تاریخ انتشاريکشنبه ۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
کد مطلب : ۴۳۸۵۷۱
یک‌اندیشکده آمریکایی طی تحلیلی، با اشاره به حفره‌های قانونی و پیامدهای عدم پذیرش شکست در انتخابات از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، پیش‌بینی کرد که احتمالاً 20 ژانویه(30 دی) آینده، آمریکا دو رئیس‌جمهور خواهد داشت.
۰
plusresetminus
وضعیت کنونی ادامه یابد در آمریکا دو رئیس‌جمهور خواهیم داشت!

به گزارش بلاغ، «دونالدترامپ» طی روزهای اخیر، چندین بار صراحتاً اعلام کرده است که در انتخابات 3 نوامبر(13 آبان ماه) «حتماً پیروز خواهم شد، مگر اینکه دموکرات‌ها تقلب کنند». این اظهارات بسیاری را در آمریکا به وحشت‌انداخته است. در واقع، شخصیت خودشیفته و روان پریش ترامپ نیز این احتمال را تقویت می‌کند که او در صورت شکست، آن را نمی‌پذیرد. بنابراین، جامعه آمریکا باید برای روزهای سخت بعد از انتخابات آماده شود.‌اندیشکده آمریکایی «شورای آتلانتیک» طی گزارش مفصلی در این باره تحت عنوان « انتخاباتی که می‌تواند آمریکا را در هم بشکند»، به این موضوع پرداخت و نوشت: «خطر، صرفاً ایجاد تفرقه و شکاف پس از انتخابات نیست، آن‌هایی که نگران چیزی بدتر از این هستند، چنین تلاطم‌ و جنجالی را حتمی می‌دانند. همه‌گیری جهانی ویروس کرونا، رئیس‌دولت سهل‌انگار، سیل برگه‌های رأی پستی، نظام پستی تخریب شده، تلاش مضاعف برای سرکوب آراء و قطاری از پرونده‌های قضایی بر سر ماشین مستهلک انتخاباتی آمریکا خراب شده‌اند».

در ادامه این گزارش آمده است: « در این سال انتخاباتی مملو از بیماری و رکود اقتصادی و سیاست‌های فاجعه‌زده، مکانیسم‌های تصمیم‌گیری در خطر از هم پاشیدن قرار دارند. افرادی که در زمینه حقوق و رویه‌های انتخاباتی مطالعه می‌کنند، این هشدار را می‌دهند که شرایط برای نوعی از بحران قانون اساسی که ممکن است هیچ نتیجه ملموسی برای ملت نداشته باشد، مهیا است. ما هیچ پناهگاهی در برابر این فاجعه نداریم».

آتلانتیک می‌افزاید: درصورتی که نتایج انتخابات نزدیک به هم باشد، منازعات کش و قوس دار پس از انتخابات را در دادگاه‌ها و خیابان‌ها شاهد خواهیم بود. تیم قانونی ایالتی و ملی ترامپ در حال حاضر در حال کار بر روی مانورهای بعد از انتخابات است، تا بتواند نتایج شمارش آراء در ایالت‌های کلیدی را دور بزند.

ابهامات موجود در قانون اساسی و لایحه آرای الکترال این امکان را به وجود می‌آورد که اختلافات را به روز تحلیف کشانده و ملت را به لبه پرتگاه بکشاند. طبق بند دوازدهم قانون اساسی، دوره ریاست جمهوری ۲۰ ژانویه
(30 دی) به اتمام می‌رسد و ممکن است سر و کله دو نفر برای ادای سوگند ریاست جمهوری پیدا شود، که یکی از آنها با تمام ابزارها و در دست داشتن قدرت ریاست جمهوری ظاهر خواهد شد».
در ادامه این گزارش آمده است: «بگذارید بر سر یک چیز مخالفت نداشته باشیم؛ اینکه ترامپ ممکن است پیروز شود یا ببازد، اما هرگز تحت هیچ شرایطی، چه در خلال دوره انتقال قدرت و چه بعد از آن، قدرت را واگذار نمی‌کند. حتی اگر در نهایت با خالی کردن دفتر ریاست جمهوری کنار بیاید، از بیرون و تا نفس دارد خواهد گفت، تقلب رخ داده و بر آن اصرار خواهد کرد. پایبندی بی‌چون و چرای ترامپ بر این موضع، مهم‌ترین واقعیت درخصوص دوره گذار بین دو دولت خواهد بود و اقداماتی که در برهه انجام می‌گیرد از ابتدا تا انتها، تغییر شکل خواهند داد. تا کنون هرگز چیزی شبیه به این را تجربه نکرده‌ایم».

خشم بایدن از عجله ترامپ
تعیین سریع جانشین «راث بیدر گینسبرگ» (قاضی فوت شده دیوان عالی آمریکا) از سوی ترامپ، خشم «جو بایدن» و دموکرات‌ها را برانگیخت. بلافاصله بعد از اقدام ترامپ در معرفی «اِیمی کانی بارِت» به عنوان نامزد جانشینی قاضی فوت شده‌، مخالفت‌های شدید دموکرات‌ها با این اقدام آغاز شد.دیوان عالی آمریکا بالاترین مرجع حل اختلاف در آمریکا و تصمیم‌گیر نهایی در موارد بروز اختلاف بین دولت و کنگره است. عضویت در هیئت قضات دیوان عالی، مادام‌العمر بوده و تغییر در ترکیب این هیئت، می‌تواند سال‌ها بر وضعیت موازنه قوا در آمریکا اثر بگذارد.

بایدن نامزد دموکرات‌ها، طی توئیتی دراین باره نوشت:«تصمیمات دیوان عالی به طور روزمره بر زندگی‌های‌مان تاثیر دارد و قانون اساسی طوری طراحی شده که به رای دهندگان درباره اینکه چه کسی باید چنین تصمیماتی بگیرد، حق اظهارنظر داده است.

سنا نباید اقدام کند مگر بعد از آنکه مردم آمریکا رئیس‌جمهور بعدی‌شان و کنگره بعدی‌شان را انتخاب کنند. آمریکایی‌ها سزاوار این هستند که صدایشان شنیده شود».اظهارنظر بایدن درباره تعیین گزینه دیوان عالی آمریکا در حالی مطرح شده که ترامپ و جمهوری‌خواهان بر عزم خودشان برای تکمیل روند تایید صلاحیت بارت به عنوان قاضی دیوان عالی تا قبل از انتخابات 13 آبان، تاکید کرده‌اند. تعین قاضی دیوان عالی قبل از انتخابات، به این دلیل حائز اهمیت است که ترامپ گفته است کار انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به دیوان عالی کشیده می‌شود.

آتش زدن پرچم آمریکا
همزمان، از ادامه اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا نیز گزارش می‌رسد. معترضان ضد نژادپرستی در «پورتلند» پرچم آمریکا را به آتش کشیدند و پلیس با توسل به زور، جمعیت را پراکنده و تجمعات را غیرقانونی اعلام کرد. پلیس پورتلند بعد از غیرقانونی اعلام کردن تجمعات، با توسل به زور، سعی کرد معترضان ضد نژادپرستی و خبرنگارانی که در حال پوشش خبری این وقایع بودند، را متفرق کند.

در طول روز گروه راست‌گرای موسوم به «پسران مفتخر» و گروه‌های مختلف ضد فاشیست چپ‌گرا، تجمعات مختلفی را در پورتلند برگزار کردند که بسیاری از آنها تا ساعت چهار بعدازظهر به وقت محلی به دست پلیس متفرق شدند. در جریان این اعتراضات خبرگزاری‌های مختلف از حمله پلیس به خبرنگاران خود خبر دادند.  اعتراضات شهر پورتلند در ایالت «اورگن» آمریکا بعد از یک وقفه کوتاه، بار دیگر از سر گرفته شده است. یکی از شبکه‌های خبری محلی در پورتلند، آتش‌سوزی‌های گسترده در ایالت اورگن آمریکا و وضعیت بد آب و هوایی بعد از آن، را دلیل این وقفه اعلام کرده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

«محفل»، نمادی از تحول موفق
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۹
نقش هنر و هنرمندان در انقلاب اسلامی
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴
«حجاب» امنیت‌آفرین و آرامش‌بخش
جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۷