تاریخ انتشارجمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
کد مطلب : ۴۳۸۴۳۶
سردبیر یک روزنامه پرمخاطب چینی در واکنش به یادداشتی در یک نشریه آمریکایی گفت، ورود نیروهای آمریکایی به تایوان جنگ میان چین و آمریکا را به دنبال خواهد داشت.
۰
plusresetminus
به گزارش بلاغ به نقل از«هو شی جین» سردبیر روزنامه «گلوبال تایمز» وابسته به حزب کمونیست چین به انتشار یادداشتی در نشریه «میلیتری ریویو» آمریکا واکنش نشان داد.
به نوشته نشریه «نیوزویک»، «واکر دی. میلز» یکی از فرماندهان نیروی دریایی آمریکا در میلیتری ریویو نوشته است، توازن قوا در شرق آسیا به سود چین در حال تغییر است و آمریکا باید برای مقابله با آن نیروی نظامی به تایوان منتقل کند.
میلز در یادداشت خود با عنوان «بازدارندگی در مقابل اژدها» مدعی شده است که این تغییر در توازن قوا، احتمال حمله غافلگیرانه چین به تایوان را افزایش داده و از این رو آمریکا باید فشار جهانی بیشتری به پکن وارد کند.
این فرمانده آمریکایی هشدار می‌دهد، تن دادن واشنگتن به پیروزی چین در تایوان و بازگرداندن این جزیره به سرزمین‌های اصلی خود، کمپین پر خرجی برای حمایت مجدد آمریکا از تایوان را در پی خواهد داشت.
شی جین، در پاسخ به این یادداشت میلز در حساب توییتری خود نوشت:‌ «باید به افرادی که در آمریکا و تایوان چنین طرز فکری دارند هشدار دهم».
سردبیر گلوبال تایمز در ادامه می‌نویسد: «به محض اینکه آن‌ها گامی در راستای بازگرداندن نیروهای آمریکایی به تایوان بردارند، ارتش آزادی‌بخش خلق قطعاً جنگی محقانه برای حفظ حق حاکمیت چین آغاز خواهد کرد. قانون مقابله با تجزیه چین، ببری با دندان‌های واقعی است».
نویسنده چینی کتاب «یک دهه بغرنج: سیاست خارجی چین در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸» درباره تهدید سردبیر گلوبال تایمز به نیوز ویک گفت: «حرف هو شی جین را رد نمی‌کنم. اگر آمریکا واقعا در تایوان نیروی نظامی مستقر کند، موجب تغییر در روابط آمریکا و چین شده و درگیری نظامی بین دو کشور را موجب خواهد شد».
با افزایش تنش میان چین و تایوان، این هفته ارتش چین رزمایش بزرگی را در تنگه تایوان برگزار کرد که اعتراض تایوانی‌ها را در پی داشت.
«ما شیائوگوانگ» سخنگوی دفتر امور تایوان در دولت چین  با ضروری دانستن برگزاری رزمایش نظامی در نزدیکی سواحل جنوب غرب تایوان، گفت این اقدام علیه دخالت‌های نیروهای خارجی در منطقه بود.
وزارت دفاع تایوان نیز با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که نیروهای مسلح این کشور حق دارند که در برابر هرگونه تهدید و آزار خارجی، از خود دفاع و مقابله به مثل کنند.
از سوی دیگر نیروی هوایی چین به‌تازگی تصاویری از رزمایش نظامی بمب‌افکن‌های «اِچ-۶» را که قادر به حمل بمب‌های اتمی هستند، منتشر کرده است. خبرگزاری «رویترز»، مدعی است تأسیساتی که در رزمایش مذکور مورد تمرین و حمله بمب‌افکن‌های چینی قرار گرفته، از روی پایگاه هوایی «اندرسون» متعلق به ارتش آمریکا در جزیره گوام شبیه‌سازی شده است.
همچنین به دنبال سفر یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به تایوان، وزارت خارجه چین ضمن اعتراض شدید تأکید کرد که پکن اقدامات مقابله جویانه را در پاسخ به این اقدام اتخاذ خواهد کرد.
دولت چین طبق اصل چین واحد، تایوان را بخشی از سرزمین واحد چین  و مواضع آمریکایی‌ها در قبال روابط با تایوان و فروش تسلیحات را مغایر با این اصل می‌داند.
دولت آمریکا از سال ۱۹۷۹ روابط خود با تایوان را قطع کردند و اعلام کردند که به اصل چین واحد پایبند هستند اما طی سال‌های اخیر به اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات به تایوان دست زده‌اند.





بلاغ: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

عملیات وعده صادق، آغازی بر یک پایان
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
قرآن و روش‌های تربیتی
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
۱۹۵ هزار فعال صنفی مازندران در خطر محرومیت
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۰
بهار نارنج، ظرفیتی که فدای نام و نشان شد
سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۲
حجاب نماد سلامت و توازن
شنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۱۴