد. به همین دلیل معتقدیم باید محدودیت‌های جدی‌تر با زمانی طولانی‌تر اعمال شود. از طرفی پیشنهاد برای طول مدت اعمال محدودیت‌ها دو هفته است، چراکه کمتر از این زمان، معنایی ندارد و تعطیلی‌های کنونی تا یک هفته دیگر باید استمرار داشته باشد، چرا که یک هفته از لحاظ اپیدمیولوژیک تاثیری در روند کاهش شیوع بیماری ندارد.
وی افزود: دورکاری نیز همچنان از جمله موارد پیشنهادی ستاد مقابله با کرونا در تهران است، چراکه با دورکاری، سفر، فشار حمل‌ونقل عمومی، میزان ابتلا در ادارات و به طور کلی میزان چرخش ویروس، کاهش می‌یابد.

اجرای آزمایشی جریمه
 برای متخلفان نقض‌کننده پروتکل‌های بهداشتی

زالی گفت: اعمال جریمه نیز برای متخلفانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، در تهران به صورت آزمایشی انجام و میزان، نحوه تخصیص و نحوه اعمال جرایم زیر نظر وزارت کشور و وزارت بهداشت مشخص می‌شود و بعد از تصویب ستاد ملی برای اجرا، تا پایان هفته جاری ابلاغ خواهد شد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴