کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

15 میلیارد بدهی مدارس خراسان رضوی؛ نتیجه تعریف یک الگوی مصرف نامناسب

9 مهر 1399 ساعت 10:10

مدیرکل آموزش پرورش خراسان رضوی سهم معافیت مدارس خراسان رضوی را از پرداخت قبوض آب، برق و گاز طبق قانون بودجه کشور، معادل ۹میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مصرف مدارس ما از الگوی نامناسب تعریف شده، بیشتر بود و نتوانستیم از این مبلغ استفاده کنیم و اکنون ۱۵ میلیارد بدهی داریم.


به گزارش بلاغ به نقل ازقاسم‌علی خدابنده در گفت‌وگو با خبرنگار  در مشهد اظهار کرد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و قانون بودجه سال ۹۸ ـ ۹۹ مدارس معاف از پرداخت قبوض مصرفی آب، برق، گاز هستند مشروط بر آنکه مصرف آن‌ها تا سقف رعایت الگوی مصرفِ تعریف شده باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی افزود: الگوی مصرفی تعریف شده از جانب سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات، برای تمام استان‌ها یک عدد ثابت و بدون توجه به سردسیری و یا گرمسیری بودن مناطق مختلف است، متأسفانه این الگو در استان ما اصلاً قابلیت اجرا ندارد به همین دلیل تقریبا هیچ مدرسه‌ای در استان ما از پرداخت قبوض معاف نشده است.
وی علت هزینه‌های سنگین قبوض را، شیوه محاسبه آن‌ها دانست و گفت: اگر میزان مصرف از الگوی پیشنهادی بیشتر شود، صفر تا ۱۰۰ هزینه با یک نرخ بالاتر و تصاعدی بر عهده مدارس است، در صورتی که اگر تا میزان مصرفی تعریف شده، طبق الگو، رایگان در نظر می‌گرفتند و از آن به بعد را ترتیب اثر می‌دادند، هزینه‌های پرداختی قبوض برای مدارس به این صورت سنگین نمی‌شد.
خدابنده با اشاره به اینکه پرداخت قبوض بودجه متمرکزی ندارد و توسط مدارس پرداخت می‌شود، عنوان کرد: آموزش و پرورش، سرانه و یا کمک‌های مردمی(اگر وجود داشته باشد) را به حساب مدارس واریز می‌کند تا در پرداخت قبوض از آن‌ها استفاده کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در سال گذشته از دو وزارتخانه آموزش و پرورش و نیرو درخواست کردیم که یک الگوی مصرف منطقی تعریف کنند و یا اینکه در کمیته‌ مربوطه، جایگاهی برای حضور نماینده آموزش و پرورش قائل شوند تا تصمیمات منطقی‌تر باشد.
وی با تأکید بر اینکه تقریبا هیچ مدرسه‌ای در استان ما مشمول این تخفیف نشده است، بیان کرد: مدارس خراسان رضوی در مجموع حدود ۱۵ میلیارد تومان به شرکت‌های آب، برق، گاز بدهی دارند، از طرف دیگر این سازمان‌ها هزینه خدماتشان رامطالبه می‌کنند ما هم به مدارس اعلام کرده‌ایم در صورت امکان به صورت تقسیطی و ماهیانه پرداخت را انجام بدهند تا از انباشتگی قبوض جلوگیری شود.
خدابنده اظهار کرد: سقف ریالی معافیت از پرداخت هزینه‌های قبوض در کشور، ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که سهم بودجه خراسان رضوی حدود ۹ درصد و معادل ۹ میلیارد تومن است اما متأسفانه به دلایلی که گفته شد، مصرف مدارس ما از الگوی تعریف شده بیشتر بوده و نتوانستند از این مبلغ استفاده کنند.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی اشاره کرد: ما پیگیر اصلاح این الگوی مصرف هستیم تا مدارس ما هم مشمول این قانون بشوند اما این مسئله از اختیارات استان خارج است، بنابراین مستندات و پیشنهاداتی را به دو وزارتخانه مربوطه یعنی آموزش و پرورش و نیرو ارسال کرده‌ایم و امیدواریم که در سطح وزارتخانه این مشکل حل شود.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.


کد مطلب: 438689

آدرس مطلب :
https://www.bloghnews.com/news/438689/15-میلیارد-بدهی-مدارس-خراسان-رضوی-نتیجه-تعریف-یک-الگوی-مصرف-نامناسب

بلاغ نیوز
  https://www.bloghnews.com