تاریخ انتشارجمعه ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
کد مطلب : ۴۳۸۸۱۴
تیم فوتبال پرسپولیس ایران در صورت برتری در بازی امشب مقابل النصر عربستان نه تنها به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود می‌کند بلکه می‌تواند جواز حضور در جام باشگاه‌های جهان را به‌دست آورد.
۰
plusresetminus
گام آخر نماینده ایران برای رسیدن به فینال آسیا سرخپوشان به جمع بزرگان فوتبال جهان ملحق می‌شوند؟

به گزارش بلاغ، تیم فوتبال پرسپولیس ایران امروز در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا از ساعت 18:30 به مصاف النصر عربستان می‌رود. سرخپوشان تهرانی در صورت برتری برابر حریف سعودی خود نه تنها عنوان قهرمانی غرب آسیا را به‌دست می‌آورند، بلکه یک پای فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال 2020 معرفی می‌شوند.

پرسپولیس برای حضور در مرحله نیمه نهایی، چهارشنبه شب هفته گذشته برابر پاختاکور ازبکستان به برتری رسید. در این مسابقه که در ورزشگاه «جاسم بن حمد» قطر برگزار شد، عیسی آل کثیر (۴۹ و ۶۶) برای پرسپولیس گلزنی کرد تا راه را برای صعود سرخپوشان ایران به مرحله نیمه نهایی هموار کند.
این بازی همان‌طور که انتظار می‌رفت فیزیکی و درگیرانه بود و باعث شد تا تیم پاختاکور یکی از بازیکنانش را از دست بدهد. «جلال الدین ماشاریپوف» بازیکن کلیدی پاختاکور به دلیل خطای شدید روی کمال کامیابی نیا ابتدا از داور مسابقه کارت زرد گرفت اما بعد از بازبینی صحنه خطا در سیستم کمک داور ویدئویی (VAR) داور در دقیقه ۱۷ به بازیکن ازبک کارت قرمز نشان داد. این برای نخستین بار است که این فناوری در لیگ قهرمانان آسیا استفاده می‌شود.

با ۱۰ نفره شدن تیم پاختاکور، بازیکنان پرسپولیس فرصت بیشتری برای نزدیک شدن به دروازه حریف پیدا کردند. خطرناک‌ترین موقعیت پرسپولیس در این نیمه در دقیقه ۳۸ رقم خورد. سعید آقایی مدافع چپ پرسپولیس توپ را روی دروازه پاختاکور سانتر کرد و عیسی آل کثیر می‌توانست با ضربه سر دروازه حریف را باز کند اما توپ به شکل مناسبی روی سر این مهاجم قرار نگرفت. در دقیقه ۴۳ هم بازیکنان پرسپولیس فرصت خوبی برای گلزنی داشتند اما به خاطر عدم هماهنگی و دفاع فشرده پاختاکور این فرصت هم از دست رفت.

تیم پرسپولیس در نیمه دوم به خوبی از کم بودن تعداد بازیکنان پاختاکور استفاده کردند. شاگردان یحیی
گل محمدی در نیمه دوم به مراتب بازی هجومی تری را به نمایش گذاشتند و حریف را تحت فشار قرار‌دادند. برنامه هجومی پرسپولیس خیلی زود و در دقیقه ۴۹ با گل عیسی آل کثیر به ثمر نشست. سیامک نعمتی از سمت راست پرسپولیس توپی را در عرض درون محوطه جریمه حریف ارسال کرد و آل کثیر هم به صورت تکضرب این توپ را به تور دروازه پاختاکور چسباند.

میل پرسپولیس به گلزنی بیشتر بعد از گل اول از یک سو و خارج شدن پاختاکور از برنامه دفاعی از سوی دیگر باعث شد تا فضای بیشتری در اختیار نماینده ایران قرار بگیرد. در نهایت فشار پرسپولیس در دقیقه ۶۶ جواب داد. نفوذ سعید آقایی از سمت چپ و ارسال توپ به محوطه جریمه پاختاکور کافی بود تا آل کثیر مجددا با تکرار همان سناریو گل نخست، دروازه پاختاکور را برای دومین بار باز کند تا هواداران و بازیکنان این تیم نفس راحتی بکشند.
گل محمدی بعد از گل دوم تیمش، دست به سه تعویض زد تا جریان بازی را کنترل کند. در دقیقه ۶۷ بشار رسن جای خود را به امید عالیشاه داد. در دقیقه ۷۶ هم نوراللهی و پهلوان به ترتیب جای خود را به میلاد سرلک و مهدی شیری دادند. پاختاکور هم چند تعویض برای جبران نتیجه انجام داد و پرسپولیس که تا حدی عقب نشسته بود را تحت فشار قرار‌داد اما این فشارها ثمری نداشت.
در دیگر بازی مرحله یک چهارم نهایی، تیم النصر عربستان موفق شد تیم الاهلی عربستان را با دو گل شکست بدهد و راهی مرحله نیمه نهایی شود.

آمار و ارقام به نفع پرسپولیس است
پرسپولیس هرچند کار دشواری مقابل النصر عربستان دارد اما از نظر آمارها از حریف خود عملکرد بهتری در زمین نشان داده است. شاگردان یحیی گل‌محمدی با برتری مقابل پاختاکور ازبکستان راهی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا شدند. اتفاقی که برای تیم‌های ایرانی بی‌نظیر است چرا که پرسپولیس در چهار سال گذشته سه بار به نیمه نهایی این رقابت‌ها راه یافته است و یک رکورد را در بین تیم‌های ایرانی به ثبت رسانده است. بازی با پاختاکور فرصت هنرنمایی عیسی آل کثیر بود. جایی که او توانست هر دو گل پرسپولیسی‌ها را به ثمر برساند و با نمره ۷.۹۱ بهترین بازیکن زمین شود.

بعد از آل کثیر، سعید آقایی و سیامک نعمتی، مدافع چپ و راست پرسپولیس بهترین عملکرد را در این بازی داشتند و دو پاس گل این دیدار نیز توسط همین دو بازیکن به انجام رسید. شاگردان یحیی گل‌محمدی با مالکیت توپ بالا و ۵۴۹ پاس عملکردی درخشان را از خود به نمایش گذاشتند. ۱۰ شوت و دقت پاس ۸۸ درصدی پرسپولیس نمایش خوب این تیم را ثابت می‌کند که در نهایت این عملکرد باعث شد به مرحله بعد نیز صعود کند.

حریف پرسپولیس در مرحله بعد از عربستان می‌آید. النصر که در مرحله گروهی با سپاهان هم‌گروه بود و صدرنشین به مرحله حذفی صعود کرد، پس از شکست التعاون و الاهلی دو تیم دیگر عربستانی باید در مرحله نیمه نهایی مقابل پرسپولیس قرار گیرد. روی ویتوریا، سرمربی پرتغالی النصر تیمی پرقدرت را ساخته است که مقابل هر حریفی خطرساز هستند. شاگردان ویتوریا با گل‌های پیتی مارتینز و عبدالفتاح عسیری از سد الاهلی گذشتند.

شانس پرسپولیس برای حضور در جمع بهترین‌های جهان
خبر خوب دیگر برای پرسپولیس این است که سرخپوشان در صورت برتری برابر النصر عربستان می‌توانند جواز حضور در جام باشگاه‌های جهان را به‌دست آورند. دو سال قبل جیانی اینفانتینو از طرح جدید فیفا برای جام جهانی باشگاه‌ها خبر داد که از این پس به جای ۶ تیم، با حضور ۲۴ تیم برگزار خواهد شد و در عوض به جای اینکه هر ساله برگزار شود، از این پس به جای جام کنفدراسیون‌ها، هر چهار سال، در فاصله یک سال تا جام جهانی در کشور میزبان مسابقات برگزار خواهد شد.

تا قبل از شیوع ویروس کرونا، قرار بود این مسابقات در تابستان سال ۲۰۲۱ برگزار شود که این اتفاق با به تعویق افتادن یورو ۲۰۲۰ و کوپا آمه‌ریکا ۲۰۲۰ به تابستان سال آینده، در تاریخ دیگری برگزار خواهد شد. طبق برنامه قبلی، آسیا سه سهمیه در این رقابت‌ها دارد. به این صورت که تیم‌های اول، دوم و سوم لیگ قهرمانان آسیا می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند. با این حساب، پرسپولیسی‌ها با صعود به فینال سهمیه این مسابقات را به دست می‌آورند و بعد از سپاهان به دومین تیم ایرانی تبدیل می‌شوند که تجربه شرکت در جام جهانی باشگاه‌ها را به دست می‌آورند.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

سینمای دفاع مقدس؛ محبوب و مهجور
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
چرا مجازات ارتداد سنگین است؟
چهارشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰