تاریخ انتشاردوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
کد مطلب : ۴۳۸۵۷۵
تحلیل‌گر یک نشریه آمریکایی در یادداشتی به بررسی حفره‌های قانونی و ترفندهای عدم پذیرش شکست در انتخابات از سوی رئیس جمهور آمریکا پرداخته است.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«بارتون گلمن» تحلیلگر نشریه «آتلانتیک» در یادداشتی مفصل هشدار داده است اگر نتایج شمارش آرای دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نزدیک باشند، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا و نامزد جمهوری‌خواهان می‌تواند با ایجاد هرج‌ومرج، این نتایج را به‌نفع خود تمام کند. در این صورت چه کسی می‌تواند جلوی او را بگیرد؟ بخش دوم از متن این یادداشت در ادامه آورده شده است.
بخش اول این گزارش را اینجا بخوانید.
 گلمن در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: «ترامپ از برخی جهات یک اقتدارگرای ضعیف است. او زبان  دارد اما عضلات لازم برای تضمین عملی کردن خواسته‌هایش را ندارد. او مواضع زیادی علیه "رابرت مولر" بازرس ویژه گرفت اما نتوانست او را اخراج کند. او دشمنانش را به خیانت متهم کرد اما نتوانست آن‌ها را به زندان اندازد. او بوروکراسی را دور زد و به قوانین بی حرمتی کرد اما نتوانست آن‌ها را بشکند. یک فرد مستبد درست و حسابی، زحمت باختن در انتخابات را به خود نمی‌دهد. چنین فردی از پیش پیروزی خود را تحکیم می‌کند و از تغییر نتیجه ناخوشایند اجتناب می‌کند اما ترامپ نمی‌تواند چنین کاری کند. گرچه او در به انحراف کشیدن رویه انتخابات و دوره گذار بعد از آن چندان بی‌قدرت نیز نخواهد بود. او می‌تواند در صورتی که شمارش آراء به درستی انجام نشود آن را مختل کند و اگر کارگر نشد، آن را به کلی رد کند. ترامپ و متحدانش می‌توانند با سرکوب آرای بایدن در روز انتخابات کارشان را شروع کنند».
او می‌افزاید: «طبق صدای ضبط شده‌ای که توسط نشریه "پولیتیکو" درز کرده است آشکار است که ترامپ نمی‌خواهد سیاه‌پوستان رأی دهند. او نمی‌خواهد جوانان و افراد فقیر رأی دهند. او با دلایل خودش باور دارد که اگر مشارکت انتخاباتی بالا باشد احتمال پیروزی مجدد او کاهش می‌یابد. [در آمریکا] پدیده‌ای به اسم [برد] دو طرف وجود ندارد. در امور سیاسی کنونی یک حزب به طور مداوم تلاش می‌کند هواداران طرف مقابل را از حق رأی محروم کند. تنها کمتر از یک سال قبل، "جاستین کلارک" از وکلای تیم ترامپ در دیداری پشت درهای بسته با وکلای جمهوری‌خواه در ویسکانسین، به طور خصوصی حرف‌هایی زد اما فکرش را نمی‌کرد که فردی در این بین صدایش را ضبط می‌کند. او حرف‌های زیادی درباره عملیات‌های روز انتخابات زد».  
گلمن می‌نویسد:‌ «کلارک که در ماه جولای به عنوان معاون مدیر کارزار انتخاباتی ترامپ ترفیع یافت، در آن جمع گفت: "ویسکانسین ایالتی است که باید به نحوی ادای دین کند. به همین دلیل عملیات‌های روز انتخابات اهمیت بسیار بسیار زیادی پیدا می‌کنند. همیشه این جمهوری‌خواهان بوده‌اند که به سرکوب آراء پرداخته‌اند. رأی‌دهندگان به دموکرات‌ها همگی در یک سمت ایالت قرار دارند پس بیاید کمی هجومی بازی کنیم و این چیزی است که در انتخابات ۲۰۲۰ خواهید دید. این چیزی است که به وضوح متفاوت خواهد بود. برنامه بسیار بزرگ‌تر و هجومی‌تر و با بودجه بیشتری خواهیم داشت و هر کاری که لازم است خواهیم کرد تا کمک دریافت کنیم". او می‌افزاید "فرمان رضایت ملغی شده است". او به دستور دادگاهی اشاره دارد که جمهوری‌خواهان را از پاکسازی رأی‌دهندگان منع می‌کند و به گفته کلارک منقضی شدن این حکم "مسئله بسیار بسیار بسیار بزرگی بود"».
در ادامه این یادداشت آمده است: «امسال با نبود نظارت قاضی، جمهوری‌خواهان ۵۰ هزار داوطلب در ۱۵ ایالت به کار می‌گیرند تا رأی‌دهندگانی که از نظر آن‌ها مشکوک هستند به چالش بکشند. ترامپ بیستم آگوست به شبکه فاکس نیوز گفت: "قرار است کلانترها و مأموران اجرای قانون را داشته باشیم و امیدواریم وکلا را نیز داشته باشیم" تا به دقت بر انتخابات نظارت کنند. به گفته کلارک برای اولین بار ظرف چند دهه، جمهوری‌خواهان آزاد خواهند بود در "مکان‌هایی که توسط دموکرات‌ها اداره می‌شود" با تقلب رأی‌دهندگان مقابله کنند. تقلب در انتخابات، تهدیدی ساختگی برای نتیجه انتخابات بوده و برای جمهوری‌خواهان بستری است تا برگه‌های رأی مخالفانشان را دور اندازند».
گلمن می‌نویسد، با اینکه شماری از نهادها و اندیشکده احتمال تقلب در انتخابات ایالات متحده را بسیار ناچیز دانسته‌اند، «جمهوری‌خواهان و متحدان آن‌ها به نام جلوگیری از تقلب در انتخابات امسال، آمار این نهادها را به چالش کشیده‌اند. آن‌ها ایالت به ایالت، به دنبال پاکسازی رأی‌دهندگان و سفت و سخت‌تر کردن قوانین رأی‌گیری، احراز هویت رأی‌دهندگان، کاستن از قابل اعتبار بودن رأی‌گیری پستی، بلا استفاده کردن برگه‌های رأی پستی از طریق اختلالات فنی و غیرقانونی دانستن شمارش برگه‌های رأیی که روز انتخابات مهر خورده اما بعد از آن به دست شمارندگان رسیده باشد، خواهند بود. نیت چنین کاری بیرون راندن بخش عظیمی از رأی‌دهندگان از انتخابات است. این مانورهای قانونی از یک کتاب راهنمای کهنه جمهوری‌خواهان استخراج شده‌اند. آنچه امسال متفاوت خواهد بود جدا از توان چنین تلاش‌هایی، تمرکز بر رأی‌گیری پستی است. رئیس‌جمهور به شدت رأی‌گیری پستی را مورد حمله بی‌امان قرار داده است، آن هم دقیقاً زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا ده‌ها میلیون نفر را به تقدیر از آن واداشته است».
وی می‌افزاید: «انتخابات ریاست جمهوری امسال، رأی‌گیری پستی را در مقیاسی که قبلاً نظیرش دیده نشده شاهد خواهد بود و برخی ایالت‌ها در تلاش هستند آن را ده برابر گسترش دهند. بررسی ۵۰ ایالت آمریکا توسط روزنامه "واشنگتن پست" دریافت که ۱۹۸ میلیون نفر یا دستکم ۸۴ درصد می‌توانند از رأی پستی استفاده کنند. ترامپ ضمن اعلام مخالفت با رأی‌گیری پستی از آن یک کابوس خیالی ساخته است و حتی درخصوص چاپ برگه رأی جعلی از سوی قدرت‌های خارجی هشدار داده است. ترامپ در فصل تابستان به طور متوسط چهار بار در روز علیه انتخابات پستی صحبت کرده است. همچنین تابستان این خبر را به همراه داشت که توسط "لوییس دیجوی" جمهوری‌خواه قبضه شده است. قطع خدمات، بازسازی مدیریت در سطوح بالا و تغییرات عملیاتی هرج‌ومرز آفرین تأخیر زیادی در رویه [چاپ و توزیع برگه‌های رأی] ایجاد کرد. با این حال دیجوی تلاش برای کند کردن رأی‌گیری پستی را انکار کرد. تخاصم ترامپ با رأی‌گیری پستی انعکاسی از این اعتقاد او است که رأی دادن بیشتر به زیان او خواهد بود. او در مصاحبه با فاکس نیوز گفت دموکرات‌ها "سطحی از رأی‌گیری را می‌خواهند که اگر با آن موافقت می‌شد هرگز جمهوری‌خواهی در این کشور پیروز نمی‌شود».
گلمن در یادداشت خود آورده است: «برخی جمهوری‌خواهان این خون‌خواهی ترامپ را نوعی خودزنی می‌دانند. "جف تیمر" مدیر اجرایی سابق حزب جمهوری‌خواه در میشیگان به من گفت:‌ "به نظرم این کار اساساً غیرمنطقی است. کارزار ترامپ و حزب جمهوری‌خواه در حال سرکوب رأی خودشان هستند" که از جمله آن‌ها می‌توان به سالمندانی اشاره کرد که سال‌ها است از طریق پستی رأی می‌دهند. اما جنگ ترامپ علیه رأی‌گیری پستی به لحاظ راهبردی، نوعی بیان برنامه‌اش برای دوره انتقال قدرت است. رئیس جمهور در واقع تلاش نمی‌کند از کل رأی‌گیری پستی جلوگیری کند بلکه تلاش می‌کند آن را بی‌اعتبار کرده و منابع مورد نیاز آن را قطع کند و از هوادارانش بخواهد به صورت حضوری رأی دهند و زمینه را برای تقابل بر سر نتایج آماده کند. این راهبرد مردی است که انتظار دارد بازنده شود و به دنبال مختل کردن شمارش آراء است».
او می‌نویسد: «به گفته تیمی از محققان دانشگاه استنفورد، در حالت عادی رأی‌گیری پستی به سود هیچ کدام از این دو حزب نیست. اما یافته‌های آنان سخنان رئیس‌جمهوری را شامل نمی‌شود که حرف‌هایش به تنهایی انحرافی حزبی ایجاد کند.  به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌های نظام‌مند ترامپ درخصوص تقلب تأثیر قدرتمندی بر گرایش جمهوری‌خواهان به رأی دادن به شکل حضوری داشته است. به عبارتی، ترامپ فضایی برای تشخیص دوست و دشمنش را به وجود آورده است. این کار برای وکلای جمهوری‌خواه در سرتاسر کشور برای اقامه دعوی علیه شمارش آراء مفید خواهد بود. آن‌ها می‌توانند با بازی با اعداد، آرای پستی را دستکاری کنند».
وی در یادداشت خود آورده است: «در صورتی که اوضاع به همین شکل پیش برود، میدان نبرد دوره گذار می‌تواند توسط پدیده‌ای به نام "تغییر به سمت آبی" شکل گیرد. "ادوارد فولی" استاد قانون اساسی دانشگاه ایالتی اوهایو و متخصص قانون انتخابات در زمینه تحقیق درباره تغییر مسیر آبی پیشتاز است. در طول تاریخ آمریکا، شمارش آرایی که دیرتر برای شمارش می‌رسند، تأثیری بر روی احزاب ندارد. در هر سال انتخاباتی متداول، برخی ایالات روز پس از انتخابات به سمت قرمز (جمهوری‌خواه) و برخی ایالات به سمت آبی (دموکرات) تغییر گرایش پیدا می‌کنند اما این تغییرات به‌ندرت حائز اهمیت هستند. ظرف ۲۰ سال گذشته دو چیز شروع به تغییر کرد. شمارش این آراء گسترش یافت و بیشتر و بیشتر به سمت آبی گرایش پیدا کرد. هیلاری کلینتون ده‌ها هزار رأی از این طریق کسب کرد اما به قدری نبود که او را از شکست نجات دهد. تغییر مسیر آبی تاکنون در انتخاب رئیس جمهور تأثیری نداشته اما نتیجه رقابت انتخاباتی کرسی سنا در ایالت آریزونا را کاملاً برعکس کرد و نامزد دموکرات‌ها پیروز شد».
گلمن می‌نویسد: «در این انتخابات زمانی که نام خود او (ترامپ) قرار است روی برگه‌های رأی نوشته شود، این تغییر به سمت آبی می‌تواند به بزرگ‌ترین ابعاد خود برسد. شمارش آرای پستی حتی در سال‌های عادی نیز زمان بیشتری خواهد گرفت و امسال ده‌ها میلیون رأی پستی برای شمارش وجود خواهد داشت که بیشترین میزان در مقایسه با انتخابات دوره‌های پیش خواهد بود. اینکه ترامپ از شمارش این آراء جلوگیری کند محتمل‌ترین راهبرد او در انتخابات امسال است. یکی از مشاوران حقوقی کارزار ملی ترامپ که نمی‌خواست نامش فاش شود  در این باره به من گفت: "بخشی از نتایج شب انتخابات مشخص می‌شود. در کشور این انتظار وجود دارد که برنده و بازنده اعلام شود. اگر نتایج شب انتخابات به خاطر شمارش آرای روز بعد تغییر کند، مولفه‌های لازم برای ایجاد یک طوفان کثافت به راه خواهد افتاد».
وی در ادامه می‌افزاید: «هنگامی که گفتم در این مورد "اگری" وجود ندارد و آراء بدون شک تغییر می‌کنند او پاسخ داد "بله" و جمع‌آوری آراء، بیشتر برای بایدن رأی می‌سازد تا ترامپ. دموکرات‌ها بر طولانی کردن زمان شمارش اصرار خواهند کرد تا آخرین رأی نیز شمرده شود. او گفت "آن‌ها (دموکرات‌ها) خواستار این هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند مشارکت الکترال خود را بالا ببرند و فکر می‌کنند که با کاهش مواجه نخواهد شد. شب انتخابات تعداد آراء مشخص می‌شود ولی در طول زمان تغییر می‌کند و نتایج شمارش نهایی آراء با عناوینی مانند غیر دقیق، متقلبانه یا هرچه نامش را بگذارید، به چالش کشیده خواهد شد».
ادامه دارد...





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

قرآن، برای تنها تلاوت یا عمل؟
پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
فقـر و غنــا در اسلام
چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
پرستاران سر دو راهی خانه‌نشینی و تغییر شغل
سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۳
آنچه خوبان همه دارند تو یک‌جا داری
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷
وعده صادق، ضربه پشیمان‌کننده و پیشگیرانه
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴