تاریخ انتشارچهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۴۳۸۷۰۹
تکمیل بزرگراه راه تبریز- سهند؛ یکی از چالش های بزرگ و مهم شهروندان شهر جدید سهند است که با گذشت بیش از یک دهه از عملیات اجرایی آن هنوز که هنوزه، وعده بهره برداری این بزرگراه با شیوه های مختلف از سوی مسوولان و متولیان امر به امروز و فردا موکول می شود.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ اجرای بزرگراه تبریز- سهند در سال ۱۳۸۷، در سفر استانی رئیس جمهور وقت به آذربایجان شرقی بیشتر به منظور کنترل و کاهش ترافیک جاده تبریز – آذرشهر به تصویب رسید، ولی در حال حاضر بعد از گذشت 12 سال به دلایل مختلف از جمله تأمین مالی و کمبود اعتبار هنوز این پروژه به بهره برداری نرسیده است.
بهره برداری از پروژه بزرگراه تبریز-سهند این روزها به گفته مسوولان استان با آسفالت‌ریزی و زیرسازی‌های جزئی مراحل پایانی خود را سپری می کند که اخیر جمعی از مدیران و مسوولان در بازدید از عملیات اجرایی این پروژه، بر تسریع در بهره‌برداری از آن تأکید و ابراز امیدواری کردند، با تلاش پیمانکاران و مهندسان، به‌زودی این بزرگراه برای تردد شهروندان آماده بهره‌برداری شود.
ناگفته نماند، تکمیل بزرگراه تبریز- سهند؛ یکی از چالش های بزرگ و مهم شهروندان شهر سهند است که با گذشت بیش از یک دهه از عملیات اجرایی آن هنوز که هنوزه، وعده بهره برداری این بزرگراه با شیوه های مختلف از سوی مسوولان و متولیان امر به امروز و فردا موکول می شود.
پیچ و خم‌ وعده های امروز و فردای مسوولان برای افتتاح آزادراه سهند- تبریز 
با این وجود، عباس آخوندی، وزیر وقت راه و شهرسازی در سال 93 در بازدیدی از شهر جدید سهند، وعده اتمام پروژه آزادراه تبریز – سهند را طی یک سال آینده، یعنی سال ۹۴ داده بود و پس از آخوندی، روحانی رئیس جمهور نیز در نخستین سفر خود به آذربایجان‌شرقی در اردیبهشت 94 از اتمام پروژه بزرگراه 22 کیلومتری تبریز- سهند تا پایان سال 95 خبر داده بود که تا به امروز این وعده محقق نشده و در این ارتباط همچنین مسوولان، مدیران و دستگاه های متولی در نشست ها، جلسات، و مناسبت های مختلف و بازدید از این پروژه وعده های متعددی داده اند که تا به امروز محقق نشده است.
در تازه‌ترین وعده مسوولان و متولیان امر در اجرای این طرح، قرار بود این پروژه شهریور ماه امسال به بهره برداری برسد. چندی قبل شهردار تبریز از افتتاح این اتوبان تا 4 ماه دیگر وعده داده بود و استاندار آذربایجان‌شرقی نیز از افتتاح آن در روز دولت خبر داده بود و مصطفوی، مدیرعامل عمران شهر جدید سهند، نیز از روند نهایی تکمیل اتوبان تبریز-سهند خبر داده بود که با تاکید استاندار آذربایجان شرقی، تا پایان شهریور تردد در این مسیر آغاز خواهد شد که تا به امروز این وعده های مسوو لان و متولیان اجرای این پروژه محقق نشده و ازر فت و آمد در این آزادراه خبری نیست.
از سوی دیگر، باید مسوولان و دستگاه‌های ذیربط در جریان باشند، در حال حاضر، جاده تبریز - آذرشهر به طول حدود 40 کیلومتر، تنها راه دسترسی و ارتباطی جمعیت بالغ بر 200 هزار نفری شهروندان شهر جدید سهند به شهر تبریز است، که این راه نیز هر از چند گاهی و به طور مکرر در اثر تصادف، چندین ساعت مسدود می‌شود، که این امر نیز به نوبه خود موجب خشم بیشتر اهالی این منطقه می شود.
آزادراه سهند- تبریز؛ ویترینی برای وعده پشت وعده مسوولان
بر این اساس، به قطع یقین اتمام و تکمیل به موقع بزرگراه تبریز- سهند، می‌تواند بسیاری از ناملایمات و مشکلات زندگی این قشر متوسط و محروم جامعه را حل کند، که به نظر می‌رسد تا به امروز این امر محقق نشده است و این شهروندان همچنان چشم انتظار تحقق وعده مسوولان در این ارتباط هستند.
البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت و آن اینکه، مسوولان و متولیان امر در جریان باشند، که شهروندان این شهر و به خصوص ساکنان مسکن مهر، از بدو ورود به این مجتمع ها و اسکان در آنها و تا به امروز با مشکلات مختلفی از جمله معضلات معیشتی، اجتماعی و فرهنگی، زیرساختی، عمرانی، رفاهی، خدماتی، بهداشتی و ... رو به رو بوده و هستند، که مقاومت و کارشکنی برخی مسوولان، مدیران و دستگاه های اجرایی در تکمیل زیرساخت ها ی ارایه خدمات به مردم نوع دیگری از این چالش ها است، که در سال های اخیر و این روزها شهروندان این مناطق با آن روبرو شده اند.





حال این پرسش مطرح می‌شود، که تا کی باید شهروندان این منطقه، منتظر رفع این همه مشکلات و تکمیل این زیرساخت‌های اولیه باشند، و به سخن دیگر اینکه، ساکنان این شهر تا کی باید تاوان کارشکنی ها، اشتباهات، سوء مدیریت ها، وعده های توخالی و ندانم ‌کارهایی برخی مسئولان و دست‌اندرکاران اجرای ناتمام برخی از این پروژه‌های زیرساختی این شهر را بدهند؟ به طوری که در برخی مواقع این مشکلات، موجب سرخوردگی ساکنان این مجتمع ها از زندگی می شوند و در همین راستا نیز می خواهند همه چیزشان را در این منطقه رها کنند و در جای دیگر زندگی کنند.
از سوی دیگر، باید مسوولان و دستگاه‌های ذیربط در جریان باشند، که تکمیل بزرگراه تبریز- سهند یکی از نیازها اصلی و زیرساخت‌های مهم این شهر بوده است.
بر این اساس، به قطع یقین اتمام و تکمیل به موقع بزرگراه تبریز- سهند، می‌تواند بسیاری از ناملایمات و مشکلات زندگی این قشر متوسط و محروم جامعه را حل کند، که به نظر می‌رسد تا به امروز این امر محقق نشده است و این شهروندان همچنان چشم انتظار تحقق وعده مسوولان و دستگاه های متولی در این ارتباط هستند.
شهروندان سهند همچنان چشم انتظار وعده مسوولان
به هر حال، شهر جدید سهند در سال 1387 به عنوان پنجاه و هشتمین شهر استان آذربایجان‌شرقی، در 20 کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر، به منظور اسکان دادن سرریز جمعیت کلان‌شهر تبریز به وجود آمد. به طوری که هم اکنون شهر جدید سهند در چهار فاز ساخته شده و در حال حاضر این شهر نزدیک 200 هزار نفر جمعیت دارد و در طرح جامع این شهر جدید هم انتقال، 250 هزار نفر دیگر مدنظر قرار گرفته است، که به نظر می‌رسد، با توجه به عدم تکمیل برخی زیرساخت‌های مناسب رفاهی، خدماتی، عمرانی و بهداشتی و درمانی، و به خصوص نداشتن بسترها و امکانات لازم و ضروری اولیه یک جامعه در این شهر، انتقال این همه جمعیت، در واقع خیانت به حق شهروندان این شهر است.
و در نهایت باید یادآوری کنیم؛ درست است که شهرهای جدید به نوعی دارای مسائل و مشکلات زیرساختی دارند، ولی نباید ساکنان این شهرها را به حال خود رها کنیم، چرا که اینها هموطنان ما هستند. با این وجود برخی از واقعیت‌های اجتماعی به حدی نمایان و مشهودند، که هیچ جایی برای تردید، ابهام و انکار باقی نمی‌گذارند و به سرعت و صراحت هر ناظر را به اذعان و اعتراف می‌رسانند، از این رو فقط کافی است، قدم در کوچه پس کوچه‌های این شهرها بگذاریم، مسئله مربوط به آسیب های اجتماعی، مشکلات زیرساختی، عمرانی، رفاهی، خدماتی، بهداشتی و ... قلب و دل ساکنان این منطقه و هر رهگذری را به درد می‌آورد.
گزارش فارس حاکی است، سهند یکی از شهرهای جدید استان آذربایجان‌شرقی است که سال 87 و با هدف انتقال بخشی از جمعیت و سرریز شهر تبریز احداث شد. این شهر در 20 کیلومتری جنوب غربی تبریز و بر سر راه آذرشهر واقع شده است.
مسوولان استانی از همان ماه‌های اولیه مکان‌یابی شهر سهند، ایجاد راه دسترسی کوتاه‌تر بین این شهر و تبریز را در دستور کار خود قرار دادند اما این مسئله زمانی با جدیت دنبال شد که در جریان سفر سوم هیأت دولت به استان احداث بزرگراه تبریز ـ سهند به تصویب رسید و با توجه به نیاز مبرم به این مسیر بلافاصله پس از اتمام مراحل مطالعاتی کارهای اجرایی آن آغاز شد.
با احداث این بزرگراه مسیری که شهروندان فاصله بین تبریز ـ سهند را در شرایط عادی در حدود نیم ساعت تا سه ربع ساعت طی می‌کنند به حدود 10 دقیقه تقلیل خواهد یافت. ضمن اینکه با انتقال بخشی از تردد به این مسیر از ترافیک مسیر تبریز ـ ‌آذرشهر نیز کاسته خواهد شد.
بزرگراه تبریز ـ سهند با 22 کیلومتر در دو قطعه و به صورت چهار بانده در حال اجراست که ساخت قطعه اول آن به طول 7 کیلومتر از سمت شهر جدید سهند از‌ سال 89 و قطعه دوم آن با 15 کیلومتر طول از سمت تبریز در سال 90 آغاز شده است.
پروژه‌ای که گفته می‌شود با بهره‌برداری از آن ساکنان سهند در کمتر از 10 دقیقه به تبریز خواهند رسید و با توجه به عدم وجود مراکز بهداشتی ـ درمانی، آموزشی، رفاهی ـ تفریحی و ... در این شهر، ساکنان آن خواهند توانست به این امکانات اولیه دسترسی داشته باشند اما متاسفانه تاکنون وعده و وعیدهای مسوولان در این رابطه به تحقق نرسیده است.
شهر جدید سهند یکی از شهرهای جدید اطراف کلان‌شهر تبریز است که هم‌اکنون پذیرای ده‌ها هزار متقاضی مسکن مهر است و احداث بزرگراه تبریز ـ سهند باعث می‌شود ساکنان شهر جدید سهند برای رسیدن به تبریز مسیر 45 دقیقه‌ای را مدت 10 دقیقه طی کنند و هم از بار سنگین ترافیکی تبریز ـ آذرشهر کاسته شود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما