سخنگوی وزارت امور خارجه بیانیه اروپا در شورای حقوق بشر درباره ایران را غیرقابل قبول خواند و به برخی کشورهای اروپایی توصیه کرد که بهبود حقوق بشر در بین خود و متحدان منطقه‌ای را در دستورکار جدی قرار دهند.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل ازسعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (جمعه) در واکنش به بیانیه اتحادیه اروپایی در شورای حقوق بشر اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، اقدام اتحادیه اروپا در ارائه بیانیه مشترک در شورای حقوق بشر را غیرقابل قبول می‌داند. 
سخنگوی وزارت امور خارجه ارائه این بیانیه با رویکردی گزینشی و بی پایه را فاقد ارزش و اعتبار خواند و آن را در مغایرت بنیادین با رهیافت ارتقایی حقوق بشر ارزیابی کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی هرگونه سوء استفاده از سازوکارهای حقوق بشری و دخالت در امور داخلی کشورمان را غیرقابل پذیرش خواند و تاکید کرد: این اتفاق جدیدی نیست که برخی کشورهای اروپایی در مقابل بزرگترین نقض های حقوق بشری خود و هم پیمانانشان بی تفاوت و ساکت هستند. آنان در فروش میلیاردها دلار سلاح برای کشتار مردم بی دفاع یمن به عربستان و دیکتاتورهای منطقه با یکدیگر رقابت می کنند. سرکوب معترضان، قتل سیاه‌پوستان، قتل ‌عام اقلیت‌ها به ویژه مسلمانان، آزار و اذیت و شکنجه زندانیان و تحت فشار قرار دادن مهاجرین در داخل مرزهای اتحادیه را اجرای قانون تلقی می کنند، اما همزمان اجرای اقدامات قضایی بر اساس قوانین کیفری توسط دادگاه صالحه در دیگر کشورها را نقض حقوق بشر می‌نامند.
خطیب زاده در ادامه افزود: این استاندارد دوگانه، نشان دهنده نبود صداقت این گروه از کشورها در حمایت از حقوق بشر و استفاده سیاسی از این مفهوم است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در پایان تصریح کرد: توسعه و ارتقای حقوق بشر در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی در چارچوب تعهدات مذهبی و پایبندی به قانون اساسی و قوانین داخلی و معاهدات بین المللی، از اولویت های دائمی جمهوری اسلامی ایران بوده و در عمل نیز خود را متعهد به رعایت آن دانسته است. در عین حال به برخی دول اروپایی که به دنبال طرح نیات خود در قالب اتحادیه اروپا هستند توصیه می کند پیگیری برای بهبود حقوق بشر در  بین خود و متحدان منطقه‌ای خود را در دستور کار جدی قرار دهند.
به گزارش فارس، اتحادیه اروپا در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به موضوع حقوق بشر در ایران پرداخت. صادرکنندگان این بیانیه خواستار همکاری ایران با گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد شدند.
سخنگوی وزارت خارجه پیش از این نیز گزارش سفارشی گاردین را در راستای سیاه‌نمایی وضعیت حقوق بشر در ایران خوانده و گفته بود: سیاسی‌کاری و اقدامات گزینشی از سوی آمریکا و برخی دولت‌های اروپایی، همواره بیشترین ضربه را به اصل حقوق بشر وارد کرده است.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

مهربانی بی‌پایان خداوند را مغتنم شماریم
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
حجاب؛ تضمین سلامت زن در جامعه
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
عملکرد اقتصادی دولت در محک قضاوت
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۴
خواسته مردم؛ کنترل گرانی در شلوغی بازار
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
ضرورت نگاه تحولی منتخبان به مجلس دوازدهم
يکشنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۲