رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه دیگر مدارس خشت و گلی نداریم، گفت: در حال حاضر 14 هزار بخار نفتی از سیستم گرمایشی 530 هزار کلاس درس کشور باقی مانده است و البته در مناطقی است که زیرساخت گاز نداریم.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازمهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در برنامه پرسشگر با موضوع «چالش‌های مدرسه‌سازی»، اظهار کرد: وظیفه ما در سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، ساخت مدارس ایمن و بانشاط است و همچنین مسؤولیت کارگروه زیرنظام، فضا و تجهیزات را نیز بر عهده داریم اما نگهداری و تعمیزات جزئی فضاهای آموزشی و اداری بر عهده معاونت پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش و معاونت اداری و مالی مناطق آموزش و پرورش است که در این راستا شرح وظایف کاملاً مشخص است؛ وزیر آموزش و پرورش طی بخشنامه اعلام کردند که ما وظیفه تعمیرات اساسی را داریم و آنها بحث تعمیرات جزئی را بر عهده دارند و بودجه تعمیرات جزئی و نگهداری هم به آنها ابلاغ می‌شود و دخل و تصرفی در این زمینه نداریم.
وی به تعریف انواع مدارس پرداخت و گفت: از نظر ما سه نوع مدارس شامل نیازمند تخریب و بازسازی، مدارس نیازمند مقاوم سازی و مدارس استاندارد و مقاوم داریم که از بین مدارس کشور، 12 درصد نیازمند تخریب و بازسازی، 18 درصد نیازمند مقاوم‌سازی و 70 درصد مقاوم هستند.
* مدارس خشت و گلی از ادبیات مدارس کشور حذف شد/ تهران و سیستان و بلوچستان دارای بیشترین مدارس فرسوده
رخشانی‌مهر در پاسخ به این پرسش که چه درصدی از این مدارس خشت و گلی هستند، افزود: دیگر مدرسه خشت و گلی در کشور نداریم؛ تا مهر 1397 تعداد مدارس 1006 کلاس خشت و گلی داشتیم که در بهمن 1398 از ادبیات عمرانی آموزش و پرورش کشور برچیده شده و دیگر مدارس خشت و گلی نداریم.
وی افزود: میانگین فضاهای آموزشی نیازمند تخریب و بازسازی برای کل کشور 30 درصد است که در برخی استان‌ها این رقم در بیشترین میزان به 34، 35 درصد می‌رسد که تهران، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی در صدر هستند  و کمترین میزان فضاهای نیازمند تخریب و بازسازی در استان‌ها به حدود 20، 24 درصد می‌رسد که به استان‌های یزد و ایلام اختصاص دارد.
* سرانه فضاهای آموزشی 5.2 مترمربع است
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش به بودجه معاونت عمرانی آموزش و پرورش یعنی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، اشاره کرد و گفت: ظرفیت قانون بودجه سال 99 در این خصوص 6800 میلیارد تومان است که تحت عناوین بودجه‌های استانی، ملی، ردیف های اصلی و متفرقه تقسیم بندی شده است؛ البته این میزان برای مشکلات ما عددی کم است.
وی با بیان اینکه موضوع مدرسه‌سازی یک جریان است و نیاز به مدرسه چه جدید و چه بازسازی مدارس همواره وجود دارد، ادامه داد: در همین کشور اتفاقات خوبی در حوزه مدرسه‌سازی افتاده است؛ قبل از انقلاب سرانه فضای آموزشی 1.5 متر مربع بود که این عدد در حال حاضر به 5.2 مترمربع رسیده است و 3.5 برابر شده است و این درحالیست که جمعیت دانش‌آموزی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب متفاوت بود و بعد از انقلاب بیشتر شد.
* 70 درصد مدارس در سال 82 نیاز به تخریب و بازسازی و مقاوم‌سازی داشتند
رخشانی‌مهر اضافه کرد: سرانه فضای آموزشی از تقسیم زیربناهای فضاهای موجود بر جمعیت دانش‌آموزی به دست می‌آید و افزایش سرانه به رغم افزایش دانش‌آموزان نشان از این است که سرعت ساخت و ساز ما از رشد جمعیت پیشی گرفته است.
وی افزود: در طی برنامه چهارم و پنجم توسعه، 4 میلیارد دلار بابت مدرسه سازی تخصیص یافت و با همکاری دانشگاه‌ها در زمینه مقاوم‌سازی که اقدام نو بود، کار شد؛ در سال 82، همکاران ما آمار گرفتند که 70 درصد مدارس نیاز به مقاوم‌سازی و تخریب و نوسازی داشتند و این درحالیست که هم اکنون این عدد برعکس شده است و 70 درصد مدارس در حال حاضر مقاوم هستند.
* 14 هزار بخاری نفتی در مدارس کشور
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره وضعیت سیستم گرمایشی مدارس، اظهار کرد: قبل از سال 91، در مدارسی که ساخته شد برای اینکه هزینه تمام شده مدارس کمتر شود، از سیستم‌های نفتی به جای سیستم حرارت مرکزی استفاده کردند.
وی افزود: در حال حاضر 14 هزار بخار نفتی از 530 هزار کلاس مانده است و سال گذشته 50 هزار بخاری نفتی را جمع‌آوری کردیم؛ در جاهایی که بخاری نفتی هنوز مانده است به این دلیل بوده که زیرساخت گازی نداریم یعنی گاز به استان رفته  اما گازکشی شهری نرفته است و حتی گاهی برق هم ندارند؛ البته تعداد کلاس درس می‌تواند از 14 هزار کمتر باشد چون ما راهروها و سرایداری و آزمایشگاه‌ها را هم جزو کلاس درس می‌دانیم.
* بیشترین مدارس تخریبی برای شمال تهران است
به گزارش فارس، رخشانی‌مهر درباره ارتباط ترک تحصیل دانش‌آموزان در سیستان و بلوچستان با فضای آموزشی بیان کد: حوزه تخصصی من عمران است اما حتما ترک تحصیل مرتبط با نبود مدرسه و کمبود سرانه فضای ورزشی هم هست؛ در حال حاضر 10 استان کشور زیر خط میانگین از نظر سرانه فضای آموزشی هستند که استان آخر، البرز، قبل از آن، سیستان و بلوچستان و به ترتیب آذربایجان غربی و تهران است.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: بیشترین مدارس تخریبی برای شمال تهران است و کمترین سرانه فضای آموزشی هم در تهران است.
* 63 بخاری گازی در مدارس کشور داریم/ وجود شعله آتش داخل کلاس ممنوع است
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه 2 الی 3 درصد مدارس کشور با بخاری نفتی گرم می شود، گفت: 63 هزار بخاری گازی در مدارس داریم که بر اساس ضوابط فنی و مهندسی، وجود شعله مستقیم آتش داخل کلاس درس ممنوع است و برای جمع آوری بخاری‌های گازی بین 25 تا 30 میلیون تومانن نیاز داریم.
وی ادامه داد: برخی می‌گویند عدد ما بزرگ است اما اگر می‌گوییم کلاس درس، منظور ما راهروها، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه و سرایداری هم هست و در نهایت برای تغییر بخاری‌های گازی به 1350 میلیارد تومان نیاز است.
* پرداخت بخش اول اعتبار از سهم هدفمندی یارانه در هفته آینده 
رخشانی‌مهر در خصوص سهم آموزش و پرورش از هدفمندی یارانه‌ها گفت: در 6 ماهه اول سال 99، اعتباری نگرفتیم؛ سال گذشته 800 میلیارد تومان اعتبار بود که همه وصول شد و قرار است  طی هفته آینده اولین تخصیص به ما در این زمینه داده شود.
وی در خصوص مدرسه‌سازی با امکانات جانبی و بر اساس نیاز دانش‌آموزان، گفت: تکلیف ما را در این موضوع، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش روشن کرده است. با فرمایشات مقام معظم رهبری و با تأکید وزیر آموزش و پرورش، حرکت های خوبی انجام شده است و برنامه زیرنظام، فضا و تجهیزات، برنامه فاخری است؛ سند تحول از ما خواسته است که فضای ایمن، بانشاط و بهره مند از انرژی تجدید پذیر بسازیم و تحویل دهیم.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش گفت: در گذشته به دلیل کمبود مدرسه باید به سرعت مدارس را می‌ساختند و  تحویل می‌دادند اما اکنون ساخت فضا متناسب با سند تحول مدنظر است و سراغ ساخت مجتمع‌های آموزشی و فضاهای بزرگ با در نظر گرفتن مشاعات مانند استخرهای ورزشی، آزمایشگاه و ورزشگاه‌ها می‌رویم.
وی افزود: در استان کرمان 310 فضای آموزشی نیمه تمام بود که در حال حاضر 290 فضای آموزشی  فعال است و جمع کردن مدارس کوچک از آرزوهای سند تحول است. 
* تشکیل کارگروهی با وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره مشکل ساخت مدرسه توسط انبوه‌سازان به ویژه در منطقه 22 تهران، گفت: به هر حال موضوع مدرسه‌سازی موضوعی نیست که به تنهایی از عهده دولت بر آید. مجمع خیرین مدرسه‌ساز، مجموعه تشکیلاتی خیرین است که از سال 1377 رسمیت یافته و 30 درصد فضاهای آموزشی را خیرین ساختند. نهادها هم وارد کار شدند و بنیاد برکت سالانه تعداد زیادی مدرسه می‌سازد یا بنیاد علوی نیز همینگونه است همچنین بانک‌ها هم فعال هستند. 
وی افزود: مسأله این است که وزارت راه و شهرسازی، وقتی شهر را می‌سازد باید به فکر ایجاد مدرسه هم باشد و ایجاد کند و همچنین شهرداری نیز وظایفی دارد؛ بر اساس ماده 18 که اصلاح کردند و بد هم اصلاح کردند، انبوه سازان، ملزم هستند که مدرسه بسازند اما در مناطقی مثل 22 تهران حتی زمینی با کاربری آموزشی هم در اختیار نگذاشتند که ما یا خیرین، مدرسه بسازیم.
رخشانی‌مهر ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش برنامه‌های هر هفته به عنوان گفت‌وگو بر مدار تحول دارد که شهردار تهران و وزیر راه و شهرسازی در این جلسات حضور یافتند و کارگروهی با مسؤولیت بنده شکل گرفته است تا این مشکل را حل کنیم.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲