تاریخ انتشارسه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۴۳۸۶۵۴
آمارهای بانک مرکزی از متوسط قیمت خانه در تهران نشان می‌دهد در فاصله شهریور 98 تا شهریور 99 قیمت مسکن تقریبا دو برابر شده است.
۰
plusresetminus
براساس آمارهای بانک مرکزی؛ قیمت مسکن طی یک سال گذشته نزدیک به 2 برابر شد!
به گزارش بلاغ، برآوردهای بانک مرکزی در شهریورماه بیانگر آن است که در این ماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 24 میلیون و 290 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 5.1 و 91.7 درصد افزایش یافته است.

درمیان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 50 میلیون و 790 هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 10 میلیون و 410 هزار تومان به منطقه 18 تعلق داشته است. ارقام مزبور نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب 102.8 و 81.5 درصد افزایش نشان می­‌دهد.

گفتنی است، گرانی خانه طی یکسال اخیر در کنار گرانی عمده کالاها و خدمات رخ داده و سختی‌های اقتصادی مردم را چند برابر کرده است، در حال حاضر نبود سرپناه برای بسیاری از افراد به یک معضل بزرگ تبدیل شده و هزینه‌های تامین خانه (اعم از خرید یا اجاره) به گونه‌ای است که بسیاری از افراد مجبورند از سایر هزینه‌های خود صرف نظر کنند.

طی هفت سال گذشته سیاست دولت درحوزه مسکن (پرداخت وام) صرفا به افزایش تقاضا و گرانی منجر شد و کمبود عرضه مسکن در این بازه زمانی منجر به رشد شدید قیمت‌ها شد. از طرف دیگر، با کاهش قدرت خرید مردم و گرانی‌های سرسام‌آور، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز کاهش یافت که آن هم بر کاهش عرضه مسکن تاثیر منفی گذاشت.

در عین حال، طرحی که عباس آخوندی تحت عنوان «مسکن اجتماعی» از آن نام می‌برد اصلا معلوم نشد دقیقا چه هست! چه برسد به اینکه اجرایی شود، ضمن اینکه طرح «مسکن ملی» وزیر کنونی هم علیرغم همه وعده‌ها هنوز تکمیل نشده و معلوم نیست با توجه به تقاضای بالایی که وجود دارد، بتواند تاثیر زیادی در قیمت مسکن بگذارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ضمن اینکه بنابراین گزارش، واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 38 درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین در ماه مورد گزارش، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 27.3 و 30.1 درصد رشد کرده است.

لازم به ذکر است، «گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در شهریورماه سال 1399» برگرفته از آمارهای سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است که توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود، این در حالی است که وزارت راه و شهرسازی در ماه‌های مرداد و شهریور این گزارش را منتشر نکرده است. وزیر راه و شهرسازی با این استدلال که انتشار گزارش‌ها باعث بر هم زدن بازار مسکن می‌شود به معاونت مسکن و ساختمان دستور داده از انتشار گزارش تحولات قیمت مسکن خوددداری کند!
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴